וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרגיי דיאגילב - מייסד להקת "בלט רוס" ומראשוני הסינתזה האמנותית

31.3.2017 / 6:56

היום הוא יום ההולדת ה-145 של סרגיי דיאגילב, מבקר אמנות רוסי, מפיק בלט, ומייסד להקת הבלטים הרוסיים "בלט רוס", שם ביצע מהפכה בעולם המחול והאמנות בכלל

סרגיי דיאגילב היה מבקר אמנות רוסי, מפיק בלט, ומייסד להקת הבלטים הרוסיים "בלט רוס". דיאגילב, ביצע מהפכה בעולם המחול והאמנות בכלל - וגוגל הקדישה לו היום (שישי) את הדודל היומי.

לאחר שסיים לימודי משפטים באוניברסיטה בסיינט פטרסבורג בשנת 1898 ייסד דיאגילב מגזין אמנות בשם: "עולם האמנות". המגזין עסק ברעיונותיו הוויזואליים של האמן אוברי ברדסלי ושל הסופר, אוסקר ויילד. הוא המשיך להתפרסם עד 1904.

דיאגילב נסע לפריז, ושם, ביחד עם הרקדן מישל פוקין ייסד בשנת 1909 את "בלט רוס", שהורכב מקבוצת רקדנים מרוסיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפקותיו של דיאגילב היו מבוססות על עיקרון הא-סימטרייה ועל תנועה חופשית. המוזיקה ועיצוב הסצנה היו חלק אינטגראלי ממופע המחול כולו. דיאגילב הושפע רבות מהרקדנית האמריקאית איזדורה דנקן, מהמלחין ריכרד וגנר, ומהתיאוריות של המשורר שרל בודלר.

המהפכה החשובה שהביא דיאגילב לעולם המחול הייתה למעשה סינתזה אמנותית. בהפקותיו שילב דיאגילב במחול תחומי אמנות שונים. על עיצוב הסצנה נהג לעבוד עם אמנים שונים. הוא חיבר בין המלחינים המפורסמים של התקופה – סטרווינסקי, ראוול וסאטי – לציירים כדוגמת פיקאסו, מאטיס, בקסט ובראק, ולמשוררים כדוגמת הופמנסטאל וקוקטו.

שלוש יצירות המופת המפורסמות של דיאגילב: "ציפור האש" (1910), "פטרושקה" (1911) ו"פולחן האביב" (1913), אשר הולחנו על ידי איגור סטראבינסקי, גרפו הצלחה מרובה, ודיאגילב ולהקתו יצאו לסיור מקיף באירופה ובארצות הברית. דיאגילב לא שב עוד למולדתו רוסיה. הוא נפטר ב-1929 במהלך חופשת מנוחה בוונציה.

ככה נראה בלט רוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully