וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתית סלולר דור 4.5 בישראל - מה זה אומר והאם זה יעלה יותר?

8.2.2017 / 10:00

פרטנר והוט מובייל הודיעו בשבוע שעבר על תחילת שימוש בדור החדש של רשתות הסלולר בבאר שבע. בשלב הזה מדובר בתשתית מוגבלת יחסית אבל זה מכניס את ישראל לרשימת 20 המדינות בעולם שהתקדמו כבר לדור 4.5

ילדים עם סמארטפון. ShutterStock
מהירות גלישה גבוהה יותר בדור 4.5./ShutterStock

רשת הסלולר בדור הרביעי (LTE) חוגגת כמעט עשר שנים של פעילות ברחבי העולם. היא נפרשה בצורה רשמית בשנת 2009 באוסלו ובשטוקהולם, כשהיצע הסמארטפונים שתמכו בקישוריות בדור הרביעי היה דל מאוד וכיום היא נפוצה מאוד במרבית העולם המערבי. בשבוע שעבר הודיעה חברת פרטנר על השקת הרשת הסלולרית בדור 4.5 והפכה את ישראל למדינה ה-20 בעולם שתומכת בטכנולוגיה הזו.

כדי להבין איך הגענו לדור 4.5 צריך להבין קודם מה זו רשת סלולרית. התקשורת שלנו באמצעות הרשת הסלולרית מתאפשרת בזכות אנטנות הפרושות ברחבי העולם ומכסות (כל אחת לפי הרדיוס שלה) את כל האזורים בהם מורגשת קליטה. התקשורת בין המכשירים לאנטנות מתבצעת בתדרים מסוימים, בהתאם להנחיות משרד התקשורת והתקנים הבינלאומיים. ככל שמתקדמים בדורות, הרשת הסלולרית הופכת למתקדמת יותר. מכשירים התומכים בדור הרביעי בצורה מושלמת, הכוללת את כל רצועות התדרים החלו להימכר בארץ רק לפני ארבע שנים כך שמדובר בתזמון מצוין לתחילת פעילות הדור הבא.

למרות אלו שחושבים שאנחנו בארץ עדיין איטיים מבחינת תשתיות, מדובר בהישג מרשים למדי. שוחחנו עם גורמים הבקיאים בתחום הרשתות הסלולריות שמסרו לנו כי בזמן האחרון נראה שינוי נרחב במדיניות משרד התקשורת וכך גם המשרד עצמו הוסט מהכיוון הכלכלי - משפטי לכיוון ההנדסי עם דגש על השקעה בתדרים והכנה של התשתיות לקליטת היישומים והרשתות המתקדמים ובראשם הדור החמישי.

אנטנה סלולרית. ראובן קסטרו
לא יהיה שינוי בתעריפים למי שיעבור לדור 4.5. אנטנה סלולרית./ראובן קסטרו

דור 4.5 מבוסס על תדרים בטכנולוגיית ה-LTE (הדור הרביעי) כשהרשת מייצרת קצבי גלישה גבוהים יותר באמצעות הצבת אנטנות מתקדמות בטכנולוגיית הנקראת (Multiple Input Multiple Output) MIMO. בטכנולוגיה זו האנטנות משדרות וקולטות במספר גדול יותר של ערוצים. כיום רק לרשת פרטנר והוט מובייל תדרים פנויים מעל רוחב פס של 20 מגה-הרץ ולכן רק הן יכולות להפעיל דור 4.5 המכונה רשת LTE-A. בפועל לא מדובר בבשורה של ממש, למרות שהרשת יכולה להציע מהירות גלישה גבוהה משמעותית, בסופו של דבר צריך שכל התשתית תתמוך במהירות גבוהה. לדוגמה, אם הסיב האופטי שיהיה מחובר לאנטנה לא יתמוך במהירות הגבוהה אז הלקוח לא ייהנה ממה שהרשת באמת יכולה להציע. באופן תיאורטי, הרשת יכולה לספק מהירות של עד 450 מגה-ביט בתצורה של שימוש בשלוש רצועות תדרים של 20 מגה-הרץ, אבל זה כמובן גם תלוי בסמארטפון עצמו.

המשתמשים שיזכו להתחבר ראשונים לרשת בדור 4.5 צפויים לקבל קצבי גלישה הגבוהים בממוצע ב-10-20 מגה ביט לשנייה לעומת מי שמחובר לרשת בדור הרביעי. כך שהוא יוכל לצרוך תוכן במהירות גבוהה יותר ובנוסף כיסוי הקליטה ברשת משתפר בצורה משמעותית. כאמור, התשתיות שיהיו מחוברות לאנטנות צריכות גם לעמוד בקצבים האלו ובמידה ולא - הצרכן ייהנה רק מכיסוי קליטה משופר. טכנולוגיית ה-LTE-A דורשת תמיכה ברצועת תדרים רחבה אך אם רכשתם מכשיר בשנתיים האחרונות, ככל הנראה שאתם מסודרים.

בפרטנר גם מסבירים כי הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לחבר שני רוחבי פס בשני תדרים. ובכך למעשה לשפר קצב גלישה וקיבולת. זה אומר שהשינוי המרכזי בפועל הוא כאמור - שינוי במהירות הגלישה. בפרטנר משווים את המעבר מנהיגה בכביש עירוני לנהיגה בכביש מהיר ופתוח. החברה ערכה בשבועות האחרונים ניסוי באזור באר שבע ואחרי שקיבלה את האישור ממשרד התקשורת, החלה להרחיב את התשתית לשאר האזורים בארץ. בפרטנר הבהירו כי המעבר לדור החדש לא ישפיע על מחירי הסלולר בדומה למעבר לדורות 4 ו-3.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully