וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים ביוניות ורגליים רובוטיות: הטכנולוגיות שהופכות אותנו לאנדרואידים

וואלה! NEWS בשיתוף פלאפון

23.1.2017 / 11:14

שלד חיצוני שמאפשר לנכים ללכת, שבב במוח שמחובר למצלמה ומאפשר לעיוורים לראות, קסדות שבזכותם משותקים יכולים לשחק במשחקי וידאו והשתלת עצמות טבעיות בגופנו. הכירו את הפיתוחים הטכנולוגיים המטורפים של עולם הרפואה

האצן הדרום אפריקאי אוסקר פיסטוריוס. רויטרס
הדהים את העולם כשרץ על רגליו הביוניות, ואחר כך הדהים מסיבות אחרות לגמרי. פיסטוריוס ב-2012/רויטרס

חברת ארגו מדיקל הישראלית לא יכלה לחלום על פרסום גדול וחיובי יותר. באחד הפרקים בעונה השנייה של סדרת הטלוויזיה המצליחה glee, דמותו של ארטי אברמס, נכה הנע רוב הזמן בכיסא גלגלים, נעמדה על רגליה באמצעות מכשיר ייחודי וחדשני, ה-Rewalk שפותח על ידי החברה מחיפה. מדובר בשלד חיצוני שמופעל בצורה מכנית ומאפשר לגוף לנוע לפי תנועתו הטבעית. באותו פרק סיפר אברמס לחבריו שמדובר במכשיר ניסויי שפותח על ידי חברה ישראלית. מיליוני צופים נחשפו בבת אחת לחידוש טכנולוגי שיכול לשנות את חייהם של רבים ברחבי העולם. גם הענקית הקוריאנית יונדאי פיתחה שלד חיצוני שמאפשר לנכים או מוגבלים בתנועה ללכת ולנוע על רגליהם.

הטכנולוגיה הופכת את חיינו לנוחים יותר ובתחום הרפואה הפיתוחים יכולים להיות מצילי חיים עבור רבים. אנשים שהיו מרותקים לכיסא גלגלים, לדוגמה, יכולים ללכת בזכות אותו מכשיר שפיתחה החברה הישראלית, ומאפשר למשותקים בשתי הגפיים ללכת מחדש בסיוע קביים. זהו רק פיתוח אחד מבין אלפים הקיימים כיום בעולם ועתידים לשנות את חיי המין האנושי.

העולם כבר הספיק להתפעל מאצן הפרוטזות אוסקר פיסטוריוס לפני שנשלח לכלא בגלל שרצח את חברתו לחיים, אבל רגלי הפרוטזות שלו הם רק אחד החידושים הטכנולוגיים המסייעים לנכים. שלל חברות מפתחות רגליים רובוטיות שמאפשרות לקטועי רגליים או נכים ללכת, לרוץ, לטפס ולרקוד.

ילדי שנות ה-70 וה-80 זוכרים את הסדרה "סטיב אוסטין: האיש השווה מיליונים" בה לי מייג'ורס גילם לוחם קומנדו אמריקאי שהופך לאסטרונאוטס ולאחר שנפצע קשה בתאונה מושתלים בגופו יד, רגליים ועין מלאכותיים שהפכו אותו ל"אדם ביוני" בעל כוחות בלתי רגילים. ב-2015 הצליחו חוקרים אוסטריים להשתיל ידיים "ביוניות" בגופם של שלושה גידמים. הידיים האלה כללו עצבים ושרירים והן מופעלות על ידי מסרים מהמוח.

יד ביונית היא לא רק זו שאפשר לבצע איתה אלא גם ניתן להרגיש אותה. בשנה שעברה הפך ניית'ן קופלנד, אמריקאי בן 28 שמשותק מהכתפיים ומטה עקב תאונת דרכים, לראשון שהצליח להרגיש את כף היד וזאת בזכות סנסורים שחוברו בין יד רובוטית לראשו. כל נגיעה ביד המכנית גרמה לו לחוש כאילו נגעו בידו שלו. "אני מרגיש שאני חש כל אצבע שלי, זה ממש מוזר", אמר קופלנד לכלי התקשורת שסיקרו את הפיתוח הטכנולוגי. קופלנד לבש שתל עצבי במשך שישה חודשים ואימן את עצמו לשלוט בתנועת הזרוע הרובוטית דרך המחשבה והמדענים הצליחו לעורר משוב תחושתי מהזרוע על ידי גירוי חשמלי.

בני האדם תמיד ניסו להעצים את היכולות הפיזיות של גופם, לחזקו ולשפר את גמישותו ויכולותיו. הענקית הקוריאנית דייהו החליטה להפוך את פועלי המספנות במדינה לסוג של רובוטריקים - היא יצרה מסגרת גמישה עשויה פלסטיק המחוזק בפחמן, אלומיניות ופלדה, המאפשרת ללובש אותו לשאת משקל של 30 קילוגרם בקלות. לאחר שהמודל הצליח, בחברה טוענים כי הם עובדים על מודל שיאפשר לאותם סבלים ופועלים להרים לבדם 100 קילוגרם של סחורה מבלי להתאמץ. השלד החיצוני מופעל על ידי סוללה הקשור לרגלו של הלובש אותו, לשלד יש מפרקים הידראוליים - מנועים חשמליים קטנים - הנושאים את העומס בפועל. המערכת כולה נעה בצורה הטבעית של האדם הלובש אותה.

בנובמבר 2016 דיווחה החברה הצרפתית פיקסיום על הצלחה בהשתלת עין ביונית לעיוור, אשר החזירה לו את הראייה. העין למשעה היא מלמה שמונחת על התקן ומתרגמת את התמונה ל-150 אלקטרודות המושתלות ברשתית. האותות החשמליים מגיעים מהרשתית אל המוח וזה מפענח אותם לכדי תמונה. באותו חודש נובמבר 2016 ניתוח מהפכני שבוצע באוניברסיטת UCLA אפשר לאשה עיוורת לחזור ולראות, על ידי שילוב בין עין ביונית לאלקטרודות שהושתלו במוחה. אותה מושתלת דיווחה כי היא מסוגלת לראות צורות וצבעים. הניתוח כלל השתלת שבב במוחה שמקבל אותות מהעין הביונית שהושתלה לה ובכך מחקה את תהליך הראייה על ידי שידור תמונות למוח. אמנם העיניים הביוניות עדיין לא מספקות רצף של ראייה אלא מקטעים והן גם משדרות בצורה עמומה שמאפשרת בעיקר זיהוי של עצמים ודמויות, אבל לא קשה לשער שבעתיד הטכנולוגיה הזו תמשיך להתפתח ותוכל להעניק לאנשים כבדי ראייה את מאור עיניהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עד כמה הסנסורים קטנים ומתוחכמים? חוקרים בשוויץ הצליחו ליצור חומר דמוי עור המורכב מפקטין - חומר שהוא פחמימה המצויה בדופן התא בתאים צמחיים, להשתיל בו מוליכים חשמליים ויצור מעין עור מלאכותי הרגיש לחום ולקור פי שניים מהעור שעל גופנו. ה"עור" הזה כה רגיש שהוא מסוגל לזהות גוף חם בגודל של ארנבת ממרחק של מטר, והם מנסים להלביש אותו על רובוט דמוי אדם, כדי שזה ישמש בעתיד הרחוק באיתור, חילוץ והצלה של אנשים, מבלי לסכן בני אדם בתהליך.

אגב, לא כל טכנולוגיה חייבת לכלול שבבים ופיתוחים ביוניים. לפעמים טכנולוגיה יכולה להיות שינוי קטן ופשוט בכלי מסוים אשר משנה את תכונותיו. אנשים מבוגרים או חולי פרקינסון מתקשים לתפקד ביומיום עקב רעידות הידיים. כדי לאפשר להם לאכול בצורה נוחה פותחה ידית בשם Liftware, שבה יש אפשרויות של כף, מזלג וסכין, והיא מאפשרת אחיזה יציבה. הסוג הוא בידית עבה אשר אינה דורשת מוטוריקה עדינה בעת אחיזת כלי אוכל רגיל.

מה מצב החניכיים שלכם? בעתיד ככל הנראה בני האדם לא יצטרכו לדאוג בגלל השאלה הזאת. חברת בונוס ביוגרופ הישראלית רשמה ב-2016 פריצת דרך בתחום כירורגיית הפה והלסת כשביצעה בהצלחה השתלות של שתל חי מעצם אנושית בלסת. המשמעות היא שבעתיד יהיה ככל הנראה להשתיל בגופנו גם עצמות ומפרקים שנוצרו מאיתנו, וזאת על ידי לקיחת תאים שונים שהופקו מרקמת שומן אשר נדגמה מגופנו.

הטלפון הנייד הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. אם תחזיקו אותו ביד ותעצמו עיניים המכשיר יהפוך ברגע אחד לחסר שימוש. כך חשו העיוורים עד כה, אך בשנים האחרונות עולם הטכנולוגיה מצא פתרון גם לזה. מכשיר ה-RAY – סמארטפון מתוצרת וואווי (Huawei), המותאם לעיוורים וללקויי ראייה והוא תוצאה של מיזם ארוך שנים של הסטארט-אפ הישראלי Ray, יצרנית השבבים קוואלקום והספרייה המרכזית לעיוורים הישראלית. איך הוא עובד? בטלפון יש נקודה שהיא נקודת היחס לעיוור כדי להפעילו ולדפדף בין השימושים השונים. הטלפון כולל מגוון רחב של שירותים קוליים - הקראת הודעות טקסט ומיילים במגוון שפות, אפשרות להקראת ספרים דיגיטליים, מגזינים ועיתונים יומיים, בנוסף לביצוע שיחות, ניהול יומן אלקטרוני ועוד יישומים.

בנוסף לטלפון החכם, לעיוורים יש גם את דוט (Dot), השעון החכם הראשון שהומצא למענם. אפשר לקרוא בו הודעות והוא יכול להתחבר באמצעות בלוטוס לכל סאמרטפון ולתרגם טקסט ממייל או אפליקציה לכתב ברייל. על צג השעון ארבעה מלבנים קטנים המורכבים משישה חורים, ובהתאם לטקסט ממלא השעון את החורים החסרים שבו ויוצר בכך מילים בכתב ברייל. פיתוח נוסף שמסייע לעיוורים לקרוא הוא אצבע אלקטרונית - התקן קטן שמלבישים על האצבע ועליו מצלמה קטנטנה אשר סורקת את הטקסט ומקריאה את המילים המצולמות.

מאמץ רב והון עצום מושקע על ידי תאגידים, חברות סטראטאפ, חוקרים ומפתחים בטכנולוגיה המתרגמת מחשבות למעשים. דגש בתחום ניתן למשחקי המחשב, המציאות המדומה והקונסולות למיניהם, כשהשאיפה היא "לשחק עם המוח", כלומר לשלב עם קסדה על הראש ולשחק בכדורגל, מרוץ מכוניות או משחק הרפתקאות רק בכוח המוח ומבלי להשתמש בידיים וברגליים. ב"סייבטלון", האולימפיאדה לאנשים ביוניים שנערכת בשוויץ, היה אפשר לראות אנשים משותקים מהצוואר ומטה משחקים במשחקי מחשב בעזרת כוח המחשבה בלבד.

נדמה שהפיתוחים הרובוטיים בתחום טכנולוגיית הרפואה הופכים כל דמיון למציאות. באותו מתחם שנערכה אולימפיאדת ה"סייבטלון" האטרקציה הייתה רובוט דמוי אדם, שמחקה את התנועה של אלה העומדים מולו. דמיינו לכם שבכמה עשרות אלפי דולרים תוכלו בעתיד לקנות רובוט שינקה את הבית, יבשל, יגהץ ויטפל בכם כל החיים. סדרת הטלוויזיה המצליחה "ווסטוורלד" הציגה רובוטים שהם חיקוי מושלם של בני אדם ואף בעלי מנעד רגשות רחב אשר הופך אותם לכמעט אנושיים. כיום המדע עדיין רחוק משם, אבל כשם שהתממשו לא מעט פנטזיות שהוצגו בספרים ובסרטי המדע הבדיוני, אפשר להמר שמתישהו האנושות תדאג לא לחיות לבד בעולם, אלא ליצור לעצמה אנושות ב'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully