וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נגד אפל בישראל: אולי גם לכם מגיע פיצוי של מאות שקלים

26.12.2017 / 8:39

"לאפל יש שליטה כמעט אבסולוטית בחוויית השימוש וזה מחייב שקיפות מצד החברה. זה מחייב גם הגינות - וזה לב העניין. מה שאפל עושים זה לא הוגן", אומר לנו עו"ד שאול ציוני. איך הם חישבו את הפיצוי לכל לקוח בפרשת האטת המכשירים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מאמינים שצריך לתת פיצוי אמיתי - הרי קנינו את המכשירים האלה בכסף"./מערכת וואלה!, צילום מסך

גם האייפון הישן שלכם זוחל? אחרי שנים של חשדות, משתמשי אפל קיבלו בשבוע שעבר אישור רשמי שהחברה מאטה בכוונה את האייפונים הישנים, בעלי הסוללה המזדקנת, כדי למנוע מהם לקרוס אקראית בשל דרישות מערכת ההפעלה המעודכנת. משתמשי האייפונים בעולם זועמים, והתביעה הייצוגית הראשונה בישראל כבר הוגשה בנושא.

בבדיקת ביצועים של אייפון 6S ואייפון 7 התגלה כי העדכונים לגרסאות iOS 10.2.1 ו-iOS 11.2.0 כללו תכונה שמאטה את מהירות המעבד. עדכון iOS 10.2.1 תיקן תקלה של כיבוי אקראי באייפון 6 ואייפון 6S וגם עדכון iOS 11.2.0 כלל תכונה דומה למכשירי אייפון 7 עם סוללות ישנות יותר. אפל מסרה לאתר הטכנולוגיה The Verge כי הם אכן מאטים אייפונים ישנים אך המטרה היא לא לעודד משתמשים לקנות אייפון חדש, אלא לשמור על חיי המכשיר ולספק חוויית משתמש כללית טובה יותר בלי קריסות. זה הגיוני מאוד מבחינת אפל אבל משתמשים רבים ראו בכך הטעייה, בעיקר כי החברה לא הודיעה על כך באופן רשמי עד כה.

"מטרתנו היא לספק למשתמשים את החוויה הטובה ביותר", נמסר מאפל. "זה כולל הערכה כללית של התנהגות המכשיר והארכת חייו. סוללות ליתיום-יון מתפקדות פחות טוב בקור, במתח נמוך או כשהן מזדקנות מה שיכול לגרום למכשיר להיכבות באופן בלתי צפוי כדי להגן על הרכיבים האלקטרוניים בתוכו. בשנה שעברה שחררנו את התכונה שמאטה את המעבד רק כשיש צורך למכשירי אייפון 6, אייפון 6S ואייפון SE. הרחבנו כעת את התכונה גם לאייפון 7 בעדכון iOS 11.2, ואנחנו מתכננים להוסיף תמיכה דומה למוצרים אחרים בעתיד". או במילים אחרות: זה לא באג - זה פיצ'ר.

פירוק אייפון 6. צילום מסך
החלפת סוללה באייפון 6 עולה כמה עשרות שקלים, והמכשיר חוזר לטוס./צילום מסך

חלק מהמשתמשים ברשת דיווחו שהחלפת הסוללה באייפון שיפרה שוב את הביצועים של המכשיר והטענה העיקרית נגד אפל היא שבמקום להמליץ למשתמשים להחליף סוללה (במעבדה של אפל כמובן) הם לא עדכנו את המשתמשים ועודדו אותם לרכוש מכשירים חדשים אחרי תקופה של האטה ותסכול. לסוללות יש מחזורי טעינה וככל שמשתמשים בסוללה יותר כך הקיבולת האמיתית שלה יורדת; משתמשים רבים התלוננו שכל עדכון חדש של מערכת ההפעלה iOS מביא גם להאטה בביצועים של המכשיר ונראה כי עכשיו יש הוכחה שאפל אכן פוגעת בביצועי המעבד כשהסוללה מתדרדרת לאורך הזמן.

יממה לאחר שהוגשו בארה"ב התביעות הראשונות נגד ענקית הטכנולוגיה האמריקנית, הוגשה גם בישראל בקשה לתביעה ייצוגית על ידי משרד "ציוני, פילרסדורף, עורכי דין". לפי כתב התביעה, אפל מעולם לא שיתפה את המידע הזה עם לקוחותיה וכי לחברה "אינטרס ברור להסתיר מידע זה".

לדברי עורך הדין שאול ציוני, "צריך להבין את מסגרת היחסים בין אפל ללקוחות. לאפל יש שליטה כמעט אבסולוטית בחוויית השימוש וזה מחייב שקיפות מצד החברה. זה מחייב גם הגינות - וזה לב העניין. מה שאפל עושים זה לא הוגן - אני, בתור משתמש אייפון, לא הייתי מוריד את העדכונים אם הייתי יודע שהם יאטו את המכשיר. פסיכולוגית אנחנו תופסים עדכון כדבר חיובי אבל עדכון יכול להיות גם דבר שלילי, וזו התוצאה. פה הם עברו את הגבול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם בישראל, משתמשים שהחליפו סוללה גילו שהאייפון שלהם עובד מעולה./מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב להבהיר: אמנם רק שני ישראלים חתומים על הבקשה לתביעה ייצוגית אך אם היא תתקבל ובית המשפט יכריע כי אפל הטעתה את הלקוחות בישראל, כל מי שרכש אייפון 6, אייפון 6S, אייפון 7 ואייפון SE - והוריד את העדכונים שהאטו את המכשיר - יהיה זכאי לפיצוי.

"על האטת המכשיר ביקשנו פיצוי של 800 שקלים לכל אחד", מפרט עו"ד ציוני, "על ירידת הערך של המכשיר האיטי ביקשנו 200 שקלים לכל אחד ועבור מי שבעקבות ההאטה רכש אייפון חדש ביקשנו 300 שקלים לכל אחד". לדבריו, "זו ההערכה שאנחנו עשינו. העמדנו את התביעה בסכום של חצי מילארד שקלים אבל אי-אפשר לדעת מה יהיה. אנחנו מאמינים שצריך לתת פיצוי אמיתי - הרי קנינו את המכשירים האלה בכסף".

איך אפשר לגלות האם אפל האטה לי את האייפון?
מבחינת אפל, כאמור, האטת האייפונים עם הסוללות השחוקות זה פיצ'ר ולכן כל מכשיר אייפון 6, אייפון 6S, אייפון SE ואייפון 7 שהורידו את אחד מהעדכונים שכללו את התכונה כבר הואטו או יואטו בעתיד כשהסוללה תדרדר. כדי לבדוק את מצב חיי הסוללה אפשר להתקין את אחת מהאפליקציות החינמיות הרבות שבוחנות את ביצועיה, כמו Battery Life. אם תקבלו תשובה שהסוללה שלכם עברה כבר את השיא והתקנתם בעבר את גרסאות מערכת ההפעלה iOS 10.2.1 או iOS 11.2.0 יש סיכוי גבוה שהחלפת הסוללה תחזיר את האייפון לחיים. ושגם אתם יכולים להצטרף לתביעה.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

עוד באותו נושא

אייפון 6 או 7 שלכם זוחל? כך תחזירו אותו לחיים

לכתבה המלאה
אייפון 7 פלוס. רויטרס
אנחנו אוהבים אותך, אפל, למה את עושה לנו את זה? אייפון 7./רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully