וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נכנס לתחום המציאות הרבודה: "יצרנו הולגרמה של תנאי השטח"

17.2.2017 / 6:41

"לקחנו צילום רחפן, הפכנו אותו למודל תלת-ממדי, הוספנו עוד שכבות של מידע ואפשרות לשתף תצוגה בכמה זוגות משקפיים כדי שמפקדים יוכלו לעבוד בשיתוף על מיקומי כוחות, היבטים טופוגרפיים ובעצם לתכנן פעילות מבצעית", מספרים לנו בצה"ל. וזה רק קצה הקרחון

צלמים זמניים מורשים

תחום המציאות מדומה והרבודה לא מפסיק להתפתח בשנתיים האחרונות. פיתוחים רבים של יצרניות האלקטרוניקה הגדולות מכל העולם לוקחות חלק בטרנד ואם עולם המציאות המדומה מתאים יותר למשחקים, בעולם המציאות הרבודה משחקים לא מגרדים את הפוטנציאל האדיר שיש לטכנולוגיה.

משקפי מציאות רבודה כמו הולולנס של מיקרוסופט - המשלבים אלמנטים וירטואליים בעולם האמיתי - מאפשרים קבלת מידע רב בהתאם למה שאתם מסתכלים עליו (טמפרטורה של צינור מתכת, גובה של בניין וכו'). האפשרות הזו, קורצת לגורמים רבים בתעשייה וגם בצבאות העולם. אחד הצבאות הטכנולוגיים יותר, שגם החל כבר לבחון את התחום, הוא צה"ל.

שוחחנו עם רס"ן רותם בשי, ראש מדור "תכניתן ראשי" בחיל התקשוב של צה"ל על גיוס המציאות הרבודה לשירות. "לאורך התפקיד יוצא לי לגעת בכל מיני טכנולוגיות ולהיחשף לכל מיני דברים מעניינים וגם מגניבים שיש להם תועלת מבצעית", אמר רס"ן בשי.

הולולנס צה"ל. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
הולגרמה של טנק בחדר ישיבות./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

מתי התחלתם לעבוד עם המשקפי מציאות מדומה?
בשנה האחרונה ראינו שהעולם הולך לכיוון הזה והבנו שאנחנו גם צריכים להיות שם. הפלטפורמה הכי מתקדמת בהקשר של המציאות הרבודה היא הולולנס של מיקרוסופט, ששוחררה לפני קצת פחות משנה ואנחנו הראשונים בארץ שקיבלנו יחידות קצה. אנחנו אפילו בין הצבאות הראשונים שקיבלו. הכשרנו אנשים לעשות את הפיתוח לתלת-ממד והבאנו אנימטורים כדי לראות איך הטכנולוגיה הזאת מתחברת לאזורים מבצעיים.

שיתפתם פעולה עם מיקרוסופט?
בהקשר הזה לא הייתה נגיעה למיקרוסופט. קנינו מהם את המשקפיים בסבב השני של המכירה אבל לא היה שיתוף פעולה. התייעצנו איתם טלפונית אבל לא מעבר לזה.

מיקרוסופט לא תהיה השחקנית היחידה בתחום, אתם מתכוונים להשתמש במשקפיים אחרים גם?
עוד כמה חברות אמורות להשיק בשבועות או בחודשים הקרובים משקפי מציאות רבודה. אחת מהן היא meta 2 שגם איתם אנחנו בקשר ואנחנו נהיה בין הראשונים שנקבל את המשקפיים מהם. המשקפיים שלהם יתחברו עם כבל, בניגוד להולולנס, ובנושאי ביטחון מידע זה עדיף.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מה השימושים של צה"ל במשקפיים?
הטכנולוגיה עדיין לא מתאימה לשטח, גם מבחינת החומרה אבל היא יכולה לסייע מאוד בהכשרות, הדמיות לצרכי למידה וחניכה - ואת זה שילבנו בלא-מעט תחומים של פיקוד העורף, רפואה, עולמות המחשוב והסייבר ועוד. שימוש נוסף להולולנס הוא הדמיה ריאליסטית ואינטראקטיבית.

הפלטפורמה מנסה להחליף את שולחן החול. היום יש בבסיסים ובחמ"לים שולחן פיזי שמדמה תוואי שטח, אז היום עם הטכנולוגיה הזאת אנחנו יכולים להחליף את השולחן וליצור הולוגרמה על בסיס מודל שצולם על ידי רחפן.

לקחנו את הצילום, הפכנו למודל תלת-ממדי, הוספנו עוד שכבות של מידע ואפשרות לשתף תצוגה בכמה זוגות משקפיים כדי שכמה מפקדים יוכלו להסתכל על אותה הולוגרמה ולעבוד בשיתוף על מיקומי כוחות, היבטים טופוגרפיים ובעצם לתכנן פעילות מבצעית.

איזה עוד שימושים עתידיים אתם מתכננים למשקפיים?
אנחנו חושבים לשלב את זה בכל מני כיוונים. בתחום הרפואה אנחנו מתכננים ניסוי בו רופא בהכשרה מרחוק ילמד בעזרת המשקפיים, תוך שילוב אלמנטים תלת-ממדיים. בעולם המציאות המדומה אנחנו בונים סימולטור להכשרה של מפעילים בפיקוד העורף, שממש יכולים לנהוג בכלים הכבדים. אנחנו גם עושים הכשרה בתוך "אכזרית"; במקום לרדת לשטח ולשרוף על זה הרבה זמן וכסף, אנחנו עושים את זה מהכיתה.

יש לא מעט יחידות מבצעיות שרוצות את זה אבל צריך לפתור עדיין את הנושא של ביטחון המידע. יחידה כזאת עולה 3,000 דולרים, שזה לא יקר במונחים של צה"ל אבל עדיין לא מאפשר לחלק את המשקפיים כמו לחמניות. ברגע שהמחיר ירד ובעיות ביטחון המידע ייפתרו, אז יהיו יישומים מבצעיים. אני רוצה להאמין שזה יקרה עד סוף השנה או אפילו לפני.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

הולולנס בצה"ל. דובר צה"ל
חיילי צה"ל מתנסים במשקפי המציאות הרבודה "הולולנס" של מיקרוסופט./דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully