וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יעבדו עליכם: פייסבוק פרסמה 10 טיפים לזהות פייק ניוז

אילן גלר

14.4.2017 / 8:57

כדי להתמודד עם התופעה, החליטה הרשת החברתית בחודשים האחרונים לנקוט בכמה צעדים טכנולוגיים לזיהוי וסימון תוכן לא אמין, וכעת מתפנה פייסבוק לחנך קצת את הגולשים עם כמה שיעורים בסיסיים בחשדנות

פגישת דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, פלורידה, 7 באפריל 2017. רויטרס
הניצחון של טראמפ החל לגלג את כדור השלג./רויטרס

אחרי בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, ספגה פייסבוק ביקורת רבה על כך שהיא אפשרה, ואף עודדה, יצירה והפצה של חדשות מזויפות (פייק ניוז, באנגלית) שסייעו לבחירתו של טראמפ. הטענות היו נכונות ברובן, לפחות לגבי החלק של פייסבוק בעניין, וגם אם לא ברור מה הייתה מידת ההשפעה של החדשות המזויפות של תוצאות הבחירות, אין ספק שלגולשים מגיע מידע אמין יותר בפיד.

כדי להתמודד עם התופעה, החליטה הרשת החברתית בחודשים האחרונים לנקוט בכמה צעדים טכנולוגיים לזיהוי תכנים כאלה, ופוסטים החשודים כי הם מכילים קישורים לחדשות מזויפות מסומנים באופן אוטומטי, אם כי לא מוסרים לחלוטין מהפיד. בנוסף מאפשרת פייסבוק לגולשים לסמן תוכן שנראה להם חשוד ונעזרת במאמתי תכנים צד ג' כדי ליצור מאגרים של תוכן אמין שניתן לסמוך עליו. הצעד הבא של פייסבוק הוא ניסיון לחנך את הגולשים עצמם לצרוך את הכתבות בפיד בצורה ביקורתית ומודעת יותר.

לצורך כך, תוצג בימים הקרובים בפני משתמשים מ-14 מדינות, כולל ארה"ב, הודעה בראש הפיד המזהירה מפני קיומן של חדשות מזויפות, ומציגה עשרה טיפים לזיהוי של קישורים מפוקפקים. בפייסבוק נזהרים שלא להסתבך בסוגיות פוליטיות, והטיפים מתמקדים במאפיינים הנפוצים ביותר של מאמרים המכילים סנסציות חסרות בסיס, ללא כל תחקיר עיתונאי מאחוריהם.

אל תסמכו על הכותרות: לחדשות מזויפות יש לעתים קרובות כותרות מפוצצות הרשומות באותיות גדולות באנגלית (ALL CAPS) והרבה סימני קריאה. אם זה לא נשמע אמין, לרוב זה באמת המצב.

בדקו היטב את כתובת האתר: ידיעות רציניות לא מתפרסמות באתרים שכתובתם היא וריאציה של שמות מוכרים.

האם אתם מכירים את האתר? אל תמהרו לסמוך על ידיעה שלא עלתה באתר שאתם סומכים עליו. כדאי לבדוק מי בדיוק עומד מאחורי האתר.

חפשו שגיאות כתיב: חדשות מזויפות מאופיינות בדרך כלל בכתיבה עילגת ומבנה מוזר ביחס לאתרי חדשות רגילים. לעתים הסיבה היא שהידיעות הללו מורכבות מקטעים שהועתקו מכתבות אחרות ולעתים כי הן נכתבו בחופזה וללא עריכה.

מהיכן התמונות הגיעו? חדשות מזויפות מכילות בדרך כלל תמונות מניפולטיביות או כאלה שהוצאו לחלוטין מהקשרן. נסו לחפש את התמונה במקור אחר (חיפוש תמונות בגוגל הוא כלי מאוד יעיל) כדי לוודא מהיכן התמונה הגיעה במקור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בדקו את התאריך: חדשות מזויפות מתפרסמות לעתים קרובות עם תאריכים לא רלוונטיים.

האם יש הוכחות? אם הכותב אינו טורח לציין את מקורות הידיעה, או מביא עובדות ללא סימוכין בלינק, ייתכן שמדובר בידיעה מזויפת.

מי עוד מדווח על זה? אם לא ניתן לאתר את הידיעה באתרי חדשות מוכרים אחרים היא עלולה להיות מזויפת.

האם מדובר בכלל בבדיחה? אנשים משתפים לעתים קרובות מאמרים סאטיריים ומתקשים להבין כי מדובר בהומור ולא בדיווח אמיתי. נסו לבדוק האם המקור ידוע כאתר הומוריסטי, והאם התגובות מתייחסות ברובן לדיווח כהומוריסטי או סאטירי.

יש זיופים הנעשים בכוונה: לא פעם אינטרסים פוליטיים או עסקיים הם אלו שעומדים מאחורי חדשות מזויפות. חשבו באופן ביקורתי על הידיעות שאתם קוראים, ושתפו רק ידיעות שאתם בטוחים שהן אמינות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully