וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי הגרעיני בצפון קוריאה: מה ההבדל בין פצצת מימן לפצצת אטום?

3.9.2017 / 10:21

כדי להבין את ההבדל צריך קודם להכיר את שני התהליכים ההפוכים המתקיימים: בפצצת מימן מתבצע היתוך גרעיני (מיזוג) ואילו בפצצת אטום מתבצע ביקוע אטומי. פצצת מימן חזקה הרבה יותר

צילום: CNN , רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

הדיקטטורה הצפון קוריאנית הכריזה היום (ראשון) כי ערכה ניסוי מוצלח בפצצת מימן - הניסוי הגרעיני השישי שעורכת המדינה המבודדת על רקע הסנקציות הבינלאומיות והאיומים מצד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. לטענת פיונגיאנג הבירה, יש לצפון קוריאה כעת יכולת להרכיב פצצת מימן על טיל בליסטי בין-יבשתי - ובכך לאיים ישירות על שטחה של ארה"ב.

לפי הדיווח, הניסוי התקיים 55 קילומטרים צפון-מערבית לעיר קימצ'אקגרר וגרם לשתי רעידות אדמה, אחת בעוצמה של 6.3 מגניטודה. בקוריאה הדרומית וביפן אמרו כי הניסוי היה חזק פי עשרה מהניסוי הקודם, שבוצע לפני כשנה. סין הודיעה כי הרעש הנוסף היה בעוצמה של 4.6 מגניטודה בשל התמוטטות הקרקע באזור הניסוי.

יפן השכנה רגישה במיוחד לניסויים גרעיניים מאחר והיא הייתה הקורבן הראשון של הנשק העוצמתי ביותר שידעה האנושות. בתאריך 6 באוגוסט 1945 שיגרה ארה"ב מפציץ שהפיל את הפצצה האטומית הראשונה בהיסטוריה האנושית על העיר הירושימה ושלושה ימים לאחר מכן פצצה נוספת על העיר נגסאקי. שתי המתקפות הללו היו השימוש המבצעי הראשון והיחיד בנשק גרעיני עד היום. עשרות אלפי אנשים נהרגו בכל אחת מהערים שהופצצו וספגו נזק אדיר.

חשוב להבהיר כי הפצצות האמריקניות שסיימו את מלחמת העולם השנייה בזירת אוקיינוס השקט היו הרבה יותר חלשות מהפצצות האטומיות הקיימות כיום. המלחמה הקרה שהגיעה לאחר מלחמת העולם השנייה הביאה לשכלול המנגנונים ופיתוח של פצצות חזקות הרבה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברגע שמתחילים לירות פצצות גרעיניות אחד על השני - אין דרך חזרה./מערכת וואלה!, צילום מסך

מה ההבדל בין פצצת מימן לפצצת אטום?

כדי להבין את ההבדל בין שתי הפצצות צריך קודם להכיר את שני התהליכים ההפוכים המתקיימים בעל אחת מהן; בפצצת מימן, גרעיני המימן עוברים היתוך גרעיני (מיזוג) לגרעינים כבדים יותר ואילו בפצצת אטום מתבצע תהליך של ביקוע אטומי, במהלכו גרעין האטום מתבקע לשני אטומים שקלים יותר מהאטום המקורי.

תהליכי היתוך גרעיני פולטים יותר אנרגיה מתהליכי ביקוע ולכן פצצות מימן עוצמתיות יותר מפצצות אטום. לפי ד"ר אבי סאייג, ממכון דוידסון לחינוך מדעי, פצצת מימן אחת שוות ערך בעוצמתה לאלפיים פצצות שהוטלו על הירושימה. לצורך השוואה, עוצמת נזק של פצצת אטום נמדדת בקילוטון (אלף טונות TNT) ופצצת מימן נמדדת בעוצמה של מגה-טון (מיליון טונות TNT).

בשני התהליכים נוצרת תגובת שרשרת הגורמת לביקוע או היתוך של גרעינים נוספים וכך נפלטת אנרגיה רבה. כדי להפעיל פצצת מימן העושה שימוש בהיתוך גרעיני משתמשים בפצצת אטום קטנה המבצעת ביקוע גרעיני.

פצצת הצאר - פצצת המימן הגדולה והחזקה ביותר שנוסתה אי פעם - יצרה בשנת 1961 את הפיצוץ הגדול ביותר מעשי ידי-אדם בהיסטוריה. הפיצוץ היה בעוצמה של כ-50 מגהטון (פי כ-3,300 מעוצמת הפצצה שהוטלה על הירושימה) ולפי הדיווחים, הפיצוץ הורגש במרחק של כ-700 קילומטרים (בערך המרחק מתל אביב לקהיר); גל ההדף הקיף את כדור הארץ שלוש פעמים.

אם צפון קוריאה תחליט לשגר את הפצצה שלה היא תגרום לנזק אדיר, ועלולה להרוג מיליוני בני אדם במוקדי אוכלוסייה. בנוסף, תקיפה בפצצת אטום תגרור בוודאות מלחמה גרעינית ותחל שרשרת אירועים שעלולה להשמיד את כל העולם, או לפחות את האנושות כפי שאנחנו מכירים אותה.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תיעוד נדי של הירושימה ונגסקי חרבות לאחר הטלת פצצות האטום, אוגוסט 2016. רויטרס
חורבות הירושימה לאחר הטלת פצצת האטום המבצעית הראשונה על ידי ארה"ב./רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully