וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת חייבים לחכות לפני ששולפים את ה-USB? שאלנו מומחה

4.7.2017 / 8:19

חשבנו שאנחנו הולכים לנפץ לכם כמה מיתוסים וגילינו להפתעתנו שדווקא כן חשוב להוציא את ה-USB בזהירות, ליתר ביטחון. וגם: האם חייבים לכבות את המחשב בצורה מסודרת דרך ווינדוס ומה קורה כשלא מתקינים עדכוני תוכנה אף פעם?

איך להכניס USB במכה אחת?. ShutterStock
רוב הזמן לא יקרה כלום - אבל סכנת איבוד המידע קיימת./ShutterStock

למרות שהטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן, השימוש שלנו במחשבים, בסמארטפונים ובאופן כללי בגאדג'טים שלנו מבוסס רבות על הרגלים. חלקנו מאמצים בזריזות פיצ'רים שונים אבל רובנו ממשיכים לבצע פעולות במחשב מבלי לדעת אפילו האם הן נחוצות כיום, או למה התחלנו לבצע אותן מלכתחילה. כולנו שמענו לא פעם שאסור לכבות את המחשב בלחיצה ארוכה על הכפתור, שאסור לשלוף את הדיסק און קי במהירות מבלי להסיר דרך ווינדוס, שלא בריא להשאיר את המחשב דולק במהלך הלילה ועוד - אבל האם זה באמת נחוץ ומה קורה אם לא עושים את זה? שוחחנו עם אור אוחנה, מומחה תפעול ותהליכי שירות בחברת Asus ישראל כדי להבין האם אנחנו מבזבזים את זמננו לריק או שבאמת יש אמת מאחורי הפעולות האוטומטיות האלה.

חייבים לשלוף את ה-USB בצורה בטוחה?

כדי לדעת באמת האם חייבים לבצע הוצאה בטוחה לפני ששולפים את ההתקן הנייד מחיבור ה-USB במחשב צריך קודם להבין איך הוא בדיוק עובד, והאם השליפה הבטוחה משפיעה עליו או לא. לכל רכיב אחסון, לרבות דיסק און קי, יש שני רכיבים עיקריים: בקר השליטה, שמבצע את החיבור והקישור בין ההתקן על כל רכיביו למחשב, ושבב הזיכרון מבוסס פלאש - שהוא החלק העיקרי של ההתקן ועליו מאוחסן בצורה דיגיטלית כל המידע שלנו.

כשאנחנו מחברים את ההתקן למחשב, נוצר קשר מידי, המכונה לחיצת-יד. גם אם אנחנו עדיין לא מעבירים קבצים, נוצרת תקשורת נתונים בין המחשב להתקן (וזה גם מה שמקפיץ את רשימת האפשרויות של ווינדוס). חשוב להבין שאפשרות השליפה הבטוחה לא נמצאת במחשב שלנו ללא סיבה. פעולות רבות מתבצעות מאחורי הקלעים, למרות שעל פני השטח נראה שכל העברת הקבצים הסתיימה. בעת כתיבה של מידע (העתקה) בהתקן, הנתונים עוברים עיבוד בזיכרון ה-RAM של המחשב ורק לאחר העיבוד מתבצעת הצריבה (Flash) בכונן הנייד. המשתמש בטוח שהעברת הקבצים הסתיימה אבל בפועל המחשב עדיין עושה שימוש בכונן. ניתוק ההתקן ללא שליפה בטוחה בווינדוס עלולה לקטוע את רצף צריבת המידע להתקן. כמובן שאם עבר זמן רב מאז השימוש האחרון שלכם בכונן הנייד, הסיכון יורד אבל עדיין קיים קשר שמתנתק ללא גיבוי של הממשק בשליפה מהירה ולא בטוחה של דיסק און קי. כמובן שאם המחשב מכובה, אין בעיה לשלוף את ההתקן. כדי לשמור על איכות ואורך החיים של ההתקן שלנו, וכמובן על המידע שבתוכו, עדיף שתשקיעו כמה שניות בשליפה בטוחה, למרות שברוב המקרים אנחנו לא מרגישים את ההבדל; אם תצליחו להימנע מהפעם האחת שהמידע שלכם יאבד - זה שווה את כל השליפות הבטוחות שבעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדיין מומלץ לכבות בצורה מסודרת - שום דבר לא השתנה. ווינדוס XP./מערכת וואלה!, צילום מסך

חייבים לכבות את המחשב בצורה מסודרת בווינדוס?

אחד הנהלים הידועים בווינדוס הוא כיבוי המחשב בצורה מסודרת בממשק ולא בלחיצה ארוכה על כפתור ההדלקה והכיבוי. כיבוי המחשב בצורה מסודרת מפעילה כמה שלבים במערכת ההפעלה: הראשונה היא סגירת כל התוכנות הפתוחות ובמידה וישנן כאלה שצריך לבצע בהם שמירה של מידע, מערכת ההפעלה תעצור ותשאל האם לבצע את השמירה או לא? לאחר שכל התוכנות כובו, בהדרגה ייפסקו תהליכים הפועלים ברקע של מערכת ההפעלה (כמו תהליך בדיקת עדכונים ברקע) ולכן מומלץ כן לכבות בצורה מסודרת כדי לוודא שלא איבדתם מידע.

לחיצה ארוכה על כפתור הכיבוי תגרום לנתק מידי בין ספק הכוח לשאר הרכיבים החיוניים לפעולה תקינה של המחשב, וזה עלול לגרום לנזק לכונן הקשיח, לזיכרון ה-RAM ובעיקר למערכת ההפעלה. בהפעלה הבאה תוצג בחלק מהמקרים הודעה שיש לבצע סריקה של הדיסק הקשיח כדי לוודא שאין שגיאות ברכיבי מערכת ההפעלה והכונן הקשיח.

אילוסטרציה. ShutterStock
אפשר להשאיר את המחשב דולק, ולשחוק אותו, אבל לא לשכוח להתקין עדכונים חשובים./ShutterStock

אפשר להשאיר את הלפטופ דולק במשך ימים?

צריכת חשמל במחשב נייד מוערכת בכ-60 וואט ויכולה להגיע בעת שימוש כבד עד 250 וואט; כלומר
מחשב נייד שדולק ולא עובד מבזבז חשמל - זאת עובדה", מסביר אוחנה. יש מצבים שונים בהם המחשב הנייד יכול להיות במצב של חוסר עבודה, כשהמוכרים הם Sleep (לשעבר Standby) ו-Hibernation.

במצב חיסכון בחשמל מערכת ההפעלה נכנסת ל-Sleep אחרי פרק זמן מסוים בו לא נעשה שימוש במחשב (ברירת המחדל היא 30 דקות). במצב זה המחשב חוסך בחשמל ושומר על אורח חיי הרכיבים שלו על ידי כיבוי מרבית רכיבי החומרה. Hibernation זו התצורה החסכונית ביותר בחשמל, כשהמחשב שומר את כל המידע בו נעשה השימוש במחשב (תוכניות וקבצים פתוחים) באמצעות קובץ ייעודי הנשמר באחסון של המחשב. לאחר שמירת המידע המחשב מכבה את עצמו, למעט זיכרון ה-Ram. מצב Hibernation הינו מצב המוגדר כברירת מחדל במחשב הנייד.

להשארת המחשב דולק יש חסרונות שרובנו מתעלמים מהם. מחשב נייד זקוק לטמפרטורה אופטימלית לעבודה ונעזר לרוב במאווררים שלו; בעת שימוש ממושך המאווררים יעבדו קשה מה שעלול לגרום לשחיקתם (עד לרמה בה נשמע רעשים בעת הפעולה) וגם לצבירת אבק שנכנס לתוך המחשב. בנוסף אם משאירים את המחשב קבוע מחובר לחשמל, זה יקצר את חיי הסוללה שטעונה במלואה. אם אתם רוצים להשאיר את מחשב מחובר קבוע לחשמל, במשך תקופה ארוכה, שווה לשקול ניתוק פיזי של הסוללה מהמכשיר. כמובן שניתן להשתמש במחשב לאורך פרקי זמן ארוכים אבל חשוב להקפיד לטעון את הסוללה לסירוגין וגם להקפיד שהוא לא יתחמם יותר מדי.

אפשר להתעלם מעדכון תוכנה שמחכה?

"בנושא זה התשובה ברורה וחד משמעית", אומר אוחנה - "יש להתקין עדכונים של מערכת ההפעלה שלנו. העדכונים משפרים את יכולת ההגנה מפני איומים, כמו מתקפות הכופר הגלובליות האחרונות, מתקנים באגים ומתקינים דרייברים ומשפרים את מהירות פעולת המחשב.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • usb
  • ווינדוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully