וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלטה ג'ייקובס: רופאה, ממציאה ולוחמת למען הפמניזם

9.2.2017 / 7:01

היום הוא יום הולדתה ה-163 של מי שהייתה רופאה, אקטיביסטית, פעילה למען זכות הצבעה לנשים, וממציאה. הייתה האישה הראשונה שלמדה באוניברסיטה הולנדית וגם הרופאה הראשונה בהולנד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אתם מחפשים דמות שראויה להערצה ולחיקוי, כדאי לכם להכיר את אלטה ג'ייקובס - מעטים (ומעטות) מאוד נלחמו בפטריארכיה והשלטון הגברי בחיי היום-יום כמו גיבורת הגוגל-דודל היום (חמישי).

ג'ייקובס הייתה רופאה הולנדית יהודיה (1854 - 1929)אקטיביסטית, פעילה למען זכות הצבעה לנשים, וממציאה. הייתה האישה הראשונה שלמדה באוניברסיטה הולנדית וגם הרופאה הראשונה בהולנד.

היא חלמה להיות רופאה כמו אביה, בתקופה שבה השכלה לנשים בהולנד הייתה נושא שבמחלוקת. לאחר שלימדה את עצמה רפואה והחלה לעבוד כעוזרת רוקחת היא פנתה במכתב לראש הממשלה, כדי לבקש שיאשר לה לימודים באוניברסיטה. הוא לא השיב לה אך פנה לאביה כדי לבדוק את עמדתו בנושא, ובסופו של דבר, נתן לה אישור ללמוד באוניברסיטת חרונינגן. באוניברסיטה סבלה מתגובות עוינות של עמיתיה ללימודים, המרצים הערימו עליה קשיים ואפילו אביה ואחיה התנגדו לצעדיה. בתקופה זו גם סבלה מבריאות לקויה. היו לה התקפי מלריה וכשחלתה גם בדלקת ריאות ניסתה להתאבד ואביה הציל אותה ממוות. במרץ 1879 סיימה את לימודיה באוניברסיטה כרופאה האישה הראשונה בהולנד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זו הייתה רק ההתחלה של עבודתה לקידום זכויות נשים. חרף התנגדות מוצקה מצד עמיתיה, ד"ר ג'ייקובס הקימה את המרפאה למניעת ההריון הראשונה בעולם ועזרה להפוך את אמצעי המניעה ליותר נפוצים.

זו הייתה רק ההתחלה של עבודתה לקידום זכויות נשים. בשנת 1903 היא התפטרה מעבודתה כרופאה בכדי להתמקד בקידום תנועת זכות ההצבעה לנשים. ב -1919, באותה שנה שבה הנשים ההולנדיות קיבלו זכויות הצבעה, ג'ייקובס הייתה ממייסדי "ליגת הנשים הבינלאומית לשלום ולחרות".שאיחדה נשים ברחבי העולם המתנגדות לדיכוי וניצול.

אלטה הנרייט יאקובס נפטרה ב-10 באוגוסט 1929 בבארן, הולנד.היא הוכרה ב-2006 כאחת מחמישים הדמויות אשר ראויות להיכלל בתוכנית הלימודים של ההיסטוריה ההולנדית בחטיבות הביניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully