וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת: "מתי אפשר לקבל את כללי הצנזורה?"; פייסבוק: "בודקים"

26.6.2017 / 13:08

בשנתיים האחרונות נדמה שעבר חתול שחור בין הרשת החברתית לגולשים בישראל. אחרי גל חסימות והתעלמות מהסתה קשה נגד ישראלים הוזמנה החברה לענות על שאלות הח"כים, שנותרו ללא תשובות אמיתיות

מעצבי שמלות כלה ישראלים כבשו את העולם. איור: אמיתי סנדי, עיבוד תמונה
הכללים ברורים - למה אפילו הכנסת לא יכולה לראות אותם? עדי סופר תאני./עיבוד תמונה, איור: אמיתי סנדי

ועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), התכנסה הבוקר לדון בנושא שמעסיק גולשים רבים בישראל ובעולם. כותרת הדיון המהיר שיזמה ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), יו"ר השדולה למאבק בשיח אלים, בריוני ומסית ברשת הייתה "חשיפת כללי הצנזורה של פייסבוק", אבל למרבה הצער וכצפוי הכללים לא נחשפו והדברים שנאמרו כבר נשמעו לא פעם בעבר. הוועדה דיברה במשך שעות אך לא נאמרו דברים חדשים ששופכים אור חדש על גלי החסימות או מדיניות פייסבוק לגבי הסתה וטרור.

את פייסבוק ייצגה בוועדה ג'ורדנה קוטלר, מנהלת קשרי ממשל ותקשורת בפייסבוק ישראל, המוכרת במסדרונות הכנסת כסגנית היועץ הבכיר לראש הממשלה נתניהו לענייני תפוצות לשעבר. עם תחילת הדיון עלתה שאלה ששואל כל משתמש שאי-פעם נחסם ברשת החברתית. "אם חסמו מישהו בפייסבוק, האם יש ערר? האם מודיעים לו על זה? האם יש נימוק?", תהה ח"כ מקלב. ח"כ סויד הוסיפה: "מי קובע בפייסבוק מי יוסר - זו ועדה, אדם ספציפי?"

"יש לנו צוות של אנשים באירלנד ובארה"ב", ענתה קוטלר. "יש אנשים מומחים בנושאים שקשורים לכללי הקהילה (תקנון השימוש של פייסבוק -מ.ל) וזה יכול להיות אנשים שמומחים בילדים, בהסתה לטרור, בכל הנושאים הרלוונטיים. בסוף יש לנו את האנשים, כרגע יש לנו 4,500 איש ואנחנו מוסיפים עוד 3,000 איש. אנחנו לא אומרים כמה אנשים מדברים בכל שפה. יש אנשים דוברי עברית, הם ישראלים והם בודקים את הפוסטים שבאים מישראל בעברית. אני מכירה אותם, הם בני-אדם אני מדברת איתם. אם יש טעויות אז אנחנו מדברים עם הצוות כדי להבין איך זה ואנחנו פשוט רוצים לשפר כל הזמן את מערכת הדיווחים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסתה בפייסבוק נגד ישראלים - איכשהו זה עובר את הסינון./מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון השתתף גם אושיית הרשת, סניה ולדברג, שנחסם ותבע מפייסבוק 300 מיליון שקלים. "חייתי ברשת שנים, היו לי 70 אלף עוקבים ואני מכיר את ההתנהלות מצויין", אמר ולדברג. "מה שג'ורדנה אמרה שכל בן אדם עובר פוסט פוסט זה פשוט שקר גס. זה אלגוריתם עושה את זה ויש לנו הוכחות. אנשים נחסמו על המילה 'כושי' וגם על המילה 'קוקסינל'. הם אומרים שעוברים פוסט פוסט וחוסמים, אבל זה שקר כי אנשים נחסמו כי הם כתבו שהם מכינים עוגה כושית. אני נחסמתי כי ציטטתי מישהי שכתבה לי כושי כי אני יהודי. גורי אלפי נחסם כי הוא תייג פרופיל של מישהו ששם משפחתו היה כושי".

בשלב מסוים הקשתה ח"כ סויד ותהתה "מתי נוכל לקבל את כללי הצנזורה, הנתונים ומתי נוכל לדעת שיש מערך תגובה מפורטת למה עמודים מוסרים?". בתגובה אמרה קוטלר כי "כללי הקהילה קיימים, אין לי תשובה ספציפית אבל אבדוק". חשוב להדגיש כי החוקים קיימים והשאלה היחידה היא מדוע לא חושפים אותם לקהל הרחב? אפשר לטעון כי מי שבידו הכללים יכול לתמרן את השטח האפור, אבל מצד שני עולה התהייה, האם לא הגיע הזמן להגביר את הרגולציה על פייסבוק שמשפיעה רבות כל על על חיי ישראלים רבים?

בנושא הזה אמר ח"כ מקלב כי "מי קובע את הדברים האלו? איך קובעים? איך נעשית הצנזורה? כללי הקהילה - גם אם הם ישנם - צריכים להיות ברורים ומתומצתים. את חלק מהכללים אפשר לקחת מנושאים בהם הרגולוציה ברורה. אני חושב שאין על זה מחלוקת שפייסבוק לא רואה את עצמה מחוץ לכללים. בסופו של דבר, בגלל ההשפעה שלה והרצון ובגלל ההשלכות שיכולות להיות לדבר כזה בעניין הזה, אין לי ספק שבסופו של דבר הדברים צריכים להיות שקופים, ברורים, הם ודאי צריכים להיות שיוויוניים".

לקראת סוף הדיון קיבל את זכות הדיבור דורי בן ישראל קריו, הפעיל החברתי הרועש ביותר נגד פייסבוק בישראל שקיבל לאחרונה אישור לפעול בכנסת כשתדלן נגד פייסבוק: "הוועדה ניזונה מדיס-אינפורמציה, חלק מהיושבים פה משתפים פעולה עם פייסבוק. פייסבוק מעלימה עין מטרור והסתה - מחבלים יוצאים לפיגועים בגלל סטטוסים בפייסבוק. פייסבוק מודעת לזה, ולא מסירה את זה כי כסף זה מעל לחיים של בני אדם".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully