וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולאודה אקוויאנו - העבד שסייע לביטול העבדות בבריטניה

16.10.2017 / 8:19

הוא היה עבד משוחרר, שקנה בכספו את חרותו, הוא התפרסם בתמיכתו בתנועה הבריטית לביטול העבדות. האוטוביוגרפיה שלו,, סייעה בעקיפין לחקיקת החוק לסיום סחר העבדים בבריטניה ובמושבותיה

אולאודה אקוויאנו (Olaudah Equiano), שנודע גם בשם גוסטבוס ואסה (Gustavus Vassa);‏ נולד ב-1745, בממלכת דהומיי (אזור בנין וניגריה כיום) ביבשת אפריקה - ומת ב-31 במרץ 1797, לונדון). הוא היה עבד משוחרר, שקנה בכספו את חרותו. בלונדון הוא התפרסם בתמיכתו בתנועה הבריטית לביטול העבדות. האוטוביוגרפיה שלו, שפורסמה בשנת 1789, סייעה בעקיפין לחקיקת החוק לסיום סחר עבדים 1807, בבריטניה ובמושבותיה.

Google מציינת היום (שני) את יום ההולדת ה -272 של אקוויאנו, בדודל מיוחד לזיכרו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולאודה אקוויאנו בדודל של גוגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אקוויאנו נחטף מכפרו ונמכר לעבדות ב-1754 כשהיה בן 11 בלבד. הוא הועבר מיד ליד, מאדון לאדון ומארץ לארץ, חווה סבל רב, אך הצליח לרכוש שליטה באנגלית, למד את דרכי הלבנים והיה לאדם משכיל. הוא היה הראשון שתיאר את חוויות סחר העבדים מנקודת מבטם של המשועבדים, והעלה על הכתב את מה שהיה בשעתו היצירה הספרותית הגדולה ביותר של התנועה לביטול העבדות.

לאחר תשע שנים בהם היה עבד הוא הצליח לקנות את חירותו. ראשית היה עבד של סוחר בקולוניה הבריטית באמריקה ווירג'יניה, שהייתה ידועה בתנאי החיים הקשים של העבדים בה. הוא נרכש על ידי קצין בצי הבריטי, מייקל פסקל, אקוויאנו הוכשר כימאי, ובמהלך מלחמת שבע השנים נגד צרפת נסע זמן רב יחד עם בעליו. אקוויאנו רכש את חיבתו של בעליו , ששלח אותו לגיסתו בבריטניה, שם למד בבית ספר קרוא וכתוב. אקוויאנו המיר את דתו לנצרות, ובפברואר 1759 הוטבל בכנסיית סנט מרגרט.

אקוויאנו נמכר לג'יימס דורן, ופסקל הנחה אותו למכור את אקוויאנו לאדם שיתייחס אליו כראוי. אקוויאנו נשלח למונטסראט באיי ליווארד שבקריביים, ושם נמכר לסוחר מפילדלפיה בשם רוברט קינג, שהעסיק אותו בחנויותיו ובמשלוחים ימיים. ב-1765, כאשר היה אקוויאנו בן 20, הבטיח לו קינג שהוא יוכל לקנות את חירותו, ובהמשך עמד קינג בהבטחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא קנה את חירותו לאחר תשע שנות סבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא בילה את רוב 20 השנים הבאות במסעות בעולם..בשנת 1786 בלונדון, הוא הפך להיות מעורב בתנועה לביטול העבדות והיה חבר בולט ב"בני אפריקה ", קבוצה של 12 גברים שחורים שפעלו לביטולה.א קיאנו התיידד ונתמך על ידי תומכי תיאוריית האבולוציה, שרבים מהם עודדו אותו לכתוב ולפרסם את סיפור חייו.

בשנת 1789 פרסם את האוטוביוגרפיה שלו, "הנרטיב המעניין של חייו של אולאדה אקיאנו או גוסטבוס ואסה, האפריקני". סיפורו האישי של אקיאנו על העבדות, מסע התקדמותו וחוויותיו כמהגר שחור גרמו לסערה עם פרסומם. הספר הניע את התנועה נגד העבדות בבריטניה, באירופה וב"עולם החדש" (אמריקה). התיאור שלו הפתיעו רבים בשל איכות הדימויים, התיאור והסגנון הספרותי. כשחלק גדול מהקוראים הלבנים הודו כי חשו בושה לאחר שלמדו על הסבל שעבר.

האוטוביוגרפיה סייעה בחקיקת חוק סחר העבדים ב-1807, אשר סיים את הסחר באפריקאים בבריטניה ובמושבותיה. בשנת 1792 נישא אקיאנו לאנגליה, סוזנה קאלן, ונולדו להם שתי בנות. אקיאנו מת ב -31 במרץ 1797.

  • עוד באותו נושא:
  • עבדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully