וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיימינג ועד פורנו: כך תבחינו אם ילדכם נחשף לסכנות האינטרנט

וואלה! NEWS בשיתוף קספרסקי

30.3.2017 / 9:01

ישנן לא מעט אינדיקציות לכך שהילד נמצא בסכנה או במצוקה כלשהי - אם הוא נתון להטרדות או סובל משיימינג ברשת, נחשף לחומר פורנוגרפי או משוחח בצ'אט עם אנשים זרים. ישנן כמה דרכים להבחין בכך, למנוע פגיעה ולהגן על הילד

ילדים גולשים באינטרנט באמצעות לפטופ. ShutterStock
כדי לממש את האחריות ההורית, יש לעקוב אחר האתרים בהם הילדים גולשים, ולפקח על שעות הגלישה שלהם/ShutterStock

האינטרנט הוא עולם ומלואו וככזה הוא גם עולם רווי סכנות. הילדים של היום גדלים אל תוך עידן מהפכת המידע ומקיפים את עצמם במסכים שונים במשך היום – ממסך הסמארטפון והמחשב ועד למסך הטלוויזיה. המשמעות היא שהם חשופים למידע רוב שעות היום והעולם הווירטואלי ממשי עבורם ממש כמו המציאות עצמה.

סקר מ-2014 הראה שבני נוער בישראל בגילים 11 עד 15 מובילים את הדירוגים הבינלאומיים בצפייה בטלוויזיה ובשימוש במחשב, כש-31% מהם מבלים כארבע שעות ויותר מול מחשב מדי יום, כך שהחשיפה לבריונות ברשת, אתרי פורנו וצ'אט עם זרים היא גבוהה וכך גם מידת הסכנה.

ילדים אינם מתנדבים לספק מידע כל כאבם הפרטי, ולעתים הם חשים אשמה על כך שמתנכלים להם ולא משתפים איש. כדי לממש את האחריות ההורית, יש לעקוב אחר האתרים בהם הילדים גולשים, ולפקח על שעות הגלישה שלהם. ישנן לא מעט אינדיקציות לכך שהילד נמצא בסכנה או במצוקה כלשהי - אם הוא נתון להטרדות או סובל משיימינג ברשת, נחשף לחומר פורנוגרפי או משוחח בצ'אט עם אנשים זרים. ישנן כמה דרכים להבחין בכך, למנוע פגיעה ולהגן על הילד.

בריונות ברשת

ישנם מצבים שבהם הילד מסרב לשתף הורים ומורים בהתנהגות שפוגעת בו משום שהוא חש בושה. זלזול בסמכות או היעדר שמחת חיים עשויים להציע על כך שהילד סובל ממצוקה

סקר שביצעה מחלקת המחקר במשרד לביטחון פנים בשנת 2016 גילה כי כל ילד שלישי בישראל סובל משיימינג ברשת. על פי הסקר, 18% מהילדים שנפגעו לא סיפרו על כך לאיש, 46% מאלו שכן דיווחו ציינו כי לאחר מכן התופעה חזרה על עצמה. ישנם מצבים שבהם הילד מסרב לשתף הורים ומורים בהתנהגות שפוגעת בו משום שהוא חש בושה, ולפעמים אפילו אשמה, שנגרמת בשל כך שהוא חושב שהוא הביא את ההתנהגות הזאת על עצמו.

איך מזהים?

אם הילד מתנהג בצורה לא אופיינית וחריגה ביחס לעבר זאת נורת אזהרה. התפרצויות זעם, הסתגרות, זלזול בסמכות או היעדר שמחת חיים עשויים להציע על כך שהוא סובל ממצוקה. אם הבריונות נמשכת תקופה ארוכה מבלי שהילד שיתף לגביה או שההורה זיהה אותה, הילד עלול לנסות להתעמת עם הגורמים שפוגעים בו ובכך לגרום לנזק רב יותר. לעתים גם הימנעות מוחלטת מהמכשירים שעלולים לחשוף אותם לבריונות, כמו לדוגמה סמארטפון או מחשב, או לחילופין אובססיה לגבי הנייד וגלישה במשך שעות ברשתות החברתיות, הן סימן לכך שהילד מנסה להדחיק או להגיב.

איך לפעול?

רצוי לעקוב אחרי פעילותו של הילד ביומיום, לשוחח מדי פעם עם מורים או הורים של חברים כדי לקבל תמונה רחבה יותר לגבי התנהגותו במסגרות השונות ולחקור מפעם לפעם לגבי המצב החברתי בכיתה ובמסגרות החינוכיות. יש להסביר לילד שקיים גם עולם מוחשי, לבדוק האם הוא מתקשה לקשור קשרים חברתיים בעולם האמיתי, ולסייע לו, לעתים באמצעות ייעוץ והכוונה מקצועיים, לשפר את ביטחונו העצמי ולחבר אותו לעולמות אחרים, פחות וירטואליים – לדוגמה על ידי שילובו בחוגים או בתנועת נוער.

אילוסטרציה. ShutterStock
כל ילד שלישי בישראל סובל משיימינג ברשת/ShutterStock

חשיפה לפורנו

ילדים ובני נוער נחשפים כיום כבר מגיל צעיר לתכנים מיניים ופורנוגראפיים ומייצרים תמונות וסרטונים רבים שהמוטיב המרכזי בהם הוא פעילות מינית. לעתים החשיפה היא בגלל סיבה טכנולוגית - ההורים לא דואגים לחסימת אתרים וגלישה בטוחה וכך קופצת לפתע תמונה במחשב. אך יש סיבות נוספות כגון סקרנות טבעית, חשיפה לתכנים שכאלה בוואטאפ או השפעה סביבתית דרך אחים או חברים.

איך מזהים?

כשהילד הופך חרד לפרטיותו ומסתגר שעות בחדרו זה סימן לכך שנחשף לתופעה או תחום שחדשים לו וגוזלים את תשומת לבו. זאת יכולה להיות התמכרות למשחק רשת כלשהו אך גם חשיפה לתכנים מיניים.

איך לפעול?

אפשר לעקוב אחרי ההיסטוריה במחשב ולראות אם עלו בו תכנים לא ראויים, רצוי מדי פעם להציץ פנימה או לבקש מהילד להשאיר את דלת חדרו פתוחה. העברת המחשב מחדר הילדים לסלון או לפינה ציבורית אחרת בבית והתקנת הגבלת גישה במכשיר היא פתרון יעיל אם מדובר בילדים צעירים, אולם כשמדובר בבני נוער הבעיה מורכבת יותר. רבים מהם נחשפים דרך הסמארטפון לנעשה ברשתות החברתיות. לכן כשמדובר בבני נוער בגילאים של 14 ומעלה כאי לדבר איתם על נושא המיניות בהתאם לתכני החינוך המיני שמלמדים אותם בבית הספר, לברר איתם מה הם יודעים, מה הם הבינו מזה ומה הם חושבים ומרגישים לגבי זה. במקביל לכך, לפעול כדי למנוע חשיפה לתכנים פורנוגרפיים בבית ומחוצה לו. אפליקציה דוגמת זו של קספרסקי, מאפשרת שליטה מלאה על התכנים בסמארטפון של הילד והגבלת גלישה באתרים שונים.

נער גולש באינטרנט באמצעות לפטופ. ShutterStock
יש אפשרות טכנולוגית למנוע חשיפה לתכנים פורנוגרפיים בבית ומחוצה לו/ShutterStock

חשיפה לפדופילים ועברייני רשת

קשה מאוד לדעת עם מי הילדים שלנו מדברים. הם פעילים בכמה אפליקציות רשת ומנהלים את כל חייהם באמצעות שליחת סמסים, העלאת תמונות ושיתוף סרטונים. הם משוועים לתשומת לב ולא חסרים עבריינים שמתחזים ומנצלים את הטכנולוגיה כדי לפתות את הילדים והילדות, בין אם מדובר בפדופילים ובין אם מדובר בהונאה פיננסית.

איך מזהים?

כמו במקרה של חשיפה לפורנו, אם הילד מסתגר במשך שעות ארוכות בחדרו או שקוע בשיחות רשת באמצעות הסמארטפון, זה יכול להיות סימן לכך. אם הילד מבקש פרטי אשראי או מבקש להגיע למקום כלשהו שאינו חלק משגרת יומו, ייתכן שמישהו מפתה אותו דרך הרשת. הסימנים לכך יכולים להיות: עוינות כלפי ההורים, התרחקות מחברים ומפעילויות שונות שאפיינו את הילדים בעבר, שמירת סודיות באשר לשימוש באינטרנט ולחברים שאיתם המשתמשים נמצאים בקשר וכן הרצון להיות לבד מול המחשב, ללא חבר או ללא השגחה.

איך לפעול?

על ההורים להסביר לילדים שהרשת אינה שונה בהרבה מהרחוב, וכשם שברחוב אסור להם לדבר עם זרים, למסור פרטים כגון כתובת ומספר טלפון או להסכים לקבל מתנות מאנשים שאינו מכיר, כך עליהם לעשות כן כשהם גולשים ברשת. חדרי שיחות יכולים להיות מקום להחלפת דעות ויצירת קשרים, אך הם גם המקום זרים יכולים לנצל אותם ואת תמימותם לכל מיני מטרות. על ההורים לבקש מהילדים לא לדבר עם זרים ברשת, ולעדכן אותם בכל פעם שזר פונה אליהם. על ההורים להשגיח על חשבון הטלפון של המודם, ולבדוק את המספרים שאינם מוכרים בחשבון. הכרחי שרק להורים תהיה הסיסמה לחשבון המרכזי של האינטרנט.

נערה גולשת במחשב בחדר ביתה. ShutterStock
ברשת אורבים לא מעט עברייני מין שמנסים לנצל את תמימותם של הילדות והילדים/ShutterStock

להשתמש בטכנולוגיה כדי לנצח את הטכנולוגיה

דרך נוספת שמאפשרת לשלוט במידע שאליו נחשפים הילדים הוא להשתמש בטכנולוגיה כדי לנצח את הטכנולוגיה. האפליקציה של קספרסקי, לדוגמה, מאפשרת לבדוק את מיקומם של הילדים על המפה וההורים יכולים גם לגלות מה הילדים עושים באינטרנט כדי להבין אותם טוב יותר.

האפליקצייה של קספרסקי מגינה על הילד באופן אקטיבי. מתקינים על המחשב ממשק ניהול שמסייע למעקב וחוץ מהגנה מפני וירוסים, יכולות איתור ונעילה של הנייד או מחיקת מידע ממנו במקרה של גניבה, היישום מאפשר להגן על הילדים מפני סכנות ברשת. האפליקציה מספקת מפה המתעדכנת כל העת ומאפשרת מעקב אחרי כל הסמארטפונים המשפחתיים המוגדרים בה. ההורה יכול להגדיר רדיוס של "אזור בטוח", כך שאם הילד בבית הספר הוא ידע על כך ואם הילד יוצא מתחומי האזור הבטוח בשעה שהוא אמור להיות בו אז ההורה מקבל התרעת סמס. כך אפשר לדעת אם הילד מסתובב במקום שבו הוא אמור להסתובב. בנוסף, האפליקציה מאפשרת שליטה מלאה על התכנים בסמארטפון – גם מבחינת אפליקציות שאפשר להתקין באנדרואיד וגם מבחינת אתרי גלישה והגבלתם. כל קטגוריה הקשורה לדוגמה לסמים או לפורנו אפשר לחסום או להגדירה באופן כזה שאם הילד יגלוש בה ההורה יוכל לדעת על כך. האפליקציה גם מספקת דו"ח מגוגל לגבי האתרים בהם גולשים הילדים, ומאפשרת להגדיר שעות הגבלה לאפליקציות ואתרים כך שההורה יהיה מסוגל לתחום את שעות גלישת הילדים לאתרים ורשתות חברתיות מסוימות לשעות הרצויות לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully