וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומן מסע: כך קניתי את הביטקוין הראשון שלי

7.1.2018 / 8:04

החיפוש בגוגל מבלבל, הקבוצות בפייסבוק מלאות נביאי זעם, הקבוצה בטלגרם מריצה מטבעות כמו מניות ולא מצאתי אף אחד אמין מספיק בשביל לקנות ממנו ביטקוין. המסע למטבע הקריפטו הראשון היה ארוך ומפרך ועכשיו אני גם מכור לגרפים באינטרנט יותר מלפייסבוק. רוצים גם?

ShutterStock

כמעט בכל חדר שנכנסתי אליו בחודשים האחרונים, שמעתי מסביבי מישהו מדבר על ביטקוין - לא משנה אם זה היה באירוע משפחתי או בפאב השכונתי. המטבע המבוזר הצליח להלהיב אנשים שמעולם לא עסקו בהשקעות, לא מבינים במניות ואין להם מושג איך כל העסק עובד - אבל הם בעניין, כי הם שמעו שאפשר להתעשר מזה, ומהר. פגשתי אנשים שהשקיעו את כספם בעשירית ביטקוין ומכלים את זמנם בבהייה בגרף של המטבע האינטרנטי, שנודע בתנודות הקיצוניות בערך שלו. מה שלא ידעתי, זה שגם אני אהפוך לעבד של הגרף תוך זמן קצר.

בחודש אפריל היה שווה ביטקוין אחד 2,000 דולרים; בחודש נובמבר הוא הגיע לסכום של כמעט 20,000 אלף ומאז הערך שלו הספיק לצנוח בעשרות אחוזים ולהתאושש מעט אבל אין ספק שמי שהיה יכול לקנות ביטקוין לפני שמונה חודשים ולא עשה את זה מתחרט על כך. אחרי הפספוס של הביטקוין, החלטתי לא לחזור על הטעות וחיפשתי את הלהיט הבא - את המטבע הקריפטוגרפי שעוד לא שמעתם עליו מספיק אבל הערך שלו לא מפסיק לעלות. סיפרו לי על יוטה, על אית'ר וגם על ריפל שמסתמן כמועמד המוביל אחרי הביטקוין, לצד אית'ריום, אבל התחושה היא תמיד שמדובר בהימור; שכל אחד שם את הכסף על מטבע שהשם שלו מתגלגל נעים באוזן, או שנמצא באותו הרגע בנסיקה מדהימה, ומקבל כותרות בכלי התקשורת.

לא מעט יספרו לכם שהביטקוין ושאר מטבעות הקריפטו זו בועה, שעלולה להתפוצץ בכל רגע ולהשאיר אנשים רבים חסרי כל; אבל האמת היא שכלל שאנחנו מדברים על המטבע הזה יותר כך מצטמצם הסיכוי שהוא יקרוס בקרוב. עשרות אלפי ישראלים ומיליוני אנשים במדינות אחרות בעולם הצטרפו להשקעה בביטקוין, בעקבות הבאזז, וזה רק העלה את הערך שלו. המטבע המבוזר לא צמוד לסחורה או מפוקח על ידי בנק מרכזי ולכן מה שקובע את הערך שלו זה רק הביקוש - והביקוש לביטקוין ולמטבעות הקריפטו המובילים עכשיו בשיא.

בתחילת הדרך הביטקוין היה פשוט דרך להעביר כסף ללא פיקוח, בצורה מאובטחת באינטרנט. כל אחד יכול להמיר 10,000 דולרים למטבע וירטואלי כמו ביטקוין והופך באותו הרגע לבנק של עצמו; הוא מחזיק את הכסף בתוכנת ארנק (אפליקציה או דיסק-און-קי מיוחד) ולמעשה שולט בגורל הכסף, מבלי לבקש רשות מאף גורם מתווך לבצע עסקה, לא משנה באיזה סכום. זה מלחיץ את הבנקים ואת הגופים הפיננסיים המסורתיים, אבל כולם כבר מבינים שהטכנולוגיה הזו לא הולכת לשום מקום, ומי שלא ימהר להצטרף למהפכה יהפוך ללא-רלוונטי.

ביטקוין. ShutterStock
המתווכים ינסו לשכנע אתכם שזה פשוט, אבל כדי להיכנס באמת לעולם הזה צריך ללמוד להתנהל לבד בלי תיווך./ShutterStock

עולם חדש ומורכב

אני מחשיב את עצמי כבן-אדם טכנולוגי, שקל לו לאמץ טכנולוגיות חדשות וללמוד איך דברים עובדים, אבל עולם הבלוקצ'יין, והביטקוין - השימוש המוכר ביותר של התפיסה הטכנולוגית החדשנית הזו - הוא עולם חדש לגמרי. הוא מערב טכנולוגיות שונות, תפיסות טכנולוגיות ופיננסיות חדשות, וככל שחוקרים את העולם הזה יותר כך מגלים כמה פוטנציאל לא ממומש יש לו. הבלוקצ'יין הוא האינטרנט בתחילת דרכו, ומי שינסה להגיד שמדובר בטרנד שייעלם בקרוב אולי יגלה שהוא פספס את הרכבת.

השלב הראשון בלמידה של התחום הוא חיפוש בגוגל, אבל אם פשוט תשאלו את מנוע החיפוש "איך לקנות ביטקוין?", הוא יוביל אתכם לאינספור אתרים שיסבירו את הנושא בצורה מסורבלת וממש לא ברורה. חלק מהאתרים ממליצים לרכוש מאנשים פרטיים, מה שהופך את תהליך הרכישה לקצת יותר מסובך ופחות בטוח, וחלק ממליצים על שווקים ובורסות שגובים עמלות מכובדות - מה שנוגד את כל עיקרון הבלוקצ'יין. אלו פחות או יותר שתי האופציות היחידות שעומדות בפני גולש שרוצה לקנות לראשונה מטבע וירטואלי. ניתן גם לקנות מטבע פופולרי ולהמיר אותו בארנק שבו אתם מאכסנים אותו, אבל עדיין תצטרכו להשיג את המטבע איכשהו. על הנייר זה נשמע די פשוט, ואפילו מקל שיש רק שתי אופציות - אבל בפועל, מדובר בתהליך לא פשוט ומי שלא חי את התחום ימצא עצמו חסר ביטחון מול רוב השלבים בתהליך, בין אם זה לרכוש מאדם פרטי, שיכול לרמות אתכם, או מאתר אינטרנט שגובה עמלה ודורש מכם לשלוח מסמכים, כמו צילום של תעודת הזהות, המוכיחים את זהותכם.

בסכומים קטנים יחסית, של כמה עשרות או אפילו מאות דולרים, יש רבים שיכולים לקחת את הסיכון אבל אם רוצים להשקיע עשרות אלפי דולרים, כל העסק הופך למפחיד. בשל ההתנפלות בחודשים האחרונים, השווקים והבורסות החלו לסגור את שעריהם בפני משקיעים חדשים. לשמחתי, הצלחתי להשתחל לבורסה שנסגרה זמן קצר אחרי שנרשמתי אליה אבל גם היא, כמו כל האחרות, דרשו מסמכים רבים ואימות של הפרטים שלי. בין אם זה סלפי עם תעודת הזהות או סלפי עם כרטיס האשראי ועד מסמכים שמוכיחים שיש על שמי חשבון בנק פעיל, שאני משלם ארנונה ועוד. בבורסה גיליתי שמשלמים עמלות על הכול - הפקדה של כסף לחשבון, מכירה של המטבע, הוצאת הכסף מהבורסה; זה הופך את הבורסה לפחות אטרקטיבית ומשתלמת אבל היא יכולה לתת ביטחון מסוים בצעדים הראשונים.

עוד באותו נושא

לא תאמינו מה הישראלים מוכרים בביטקוין ברשת

לכתבה המלאה
ריפל. ShutterStock
הכוכב החדש בעולם מטבעות הקריפטו - ריפל. גם שם שמנו קצת כסף./ShutterStock

קוו להרוויח, התכוננו להפסד

במהלך התחקיר על הנושא (כן, שווה ללמוד את הנושא גם אם אתם רוצים לקנות רק מטבע אחד), נתנו לי שני טיפים חשובים שסייעו לי לאורך כל הדרך: הטיפ הראשון הוא תמיד להשקיע סכום שאני יכול לקחת להרשות לעצמי להפסיד את כולו ולא אפגע מזה כלכלית, והטיפ השני הוא לקרוא על החברה שבה אני משקיע. בסופו של דבר, חלק מהמטבעות נוצרו על ידי חברות שגייסו ככה מימון. אני השקעתי, לדוגמה, במטבע "ריפל" שנוצר עבור הבנקים. החברה כבר חתמה על הסכם עם אמריקן אקספרס להכנסת הטכנולוגיה שהחברה מפתחת, והשמועות הלא מבוססות מדברות גם על חברת אמזון שעשויה לאמץ את הטכנולוגיה של ריפל.

במקביל חשוב גם לעקוב אחר הנעשה בתחום ברשתות החברתיות. הבאזז הרב שיצר הביטקוין תורגם במהרה לקבוצות פייסבוק רבות שם ניתן להתעדכן, להתייעץ, לפגוש אנשים חדשים בקהילת הקריפטו ולהבין את המגמות הכלליות. מצד שני, שם יש את הבלגן הכי גדול, וכדי לאתר פוסט שיהיה רלוונטי ויתרום לידע שלכם, תצטרכו לצלוח לא מעט שאלות מטופשות עם תשובות מטופשות עוד יותר, ושלל נביאי זעם שנכנסו רק כדי להזהיר את כולם שהבועה עומדת להתפוצץ בכל רגע, או לועגים למטבע אחד בזמן שמשבחים מטבע אחר. בטלגרם ניתן למצוא גם קבוצות איתותים, שם תקבלו דיווחים על מטבעות "חמים" שערכם עשוי לעלות בקרוב; בפועל מדובר בפרקטיקה של הרצת מניות - אבל חוקית, לאור העובדה שעל המטבע הווירטואלי אין רגולוציה. כך שאם יש קבוצה גדולה, שמצליחה להגביר ביקוש של מטבע מסוים, הערך שלו באמת עולה.

העצה טובה נוספת שקיבלתי הייתה לדבר עם מי שמבין יותר ממני. מי שמעוניין באמת להיכנס לעולם המטבעות הקריפטוגרפיים מוזמן להגיע מדי יום ראשון אחר הצהריים לשגרירות הביטקוין בתל אביב וללמוד את התחום לעומק. להיכנס לעולם הזה לבד, בהתבסס על ידע שנצבר ברשת, הוא אפשרי אבל אפשר גם ליפול בקלות על ידי שימוש במידע שגוי או חלקי. הרבה עסקים קטנים, שנפתחו כדי לענות על הביקוש הרב, ינסו לשכנע אתכם שלקנות מטבע מבוזר זה עניין פשוט, אבל אם אתם באמת רוצים להיות חלק מעולם הבלוקצ'יין, עליכם לוותר על המתווכים וללמוד איך להתנהל בו בכוחות עצמכם.

מכונת ביטקוין. ShutterStock
מכונה להמרת מזומנים למטבעות וירטואליים. גם בארץ יש כאלה./ShutterStock

למרות שפגשתי כמה אנשים אמינים, שהציעו לי לרכוש מהם, הלכתי על האופציה הבטוחה והיקרה יותר - הבורסה. הבורסה פעילה 24/7 וניתן להשקיע סכומים קטנים של כמה עשרות דולרים (בבורסה בה אני משקיע ניתן להתחיל ב-20 דולרים) כך שתוכלו להכיר וללמוד את התחום לפני שתעבירו לארנק הווירטואלי את כל החסכונות שלכם. תהליך הרישום לאתר CEX.IO היה פשוט אך נאלצתי לאשר את הזהות שלי. חלפו שבועיים עד שהתהליך הושלם והוזמנתי לבצע רכישות עד 300 דולרים ליום. הממשק של האתר פשוט - לוחצים על לשונית המסחר, ובצד שמאל נמצאת הרשימה של כל המטבעות שנסחרים בבורסה. השקעתי באית'ריום, ביטקוין וריפל. ההשקעה בביטקוין התגלתה כטעות - נכנסתי בימים שלפני הצניחה הדרמטית - אבל לשמחתי הפסדתי רק כמה דולרים בודדים.

מהר מאוד למדתי לפזר את הכסף על כמה מטבעות, ולשכוח מהם לכמה זמן; אחרי תקופה קצרה חזרתי להציץ האם הרווחתי או לא אבל כמו כולם התמכרתי בהתחלה לגרפים. אם עד ההשקעה בקריפטו הייתי מציץ בפייסבוק בכל פעם שהיה לי רגע לשרוף, עברתי להשגיח בכל רקע פנוי על הכסף שלי. תזכרו שכמו בכל השקעה, אסור להתרגש מכל ירידה בערך ולברוח ברגע שעולה החשש הראשון - זו הדרך הכי טובה להפסיד את כל הכסף שלכם. ההיסטוריה של הביטקוין מוכיחה שהמגמה של המטבעות הפופולריים היא עלייה, ובטווח הארוך מי שנשאר עשוי להרוויח יותר.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully