וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמונה שהרסה את חייו של הצלם: "נוצרה סיטואציה שהקוף תבע אותי"

18.7.2017 / 10:08

לפני שש שנים הביא דיוויד סלייטר מצלמה לקוף מקוק, שצילם את אחת התמונות המוכרות ברשת. כעת הוא פושט רגל לאחר מאבק משפטי ארוך

סלפי קוף מקוק. דיוויד סלייטר, צילום מסך
הסלפי המפורסם./צילום מסך, דיוויד סלייטר

תמונת הסלפי הזו של הקוף מוכרת מאוד באינטרנט - וכנראה נתקלתם בה בשנים האחרונות לא מעט פעמים ברחבי הרשת; היא צולמה לפני כשש שנים ומאז הפכה למם, כיכבה בכתבות באתרי חדשות והתרוצצה בכל רשת חברתית אפשרית בזכות הפרספקטיבה המשעשעת והעובדה שהיא צולמה על ידי הקוף עצמו.

הצלם המקצועי, דיוויד סלייטר, הדריך בשנת 2011 קוף מקוק כיצד לצלם תמונת סלפי. הקוף חובב המצלמות תפס את העניין והצליח בעזרת שני קליקים לצלם את עצמו - תמונה שמאוחר יותר כאמור הפכה לוויראלית והביאה לסלייטר הכרה רבה אבל התגלתה כטעות מרה שכנראה סיימה את קריירת הצילום שלו.

כשנה לאחר הצילום, ולאחר שהתמונה הגיעה לוויקיפדיה, פנה סלייטר לאנציקלופדיה המקוונת וביקש תמלוגים עבור התמונה אותה הוא צילם, לטענתו, אלא שלוויקיפדיה הייתה תשובה מעניינת לה סליטר לא ציפה; לטענת מנהלי האתר, מכיון שהוא לא צילם את התמונה הוא אינו בעל זכויות היוצרים ואינו זכאי לתמלוגים.

עוד קוף חובב צילום

סלייטר הפסיד בתביעה ההיא ולטענתו הפסיד הכנסה של כ-10,000 ליש"ט בתמלוגים. "שקלתי לפרוש מהמקצוע", הוא סיפר. "ההפסדים היו אדירים" - אבל זה היה רק קצה הקרחון. אחרי שסלייטר הפסיד בתביעה ונאלץ לוותר על מקור הכנסה רווחי במיוחד, קיבל הצלם בשורה מרה נוספת - לא רק שהוא אינו רשאי לתבוע תמלוגים על השימוש בתמונה אלא שכעת תובעים אותו על תמלוגים; ארגון זכויות בעלי החיים האמריקני PETA הגיש נגד סלייטר תביעה בבית המשפט בשם הקוף.

"אנחנו סבורים שמגיעים לקוף תמלוגים עבור התמונה", אמרו במשפט שנערך לפני כשנתיים, בו קבע בית המשפט כי זכויות יוצרים אינם שייכים לבעלי חיים והתמונה מותרת לשימוש חופשי. הארגון החמדן לא התייאש, ערער על ההחלטה והגיש שוב תביעה שנידונה בימים אלו.

הסיפור של סלייטר אינו קוריוז בלבד ונראה שהצלם שקע בשל התמונה למקום נמוך מאוד. לדיון בערעור בבית המשפט בארה"ב סלייטר לא טרח להגיע מכיוון שלטענתו הפסיד את כל כספו "לתשלומי שכר טרחה וריצות אחר בית המשפט. אפילו כסף לטוס לא נשאר לי", הוא אמר. "אני שוקל להפוך למאמן טניס - איך שלא תסתכלו על זה, נוצרה סיטואציה שהקוף תבע אותי", סיכם.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully