וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלנו מומחה: איך לזהות כבל טעינה מזויף שיכול להרוס את הסמארטפון?

20.12.2017 / 9:01

כבלים תקניים המיועדים לאייפונים קל יותר למצוא אבל השוק של ה-USB פרוץ לחלוטין. איך לזהות כבל תקני, למה לא להתפתות לדילים זולים מדי ומה יכול לעשות כבל גרוע לסמארטפון, מעבר לטעינה איטית במיוחד?

טעינה בשדה התעופה. ShutterStock
משאילים כבלים מזרים? לא בטוח שזה חכם כל כך./ShutterStock

לפני כשנתיים החליט מהנדס בגוגל לבדוק כבלים עם חיבור USB מסוג C על מכשיר הפיקסל שלו. אחרי שעבר על עשרות כבלים, הגיע כבל שהצליח לשרוף לו את הסמארטפון - חוויה מאוד לא נעימה וגם מסוכנת. פרשת גלקסי נוט 7 ושלל סרטונים אחרים ברשת כבר הראו כמה נזק יכול לגרום סמארטפון שמתלקח או מתפוצץ אבל עדיין רובנו לא מקפידים להשתמש רק בכבלים בטוחים למרות שזה עלול לעלות לנו, לא רק בטעינה איטית, אלא גם בחיי הסמארטפון.

חשוב להבהיר שנגמרו כבר הימים שכבל היה רק חוט נחושת עטוף בגומי מבודד. לרוב אנחנו מתפתים לרכוש כבל חלופי בזול ולא מפספסים אף הזדמנות להשאיל כבל מחבר או להשתמש בכבל שמצאנו זרוק בבית או במשרד. אז איך נדע האם כבל הוא תקני (לא בהכרח רשמי) וכיצד להיזהר מזיופים מסוכנים? שוחחנו עם אלון וקנין, מנהל התמיכה ברשת באג, על ההבדלים.

כך נראה סמארטפון שמתלקח בטעינה

כבל לאייפון

"בכל הנוגע לכבלים ומטענים לאייפונים ואייפדים, המצב הרבה פחות בעייתי", אומר וקנין. "אפל מעדיפה שתשתמשו רק בציוד רשמי שלה אבל היא מבינה שאי-אפשר למנוע מאחרים לייצר כבלים אז היא מחייבת את היצרנים השונים לקבל רישיון לייצר ולשווק כבלים שמתאימים למכשירים של אפל. לאישור הזה קוראים MFI, קיצור של Made for iDevice, וההמלצה היא לא לחבר לאייפון שלכם אף כבל, מתאם או מטען שלא נושא את תו התקן הזה. את האישור אפל מעניקה רק למוצרים שעברו בדיקות כמו התנגדות של הכבל, יציבות מתח ועוד. אלה הדרישות המינימליות למוצרים שלהם. ניתן לראות על הקופסה האם מוצר מאושר על ידי אפל; מי שיש לו את זה ידאג להדגיש זאת על גבי הקופסה. לא קל לפספס את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כבל טעינה אייפון. ShutterStock
כל כבל לאייפון צריך להגיע עם תו תקן MFI שאושר על ידי אפל./ShutterStock

כבל USB

"החיבור הכי נפוץ בעולם למוצרים ניידים הוא USB, ובעיקר מיקרו USB ו-USB מסוג C. יש היום מוצרים רבים עם אחד מהחיבורים האלה אבל הם מיועדים בעיקר לטעינה של גאדג'טים וכמובן הסמארטפונים שלנו. בעולם הציוד הנלווה למכשרי האנדרואיד, הכול הרבה יותר פרוץ ומסוכן", אומר וקנין. "אין רשיונות, אין פיקוח ואין אין שליטה או חיווי אמיתי על איכות המוצרים. מפעל סיני מייצר 50 מיליון כבלים ומפזר אותם בעולם בלי בקרת איכות".

וקנין מסביר: "כבל טוב צריך שתהיה לו התנגדות נמוכה ככל הניתן. ככל שההתנגדות נמוכה יותר, חשמל מהמטען עובר להתקן בצורה טובה יותר. רוב הכבלים הזולים הם חוט נחושת שציפו אותו בחתיכת גומי, בכבלים האיכותיים הממותגים שואפים להתנגדות נמוכה ובמקום חוט נחושת, המוליך עשוי מסגסוגת של אלומיניום ופלדה. לא כולם מייצרים את זה ככה, אבל 'אנקר', למשל, עושים את זה והם מובילים בתחום.

"טעינה מהירה למשל מעבירה מתח גבוה יותר לסמארטפון - 9 וולט במקום 5 וולט, או אפילו 10 וולט ויותר; פי שלושה יותר מטעינה רגילה. אם תיקחו כבל סיני שעולה דולר באיביי ותחברו אותו למכשיר עם טעינה מהירה אפשר מיד לראות את ההבדלים בטעינה; יכול להיות גם שהכבל יתחמם ויישרף מעבר לזה שהוא יטעין לאט".

עוד מציין וקנין: "בשימוש היומיומי, רובנו נוהגים לגלגל את הכבלים על היד או על המטען, ולכופף אותם כדי לשים בתיק או ברכב. כבל שמכופפים אותו יותר מדי פעמים יכול להיקרע ולגרום לקצר". זה אומר שגם אם הכבל מאוד איכותי, חשוב לשים לב לפגמים פיזיים כדי לא לסכן את המכשיר.

מטען סמסונג חלופי. אורן דותן, מערכת וואלה! NEWS
חפשו את תו התקן על המטען החלופי - זה יכול להציל לכם את המכשיר. מטען עם תו תקן שנמכר בישראל./מערכת וואלה! NEWS, אורן דותן

במה שונה מיקרו USB מ-USB מסוג C?

מיקרו USB הוא כבל פשוט, המורכב ממוליך ומבודד, אבל USB מסוג C כבר כולל שני רכיבים נוספים: בקר ונגד. מחוטי נחושת פשוטים שמחברים בין שני מכשירים עברנו לטכנולוגיה בה הסמארטפון מבקש מהמטען מתח מסוים. USB מסוג C הוא דו כיווני, לכן יש גם בקר ונגד שכל המטרה שלהם זה להבין איך המשתמש החדיר את הכבל למכשיר. יצרנים רבים לא מרכיבים את הכבל כמו שצריך, גורמים לתקלה באחד מהרכיבים והתוצאה היא הרס של שקע הטעינה או של חיבור ה-USB במחשב, לפעמים אפילו פגיעה כללית בסמארטפון או במחשב.

"החיבורים אצל היצרניות המובילות עוברים בדיקות עמידות, לחות, הפרשי טמפרטורות ועוד - אלו דברים שמאוד משפיעים על חיבור תקין. ב-USB מסוג C הטכנולוגיה יותר מורכבת ואי-אפשר לחסוך על בקרת איכות ועל איכות החומרים. כמו כבלים של רכב, יש סט שעולה 70 שקלים ויש סט שעולה 500 שקלים", אומר וקנין.

איך אפשר לזהות כבל לא תקני?

"העניין הזה הוא קצת בעייתי", אומר לנו וקנין. "השוק של ה-USB לא מפוקח בכלל ומרבית היצרנים לא עושים בקרת איכות כמו במקרה של כבלים לאייפון. זה תקן שאפשר לקנות אותו בגרוש וחצי ככה שאין ממש תקן". אם כבר קניתם כבל לא ממותג (מחברה מוכרת) ולא רשמי, עדיף שהוא יעמוד באיזשהו תקן לפחות. התקנים שהכבל עומד בהם מצוינים על גבי האריזה והמטען עצמו: הסימון של מכון התקנים הישראלי הוא בצורת משולש, הסימון של מכון התקנים האירופי הוא CE והסימון של התקן האמריקני הוא UL. לדברי וקנין, עדיף פשוט לקנות כבל שנראה איכותי מחברות מובילות. אם יש כבל USB מסוג C של חברה מוכרת ב-70 שקלים אז לא הגיוני שחברה סינית תציע את אותה איכות בשקל וחצי. אם קונים סמארטפון ב-3,000 שקלים אז לחסוך על כבל 15 שקלים זה לא הדבר הכי חכם, והזול עלול לעלות ביוקר".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully