וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם פלוטו לא כוכב לכת - זה אומר שגם כדור הארץ לא"

אילן גלר

14.4.2017 / 8:07

הקריטריון הספציפי שבו איננו עומד הגרם השמימי הוא הדרישה כי כוכב לכת "ינקה את מסלולו סביב השמש מאובייקטים אחרים", משימה שפלוטו כשל בה ככל הנראה מפני שהוא קטן מדי. ומתברר שגם כדור הארץ לא בדיוק עומד בתנאי הזה

האיגוד האסטרונומי הבינלאומי (IAU) קנה לא מעט שונאים ברחבי העולם כשקבע כי פלוטו איננו עומד בדרישות הסף כדי להיקרא "כוכב לכת" בשנת 2006 (76 שנים אחרי שהתגלה לראשונה), והוא למעשה עוד גרם שמימי המרחף במערכת השמש שלנו. למרות שזה קרה לפני 11 שנה, ההחלטה עדיין מעוררת סערה. הקריטריון הספציפי שבו איננו עומד הוא הדרישה כי כוכב לכת "ינקה את מסלולו סביב השמש מאובייקטים אחרים", משימה שפלוטו כשל בה ככל הנראה מפני שהוא קטן מדי.

אלא שרבים סבורים כי מדובר בהגדרה בעייתית, ופוליטיקה מיותרת שאינה תורמת דבר למחקר האסטרונומיה. מייקל טן, משקיע בתחום ההיי-טק ואסטרונום חובב, טוען כי לפי הקריטריונים הללו גם כדור הארץ אינו נחשב ככוכב לכת. האסטרואיד H03 שותף למסלול של כדור הארץ סביב השמש, וכוכב הלכת הכחול לא הצליח להיפטר ממנו, כלומר בדיוק כמו פלוטו הוא כושל באחת ההגדרות הבסיסיות.

"הגדרת עצם לפי גורמים חיצוניים שאינם קשורים בו היא שרירותית ולא הגיונית", טוען מייקל שלא באמת מנסה לשכנע אותנו שכדור הארץ איננו כוכב לכת, אלא שפלוטו חייב לקבל בחזרה את התואר ממנו נהנה מאות שנים. יש גם מדענים בנאס"א שמסכימים איתו, בהם אלן שטרן, המדען הראשי של החללית New Horizon שצילמה את פלוטו מקרוב, הטוען כי האופן בו איגוד האסטרונומיה העולמי מגדיר כוכבי לכת הוא "בולשיט מוחלט".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלוטו, כפי שצולם על ידי הגשושית New Horizons./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully