וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנגנון אנטיקיתרה - 115 שנים לתגלית המחשב בן אלפיים השנה

17.5.2017 / 6:47

חתיכת ארד שנמצאה בתוך סלע בספינה טרופה מול חופי יוון התגלה כסוג של מחשב קדום בו השתמשו היוונים בכדי לחזות את העתיד, מבחינה אסטרונומית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדודל היומי של גוגל מוקדש למחשב הקדום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1902, היום לפני 115 שנים, הארכיאולוג היווני ולריוס סטאיס עבר לו על כמה חפצים מספינה טרופה מול חופי האי היווני אנטיקיתרה. ספינת המטען הרומית התגלתה כבר שנתיים קודם לכן, אבל סטאיס היה הראשון שהבחין בחתיכת ארד מסקרנת בין האוצרות. זה נראה כאילו זה יכול להיות גלגל שנים. חתיכת המתכת המוארכת הזו, שהייתה טבועה בתוך סלע, התגלתה כחלק ממחשב אנלוגי אנלוגי עתיק שזכה לשם מנגנון אנטיקיתרה - ולתגלית שלו מוקדש הדודל היומי של גוגל.

בחינה מדוקדקת של ה"סלע" גילתה שהוא למעשה מנגנון חלוד מאוד, אשר התפצל בעת הטביעה לשלושה חלקים ראשיים ועשרות חלקים קטנים. ההתקן עצמו דק, אורכו כ-33 סנטימטרים, רוחבו כ-17 סנטימטרים ועוביו כ-9 סנטימטרים. הוא עשוי ברונזה ובמקור היה מונח בתושבת מעץ. על המנגנון חקוקות כתובות בנות יותר מ-2,000 תווים, שרובם פוענחו רק בתחילת שנות האלפיים. לחוקרים היה ידוע שהמכונה הורכבה במקור בשנת 150 לפני הספירה על ידי היוונים הקדומים, ושימשה למעקב אחר גרמי שמיים. אולם האופן המדויק בו המכונה פעלה לא היה ברור, כמו גם מטרותיה.

לפני כשנה הציג צוות מחקר משותף לכמה אוניברסיטאות ברחבי העולם את מסקנותיו מהניתוח המעמיק והמדויק ביותר עד כה של המכונה מאנטיקיתרה. מסקנת הצוות היא כי בניגוד לסברות קודמות, לפיהן המכונה שימשה לניווט ספינות, מדובר למעשה סוג של מחשב קדום בו השתמשו היוונים בכדי לחזות את העתיד, מבחינה אסטרונומית, ולקבוע מה יהיה מיקומם של הכוכבים בשמיים מאות ואלפי שנים לאחר מועד הרכבת המכונה.

מנגנון אנטיקיתרה. ויקיפדיה, צילום מסך
ככה הוא נראה/צילום מסך, ויקיפדיה

המנגנון היה במקור מתוארך בסביבות שנת 85 לפני הספירה, אך מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שהוא עשוי להיות מבוגר יותר (בסביבות שנת 150 לפנה"ס). המנגנון עקב אחר מיקום כוכבים, חזה ליקויי ירח וחמה, ואפילו סימנה את מועד המשחקים האולימפיים הבאים. חוגה בחזית המתקן שילבה את לוח המזלות ולוחות שנת השמש, בעוד חוגה על גב המכשיר לכדה מחזורים שמימיים. מודלים ממוחשבים המבוססים על טומוגרפיית תלת מימד גילו יותר מ -30 גלגלי שיניים מתוחכמים, שנכללו במקרה מעץ וברונזה בגודל של קופסת נעליים.

מקורו של המנגנון הוא במושבות הקורינתיות או בסיציליה. המדינאי קיקרו כתב שבכיבוש סירקוזה שבסיציליה לקח המצביא הרומי רק מנגנון אסטרונומי שבנה ארכימדס, בן המקום. על אף הספק אם מדובר באותו מנגנון שנמצא, השערה מעניינת היא שארכימדס יצר מסורת של בניית מכשירים שמנגנון אנטיקיתרה נמנה עליה, למרות שעד כה לא נמצאו מכונות כאלה מאותה תקופה, החוקרים משוכנעים כי לא מדובר במחשב האסטרולוגי היחיד שהורכב על ידי היוונים, וכתובות שונות שנמצאו בתוך המכונה רומזות כי היה לפחות עוד מחשב אחד כזה שהותקן במקום אחר. נתון מדהים נוסף הוא שבמשך יותר מאלף שנים לאחר הרכבת המכונה מאנטיקיתרה, לא הייתה בעולם עוד מכונה שהתקרבה אליה במידת המורכבות שלה - עד לדמדומי ימי-הביניים והמצאת השעונים המכניים הראשונים.

עוד בוואלה!