וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטות שלא הכרתם לסחוט מסוללה את טיפת האנרגיה האחרונה

6.12.2017 / 9:39

סוללות אצבע נמצאות בשימוש בחיי כולנו - מצעצועים לילדים ועד שלט הטלוויזיה; מה הדרך הנכונה לשמור עליהן, איך אפשר להאריך את חייהן, למה בבאר שבע הן נגמרות מהר יותר ועוד. כל מה שלא ידעתם שאתם צריכים לדעת על סוללות. שאלנו מומחה

ShutterStock

סוללות אצבע מלוות אותנו לאורך חיינו - מהצעצועים המנגנים של הילדות, דרך נגני המוזיקה השונים ועד שלטי הטלוויזיה. אנחנו משתמשים בסוללות אצבע (AA, AAA) ומחליפים אותן כל הזמן מבלי לחשוב על הפעולה יותר מדי; לפחות עד הרגע שאנחנו נתקעים בלי סוללה - ואז היינו נותנים הרבה בשביל לסחוט ממנה את טיפת האנרגיה האחרונה ולהשתמש בה עוד פעם אחת, להעביר ערוץ או להזיז את העכבר האלחוטי.

סוללה חשמלית פשוטה היא למעשה מכל המפיק חשמל בתהליך כימי. בסוללה יש שלושה מרכיבים קבועים: האלקטרודה החיובית בה נקלטים אלקטרונים מהמעגל החיצוני ואלקטרודה שלילית (המארז מאבץ) בה מתרחש תהליך חמצון, שבו נמסרים אלקטרונים למעגל החיצוני. בין האלקטרודות יש אלקטרוליט (בסיס, חומצה או מלח) מפריד המאפשר את הפרש הפוטנציאלים ביניהן.

האינטרנט מלא בטיפים כיצד לסחוט מהסוללה את טיפת האנרגיה האחרונה - מחימום שלה בכפות הידיים ועד השלכה שלה בעוצמה על הרצפה; חלק מהשיטות הללו עובדות, חלקן לא ממש יעילות - אז החלטנו לעשות סדר ולדבר עם האיש שהכי מבין בזה בישראל - פרופסור יאיר עין-אלי מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון - כדי שיסביר לנו מה באמת עובד, ולמה זה קורה? על הדרך גילינו דברים מרתקים נוספים על סוללות, כיצד להאריך את אורך החיים שלהן ולמה הסוללות בבאר שבע נגמרות מהר יותר.

סוללה חשמלית. ShutterStock
כמה פעמים רציתם שהסוללה תמשיך לעבוד רק לעוד כמה רגעים?/ShutterStock

הטחת סוללה ריקה ברצפה - זה עובד!

לדברי פרופסור עין-אלי, "בסוללות אלקליין יש שארית של אנרגיה, הן לא נפרקות עד הסוף ויש להן מה שנקרא 'פוטנציאל סף' שמתחת אליו הן לא יכולות לעבוד יותר. מכיוון שיש עדיין שאריות של חומר פעיל - אבץ - הנפילה מגובה של חצי מטר עד מטר יכולה לגרום לחשיפה של החומר הפעיל שנותר עדיין". פרופסור עין-אלי מוסיף כי "השאריות מספקות אנרגיה לזמן קצר והסוללה שוב פעם תמות. אותו דבר אפשר להגיד על סוללות אצבע שמגלגלים בשלט וזה נותן עוד קצת אנרגיה. הגלגול משפר את המגע החשמלי בין ההדקים של הסוללה למכשיר".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המקרר באמת מאריך את חיי הסוללה

"יש המון שיטות מוזרות אבל יש בהן אמת", מסביר פרופסור עין-אלי. "זה ששמים סוללה בפריזר או במקרר כי סבתא אמרה, זה גם נכון. זה מונע תהליכי קורוזיה והידרדרות של חומר, המאטים בצורה משמעותית כשמקררים את הסוללות. זו כימיה פיזקלית טהורה אבל סבתא ידעה את זה יותר טוב ממני. שימו לב שכשמוציאים את הסוללות מהפריזר לחכות שהן יחזרו לטמפרטורת החדר לפני השימוש".

סוללה חשמלית. ShutterStock
במקום להחליף סוללה - הטיחו אותה ברצפה פעם או פעמיים./ShutterStock

בבאר שבע סוללות נגמרות מהר יותר

לדברי פרופסור עין-אלי, חשוב מאוד לא לחמם סוללות ומי שחי דרומית מבאר שבע ומשתמש בסוללות אצבע רגילות שיידע שחיי הסוללה שלהן קצר יותר בגלל האקלים. לדוגמה, אם משפחה מבאר שבע קונה חבילה של שמיניית סוללות ומתכוונת להשתמש בהן במהלך השנה הקרובה, צריך לשמור את הסוללות במקרר אחרת האנרגיה בסוללות לא תישמר".

מה קורה אם מכניסים סוללה רגילה למטען של סוללות נטענות?

"בדרך כלל לא יקרה כלום אם נקח סוללה ונכניס אותה למטען, אבל יש מטענים מסוגים שונים עם יכולות שונות. לפעמים אנשים מדווחים על התנפחות של הסוללה כי המטען משנה את כיוון הזרם, לפעמים המטען יפרק את הנוזל ויגרום להיווצרות גזים ולכן מומלץ לא לעשות את זה. יש דיווחים שהמטען אכן הצליח להחיות קצת את הסוללה הרגילה אבל ההמלצה שלי היא לא לעשות את זה ולהישמע להוראות היצרן. היצרן לא מכסה רק על התחת של עצמו, ההנחיות נועדו להגן בעיקר על המשתמשים".

איך יודעים האם סוללה משומשת או חדשה?

"בדרך כלל סוללות אצבע הן לצורכי הספק מאוד נמוכים: שעון שתלוי על הקיר, שלטים ואם מרגישים שהמכשיר לא עובד אז הסוללה נגמרה. שיטה אחת לגלות האם הסוללה משומשת היא להעמיד אותה על התחתית הרחבה שלה. אם הסוללה נשארת לעמוד היא לא משומשת ואם היא נופלת אז היא משומשת. בהיגיון המדעי מאחורי זה הוא שכאשר החומר הפעיל נצרך הוא למעשה תופס חלל ומפעיל לחץ על הדפנות של מכל הסוללה עצמה; הלחץ הזה גורם לרדיוס עקמומיות בתחתית ואז אי אפשר להעמיד אותה על השולחן או שהיא תתנדנד. ניתן לראות את העקמומיות הזו כשמעמידים שתי סוללות אחד ליד השנייה - מלאה ומשומשת". בבדיקה שלנו בוואלה! TECH גילינו שקשה מאוד להבחין בעקמומיות, והיא לא מופיעה בכל הסוללות המשומשות, אבל במבט מקרוב ניתן לראות בחלק מהסוללות המשומשות את הבליטה בתחתית.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחסון של הסוללות בפריזר מאריך את חייהן./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully