וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי זיופים, בלי קומבינות: הפריימריז לעבודה היו ממוחשבים לחלוטין

11.7.2017 / 12:44

אחרי שני ניסיונות מרים בשנים קודמות, הפעם הצליחה מערכת ממוחשבת לנהל לראשונה את ההצבעה לראשות מפלגת העבודה: "בספירה ידנית יש קבלני קולות, סימוני מעטפות - כל אלה נעלמים בשיטה הממוחשבת"

צילום: ניב אהרונסון

שר איכות הסביבה לשעבר, אבי גבאי, נבחר אמש לראשות מפלגת העבודה, לאחר שגבר על ח"כ עמיר פרץ בסיבוב השני. גבאי קיבל 52 אחוזים מהקולות, לעומת פרץ שקיבל 47 אחוזים. הקלפיות נפתחו בשעה 11:00 ונסגרו בשעה 21:00, כשאחוז ההצבעה עמד על 59 אחוזים - 30,916 מתפקדים.

בניגוד למערכות בחירות קודמות, "אלו היו הבחירות הממוחשבות הראשונות המוצלחות בישראל", אומר לנו אמיר זלצר, סמנכ"ל חברת איניגו (Eanygo) מקיבוץ עין השופט, המפתחת את מערכת "סכהקול" שניהלה את ההצבעה בפריימריז. "הכול עבר חלק - שני הסבבים עברו בצורה מדהימה בזכות הרבה עבודה קשה".

לדברי זלצר, "בשנת 2012 היה ניסוי כושל לפריימריז ממוחשבים בליכוד וגם מפלגת העבודה ידעה כישלון חריף ב-2008 בניסיון לעשות בחירות ממוחשבות. בחמש השנים האחרונות לא התקרבו לזה בכלל בישראל אבל הפעם חצינו את הגבול והיה מוצלח. עכשיו אנחנו מכוונים גם לחו"ל וגם לבחירות הארציות בישראל".

קלפי ממוחשבת של איניגו. איניגו תוכנה,
הקלפי הממוחשבת./איניגו תוכנה

מה היתרון של בחירות ממוחשבות על ספירה ידנית של הקולות?
"קודם כל זה עניין המידיות", אומר זלצר. "אבל מילת המפתח היא טוהר הבחירות. בספירה ידנית ארגזי קלפיות מטיילים בכל הארץ וחשופים לזיופים. יש קבלני קולות, סימוני מעטפות - כל אלה נעלמים בשיטה הממוחשבת. בניגוד לפתק שנעלם בתיבה, פה יש תיעוד". יתרון נוסף לדבריו הוא האפשרות להצביע בכל מקום בארץ ולא רק בקלפי המקומית אליה הוזמנו המתפקדים.

ומה לגבי אבטחת המידע וחשאיות ההצבעה?
"את הבוחרים מעניינת החשאיות והרבה תוהים: אם מישהו קלט אותי במערכת ממוחשבת הוא יודע מה הצבעתי, אבל בשנים האחרונות עבדנו ברמה המשפטית והטכנולוגית כדי ליצור הפרדה מוחלטת בין ספר הבוחרים לנתוני ההצבעה. ספר הבוחרים שולח אותך רנדומלית לעמדה ממוחשבת ואחר כך מתבצע זיהוי נוסף בהצבעה כדי ליצור הפרדה בין מאגר המידע של ספר הבוחרים להצבעה עצמה. במקרה הזה ועדת הבחירות החליטה לא להשתמש בפיצ'ר של ספירת כמות מצביעים בכל קלפי אז המידע הזה בכלל לא נאסף.

"מבחינת הגנת סייבר נלקחה חברה חיצונית מטעם מפלגת העבודה שבחנה מהצד את המערכת והבחירות. לא היו ניסיונות הפעם לתקוף את המערכת וגם לא היו כמעט טענות על זיופים כי המחשב מנהל הכול ואין לאף אחד נגיעה בהצבעות. המפלגה ביקשה מאיתנו לעשות בדיקות חדירה ועומסים על ידי חברות חיצוניות וזה מה שהיה".

מה השלב הבא?
"כחברת היי-טק היינו רוצים לראות את המדינה מרימה את הכפפה לפיילוט בבחירות המוניציפליות או הבחירות הכלליות. קיבלנו פניות ממדינות במזרח אירופה ואנחנו במשא ומתן עם שתי מדינות במזרח אירופה לבחירות ב-2018 - נראה לאן זה הולך. אנחנו חברה קטנה של 12 עובדים".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
קלפי ממוחשבת של איניגו. איניגו תוכנה,
בחירה במסך טאצ' ולא בפתק./איניגו תוכנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully