וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים סינים הצליחו לשגר חלקיק למרחק של 500 קילומטרים

אילן גלר

16.7.2017 / 11:17

טלפורטציה הפכה למציאות? ההכרזה הזו מקדמת אותנו צעד נוסף להבנת העולם המטורף והמדהים של השזירה הקוונטית - כששני חלקיקים הנמצאים במרחק רב זה מזה קשורים ומגיבים אחד לשני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנחנו עוד רחוקים מאוד משיגור של בני-אדם, אבל נראה שאנחנו בדרך לשם./מערכת וואלה!, צילום מסך

צוות חוקרים סיני הכריז על פריצת דרך משמעותית בתחום שנשמע דמיוני לחלוטין - שיגור של פוטון למרחק של כ-500 קילומטרים, מתחנה הממוקמת בהרי טיבט ללוויין המשייט בחלל החיצון. זו הפעם הראשונה בה חלקיק כלשהו משוגר מכדור הארץ לחלל באמצעות טכנולוגיית שזירה קוונטית, לה עשויות להיות בקרוב השלכות מדהימות.

שזירה קוונטית היא אחת התופעות המוזרות ביותר במכניקת הקוונטים, ומשמעותה היא שחלקיקים הנמצאים במרחק רב זה מזה קשורים באופן הגורם להם להגיב זה להתנהגותו של זה באופן מידי ומבלי שיתקיים כל קשר ישיר מוכר ביניהם. המשמעות היא למעשה סוג של טלפורטציה, במהירות מדהימה ולמרחקים בלתי מוגבלים תיאורטית.

בעוד ששיגור של בני אדם לחלל בדרך זו הוא עדיין חלום רחוק מאוד, יישום הרבה יותר קרוב ופרקטי של הטכנולוגיה הוא יצירת מערכות אבטחת מידע כמעט בלתי ניתנות לפריצה. בהקשר זה, מעט מדאיג שדווקא סין היא זו המובילה את המחקר העולמי בתחום, אם כי חלק מהמומחים משוכנעים כי זהו למעשה לא המצב. לדעתם, ארה"ב ומדינות מערב אירופה בהחלט לא מפגרות אחרי סין וכבר ערכו ניסויים דומים משלהם, אך אלו נשמרים תחת מעטה סודיות כבד.

כדי ליצור שזירה קוונטית, מעבירים קרן לייזר דרך גביש לא-לינארי. חלק מהאור בלייזר מתפצל לשני פוטונים שזורים קוונטית ומאותו רגע הם מושפעים האחד מהשני. בחודש אוגוסט 2016 שיגרה סין בהצלחה לווין שינסה לקיים תקשורת קוונטית בין החלל לתחנה בכדור הארץ.

בתחום התקשורת, אם מדענים יצליחו לגרום לחלקיק לתקשר עם חלקיק אחר מרחוק, כמה חלקיקים כאלה יכולים להרכיב מערכת תקשורת מאובטחת שאינה מוצפנת ואינה צריכה להיות מוצפנת כי אין שום מידע שעובר בשרת או מועבר על ידי אותות אופטיים שאפשר לפענח - פשוט מערכת תקשורת מאובטחת לחלוטין שאף אחד לא יכול לזהות שהיא משדרת אפילו.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שני חלקיקים הקשורים זה לזה ללא קשר למרחק ביניהם. שזירה קוונטית./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully