וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלהיט החדש: הרשת החברתית שמשנה את חוקי המשחק

אילן גלר

6.4.2017 / 10:11

אם יש משהו אחד שמשותף לכל הרשתות החברתיות הפופולריות זה שהן חברות מסחריות, המנהלות את המשתמשים שלהן לפי צורכיהן כדי לסחור במידע הפרטי שלהם. חוץ ממסטדון - רשת חברתית חדשה בקוד פתוח, שמוגדרת כפרויקט קהילתי ללא כוונת רווח

ילדה סמארטפון. ShutterStock
כל הילדים המגניבים מנסים אותה, אבל האם היא תצליח לשגשג?/ShutterStock

בעידן הרשתות החברתיות התרגלנו להיות משתמשים צייתנים; לקבל את חוקי האתר או האפליקציה מתוך הבנה שאנחנו לא שותפים לתהליך קבלת ההחלטות, אל נוסעים בקרון האחורי. פיצ'ר חדש מונחת על המשתמשים אם ירצו ואם לא, שינוי אלגוריתם החשיפה רץ מאחורי הקלעים מבלי שאף אחד יודע את החוקים לפיהם הוא בוחר מה נראה בפיד.

יוג'ן רוצ'קו, מהנדס תוכנה גרמני, איבד כמו רבים אחרים את אמונו בטוויטר מאחר וזו ביצעה לדעתו במהלך החודשים האחרונים מהלכים רבים המקדמים את תכניותיה העסקיות ולא את טובת המשתמשים. כידוע, אם אתם לא משלמים על השירות - כנראה שאתם המוצר, וכך פועלות כל הרשתות החברתיות שסוחרות במידע פרטי ובתובנות סטטיסטיות על משתמשים כדי להציג פרסומות עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר ("פרסומות מותאמות אישית").

במקרה של רוצ'קו, עדכונים שונים ומבלבלים באפליקציית טוויטר, לצד מעבר לסידור אלגוריתמי ולא כרונולוגי של ציוצים, עצבנו אותו 'ן כל כך שהוא החליט להשקיע מזמנו הפנוי על מנת לבנות אלטרנטיבה. כך נולדה מסטודון, רשת חברתית חדשה ועצמאית שצוברת במהלך השבועות האחרונים עשרות אלפי משתמשים, מבלי להשקיע בשיווק כלל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דומה מאוד לטוויטר, רק הרבה יותר חברתי./מערכת וואלה!, צילום מסך

למעשה, כמות הנרשמים לרשת החברתית כה גדולה במהלך הימים האחרונים עד שרוצ'קו נאלץ לבלום משתמשים חדשים פוטנציאליים ולסגור את ההרשמה. לאחר שיגדיל את כמות השרתים, רוצ'קו יאפשר למשתמשים חדשים להירשם.

מסטודון פועלת באופן כמעט זהה לחלוטין לטוויטר, למעט שינוי מגבלת התווים לציוץ מ-140 ל-500. יש אפליקציות אנדרואיד ו-iOS, שפותחו על ידי חברי הקהילה ומאפשרות חיבור למסטודון ללא צורך במחשב אישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצים לסייע לפרויקט? אפשר לתרום שרת כי כרגע יש יותר משתמשים ממה שהמערכת יכולה להכיל./מערכת וואלה!, צילום מסך

ההבדל החשוב ביותר הוא זה שאיננו נראה לעין; בניגוד לטוויטר, חברה עסקית המשרתת את צרכי בעליה ומשקיעיה, מסטודון מוגדרת כפרויקט קהילתי שיתופי ולעולם לא תנסה לצבור רווחים. אם אתם מעוניינים לעזור לה לשרוד, תוכלו לתרום ישירות לרוצ'קו דרך חשבון ה-Patreon שלו, או להרים שרת נוסף למסטודון במחשב שלכם.

עדיין מוקדם לקבוע האם הרשת הזו תצליח לכבוש את הקהל או פשוט תיעלם כמו ניסיונות קודמים (Ello, App.net ועוד רבים), אך כבר עתה מדובר ללא ספק בפרויקט מסקרן. זו הפעם הראשונה שרשת חברתית הצוברת תאוצה מוגדרת כקוד פתוח ואינה בבעלות חברה מסחרית גדולה. נותר רק לקוות שרוצ'קו לא יתפתה לצד האפל ויאמץ בסופו של דבר גם מודל עסקי או ימנע ממשתמשים לתרום לקהילה ולפיתוח האפליקציות והשירות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully