וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב יורדת, ירושלים עולה: דירוג ערי הסטארט-אפ העולמי

יניב אביטל, גיקטיים

15.3.2017 / 10:13

דוח שבודק את תעשיית הסטארט-אפים בערים השונות בעולם קובע שתל אביב יורדת מהמקום החמישי למקום השישי, ירושלים נמצאת על סף הכניסה לעשרים הגדולות. עסקת מובילאיי תעזור לעיר הבירה ככל הנראה להיכלל בדירוג בשנה הבאה

משרד היי טק. ShutterStock
תל אביב עדיין מובילה בכמות הסטארט-אפים ביחסל אוכלוסייה./ShutterStock

לפני כחמש שנים דורגה תעשיית הסטארט-אפים של תל אביב במקום השני בעולם, כשרק עמק הסיליקון קודם לה. עם השנים, איבדה תל אביב את המקום המכובד, וכעת לפי דוח של חברת המחקר Startup Genome (לשעבר Compass) סצנת הסטארט-אפים של תל אביב מאבדת עוד מקום ומגיעה למקום השישי בעולם. ירושלים, לעומת זאת, עוד לפני האקזיט של מובילאיי, ממשיכה להתקדם ונמצאת עתה על סף כניסה לרשימת 20 הגדולות בעולם.

מהדוח, שכולל נתונים על 28 אלף סטארט-אפים שונים ב-55 מרכזים ב-28 מדינות בעולם, עולה שבמקום הראשון, באופן לא מפתיע כמובן, נמצא סיליקון וואלי. במקום השני נמצאת סצנת הסטארט-אפים של ניו יורק, במקום השלישי מרכז הסטארט-אפים של לונדון (הראשון מחוץ לארה"ב), במקום הרביעי בייג'ינג ובמקום החמישי העיר בוסטון.

התעשייה שרשמה את הזינוק המרשים ביותר השנה היתה תעשיית הסטארט-אפים של שטוקהולם, שנכנסה לעשרים הגדולות הישר למקום ה-14. שני מרכזי סטארט-אפים חדשים ברשימה הגיעו מסין ותפסו מקומות גבוהים: בייג'ינג, שהגיעה למקום הרביעי ושנגחאי שהגיעה למקום השמיני. כאמור, תל אביב ירדה מקום אחד בדירוג והתייצבה במקום השישי; איתה צנחו גם לוס אנג'לס ושיקגו. עוד מרכזים שלא נהנו מהצלחה השנה הם מוסקבה, סאו פאולו ומונטריאול.

מתרחצים בחופי תל אביב בשרב הראשון, מרץ 2011. נמרוד סונדרס
מעמדה של תל אביב מדרדר אבל היא עדיין אחד המרכזים החשובים בעולם ההיי טק./נמרוד סונדרס

מקום ראשון בהגעה ללקוחות גלובליים

מהדוח עולה שתעשיית הסטארט-אפים של תל אביב מצטיינת בקשר שלה לסצנות סטארט-אפים מובילות אחרות, מה שמתבטא ברכישות, השקעות, גיוס לקוחות וגיוס עובדים. פרמטר נוסף בו תל אביב הצטיינה הוא הפריסה הגלובלית (כמות הלקוחות מחוץ לאזור הפעילות של הסטארט-אפ). תל אביב מגיעה בפרמטר זה למקום הראשון, כשיותר משליש מהסטארט-אפים בה מדווחים על עסקים מחוץ לאזור הפעילות שלהם. במקום השלישי במדד הזה ירושלים, שמקדימה את עמק הסיליקון. כותבי הדוח מציינים שהדבר נובע בין השאר בשל ממדיו הקטנים של השוק המקומי מה שדוחף את הסטארט-אפים הישראליים לפנות לקהל אמריקני.

בבחינה מדוקדקת יותר של הפרמטרים השונים, חוותה תל אביב ירידה בקצב האקזיטים ושמירה על מיקומה בפרמטר הוותק והניסיון, כלומר, סך הניסיון והקשרים של היזמים השונים. תל אביב גם שומרת על מקום באמצע הטבלה בפרמטר הטאלנט, כלומר כוח העבודה האיכותי ביותר. לסיכום, לסטארט-אפים בתל אביב יש גישה נוחה למהנדסים המצטיינים, כשהעלות שלהם דומה לשאר האזורים שנבדקו, אם כי האיכות שלהם נמוכה במעט מהממוצע (מקום 14) לעומת שאר הערים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מפעל אינטל בירושלים. רויטרס
עסקת מובילאיי צפויה לדחוף את ירושלים לטופ 20 בשנה הבאה./רויטרס

עדיין ראשונים בכמות הסטארט-אפים ביחס לאוכלוסיה

כותבי הדוח מסכמים את הפרק שמוקדש לתל אביב בכך שהעיר שומרת על תואר "מספר הסטארט-אפים הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסיה". בנוסף הם מציינים את העובדה שבעשורים האחרונים הונפקו בנאסד"ק כ-250 חברות ישראליות, רובן מאזור תל אביב, מה שמעמיד את ישראל במקום השלישי בעולם במדד זה לאחר ארה"ב וסין.

לבסוף, חשוב לשים לב להתפתחות החשובה של היממה האחרונה - אין ספק שרכישת חברת מובילאיי הירושלמית על ידי אינטל, והפיכתה למרכז הפיתוח של הרכב האוטונומי שלה, יזריקו הרבה משאבים לירושלים. הרחבת הפעילות של מובילאיי, ביחד עם סכום האקזיט שנזקף לזכות עיר הבירה צפויים להשפיע על הדוחות הבאים ולתרום עוד יותר לזינוק של ירושלים לקראת כניסה אפשרית לרשימת עשרים מרכזי הסטארט-אפ הבולטים בעולם.

>> פורסם במקור באתר גיקטיים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully