וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנער גסס בחדר וההורים בסלון לא ידעו": סיירת הפייסבוק למניעת התאבדויות בישראל

25.6.2017 / 12:10

פייסבוק נותנת קול לצעירים רבים, וחלקם משתמשים ברשת החברתית כדי לזעוק לעזרה. מי שמאתר את קריאות המצוקה הללו הם מתנדבי סהר שמקפידים לבנות אמון ולהציל חיים באמצעים דיגיטליים בלבד

צילום מסך

(בסרטון: הקמפיין החדש שעלה בפייסבוק)

הרשת החברתית מאפשרת לכל אחד להביע את דעותיו וליצור קשר עם העולם, אבל לא מעט גולשים הנמצאים במצוקה נעזרים בה גם כדי לזעוק לעזרה. הקריאות הללו לעזרה אינן תמיד ברורות, ולא תמיד זוכות למענה בזמן אמת, מה שעשוי להציל חיים.

כדי להמחיש בצורה טובה את הצורך הזה סיפרו לנו בעמותה על נער בן 14 שעבר בריונות וניסיונות סחיטה בבית ספר, פנה למתנדבי העמותה ברשת כשהוא במצוקה קשה וסיפר שבלע כדורים. "במקרה של חשש ממשי לחיי אדם אנחנו שולחים כוחות הצלה", אומרים בסהר. "כוחות ההצלה מצאו אותו בביתו מעורפל הכרה, בעוד הוריו יושבים בסלון הבית ולא מודעים לדרמה הנוראית שמתחוללת בתוך ביתם. לאחר כמה ימים, גם ההורים וגם הנער פנו להודות לנו על ההצלה".

בישראל עמותות רבות לתמיכה נפשית (כמו ער"ן) אבל עמותת סהר (סיוע והקשבה ברשת) ייחודית במובן שמתנדביה מעניקים עזרה נפשית לגולשים במצוקה באמצעים דיגיטליים בלבד. המתנדבים משוטטים בפייסבוק ומאתרים באופן יזום פוסטים או תגובות עם סימני מצוקה. לאחר מכן הם מציעים עזרה בצ'אט או במייל וקבוצות תמיכה אינטרנטיות.

ילד עצוב מתחבא בארון. ShutterStock
"חשוב להפנות לגורמי טיפול ולא להשאיר את הפונה שבמצוקה רק ברמת הסיוע הווירטואלי"./ShutterStock

"אנחנו מתמחים במתן מענה במקרים של מצוקה קשה ואובדנית", מסבירים בעמותה. "סיבות הפניה אלינו הן מגוונות. כל אחד מוזמן לפנות בכל ענין שמעיק על לבו. אנחנו מקפידים לשמור על אנונימיות הפונים ועל אנונימיות המתנדבים שלנו. המקרים היחידים בהם אנו נאלצים להפר אנונימיות הם במצבים בהם קיים חשש ממשי עכשווי לחיי-אדם".

בזכותה אופי של פעילותם, מתנדבי העמותה מצליחים להגיע ללא מעט צעירים. "צעיר בתחילת שנות העשרים לחייו פנה אלינו מהוסס וסיפר שיש לו סוד והוא מייחל למות איתו", הם מספרים. "הזמנו אותו אלינו לכמה שיחות צ'אט, שם נבנה האמון והוא בחר לספר שהסוד הנורא, אותו הוא נושא במשך שנים, הוא אונס קבוצתי שעבר. בעידוד שלנו, הבחור פנה לקבל טיפול באמצעות מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית. מאוד חשוב לנו לאפשר תחושה של מקום בטוח, והאנונימיות מסייעת. כל אחד מוזמן לספר מה שהוא רוצה ולא מעבר לכך. לנו חשוב להפנות לגורמי טיפול ולא להשאיר את הפונה שבמצוקה רק ברמת הסיוע הווירטואלי".

בעמותה מדגישים שהם מסייעים רבות לבני נוער אבל לא רק. "גולשת בגירה יצרה איתנו קשר באמצעות הצ'אט, בעודה מאושפזת בבית חולים", מספרים בעמותה. "בידיה היו אמצעי התאבדות וכוונות ממשיות לבצע מעשה אובדני. חששנו שכוחות ההצלה לא יספיקו להגיע, המתנדב הפציר בה לפנות לצוות הרפואי לקבל עזרה, אך היא סירבה. נוצר מצב אבסורדי שבו עזרה ממשית נמצאת בפתח חדרה אך היא לא מסוגלת לבקש אותה. בזכות הקשר החם שנוצר בינה לבין המתנדב בשיחה הוא הצליח לשכנע אותה לאשר לנו לפנות לצוות בית החולים במקומה על מנת שימנעו ממנה לבצע את המעשה. כך באישון לילה, המחלקה בבית החולים מקבלת מאיתנו טלפון לגשת מיד למיטת אותה חולה על מנת למנוע ממנה לבצע מעשה אובדני".

ילדים גולשים באינטרנט באמצעות לפטופ. ShutterStock
"תמרורי האזהרה של הנמצאים במצוקה נמצאים ברשת"./ShutterStock

סרטון וידאו חדש שיופץ בימים הקרובים ברשת החברתית, מדריך את הגולשים כיצד להתמודד עם פוסט מדאיג של חבר בפייסבוק, כיצד לתמוך בחבר במצוקה ומעודד פניה לעזרה מקצועית מתאימה. הקמפיין החדש הוא שיתוף פעולה של עמותות ער"ן, סהר ופייסבוק.

"אין הבדל בין אדם שנמצא על הגג וצריך להוריד אותו לבין אדם שנמצא מול המקלדת", אומרת ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), יו"ר השדולה למאבק בשיח אלים, בריוני ומסית ברשת. "יש יותר מקרי מוות כתוצאה מהתאבדויות מאשר תאונות דרכים ולרשתות החברתיות יש יכולת לסייע, להציל ולמנוע. בכינוס השדולה שערכתי בנושא קראתי לפייסבוק להעלות מודעות לזיהוי תכנים אובדניים באמצעות קמפיין ואני גאה שעקב כך נוצר שיתוף פעולה בין פייסבוק לבין עמותות ער"ן וסהר. תמרורי האזהרה של הנמצאים במצוקה נמצאים ברשת - מי שיזהה את המצוקה, ייתן מענה וידע למי להפנות - יוכל למנוע את מקרה ההתאבדות הבא. קמפיין זה הוא הפיכת הרשת החברתית לרשת ביטחון".

"חדירת האינטרנט לחיינו כסביבת תקשורת בין-אישית, פתחה בפנינו גם אפשרויות מגוונות ליצירה ושימור קשר אנושי בעלי ערך", אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן. "שיתוף הפעולה בין פייסבוק לבין ער"ן מאפשר לכולנו להיות ערבים זה לזה, להקשיב ולהושיט יד ולהתריע בזמן אמת על מצבי סיכון, הדורשים תמיכה רגשית והפניה לקבלת סיוע מקצועי. אדם שכתב פוסט המבטא מצוקה עשה צעד, לא בהכרח מודע, שמבטא כמיהה לעזרה ורצון לחיים. ברגעים אלו חשוב להתחבר לאדם ולהעביר את המסר שאינו בודד בכאבו. הפניה לער"ן וקיומו של דיאלוג פתוח מז?מן אפשרות נדירה להתערבות מסייעת ותומכת ברגעים קשים מנשוא, שבהם אדם נמצא בנקודת שפל בחייו ומתקשה בגיוס כוחות להתמודדות."

לדברי יפעת כהן בן שלוש, מנכ"לית עמותת סהר: "הרשתות החברתיות מאפשרות לגולשים לשתף באופן פתוח על ידי כתיבה את כאבם הנפשי ואת ייאושם ובכך הופכות לזירה משמעותית ביותר למניעת התאבדויות. כל אחד ואחת מאתנו יכולים לסייע במניעת התאבדויות ולשלוח קרן אור לאפילה שבה נמצא אדם במשבר. עמותת סהר קוראת לגולשים ברשת החברתית לעשות שימוש בפלטפורמה החשובה שחברת פייסבוק מעמידה לרשותנו, לגלות ערנות ואחריות ולדווח על גולשים המצויים במצוקה. במקביל חשוב לעודד את אותם גולשים לפנות לערוצי העזרה המגוונים שאנו מספקים ללא עלות ותוך שמירה על אנונימיות".

ניתן לפנות לעמותת סהר בכתובת המייל Sahar.help@gmail.com או באתר האינטרנט.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully