וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון קורנפורת' - חתן פרס נובל לכימיה על חקר הכולסטרול

7.9.2017 / 8:43

היום הוא יום הולדתו ה-100 של סר ג'ון וורקפ קורנפורת' שהיה כימאי בריטי ממוצא אוסטרלי, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 1975 על מחקריו בתחום הסטריאוכימיה של ביוסינתזה של כולסטרול

הדודל של גוגל היום (חמישי) חוגג את יום הולדותו של הכימאי סר ג 'ון קורנפורת', שנולד בסידני ב-7 בספטמבר 1917. במהלך הילדות, קורנפורת' התחיל לאבד את השמיעה שלו, והוא היה חירש לחלוטין בהגיעו לגיל 20. בגלל שלא היה יכול לשמוע את ההרצאות בכיתות באוניברסיטה של סידני, הוא קרא את ספרי לימוד בכימיה בעצמו.

יום גורלי אחד באוניברסיטה, קורנפורת' פגש את הכימאית ריטה הרדנס. היא שברה בקבוקון במעבדה וביקשה מקורנפורת' - כשהיא מכוסה בשברי זכוכית - לתקן אותה. כך החלה ביניהם שותפות מקצועית ורומנטית ארוכה. בשנת 1939שניהם זכו במלגות ללימודים באוקספורד, והם התחתנו שנתיים מאוחר יותר. יחד הם כתבו יותר מ -40 מאמרים מדעיים.

באוקספורד, הצטרף קורנפורת' לצוות שעשה צעדים גדולים במחקר של פניצילין. לאחר מכן חזר למחקריו הקודמים על המבנה התלת-מימדי ("סטריאוכימיה") של תגובות כימיות שונות. בשנת 1975, יחד עם ולדימיר פרלוג, הוא זכה בפרס נובל לכימיה על מחקרם בנושא הסטריאוכימיה של ביוסינתזה של כולסטרול (באמצעות קטליזה אנזימטית). המסקנות שלהם פתחו את הדלת לתגליות רבות, כולל פיתוח של תרופות להורדת כולסטרול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את המחקר שזיכה אותו בפרס נובל הוא ביצע במעבדה לחקר אנזימולוגיה כימית בקנט, אנגליה. במחקר זה הוא חקר את הסטריוכימיה של סינתוז כולסטרול. הוא החל את המחקר על ידי שימוש בדוגמיות כבד עכבר להן הזריק אצטט שהפחמן בו מסומן על ידי שימוש באיזוטופ הרדיואקטיבי פחמן 14. לכן, בסיום תהליך הסינתוז הוא יכול היה למפות בדיוק לאן כל פחמן הגיע. לאחר שזיהה ומיקם את 30 הפחמנים בתגובה, עבר למפות את המימנים, אותם סימן על ידי שימוש באיזוטופים כבדים יותר (דאוטריום וטריטיום). בעזרת הסימונים הצליח לזהות ולמקם גם את 50 המימנים בתגובה. לבסוף היה לו מיפוי סטריוכימי שלם של תהליך סינתזה של כולסטרול.

קורנפורת' הלך לעולמו לפני 4 שנים, בגיל 96.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully