וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרגיי אייזנשטיין - נולד היום לפני 120 שנה

22.1.2018 / 9:27

במאי הקולנוע היהודי-רוסי ומפתח המונטאז' שתאוריות העריכה שלו נלמדות עד היום - נולד בדיוק היום לפני 120 שנה. בגוגל הקדישו לכבודו את הדודל היומי

גוגל דודל של סרגיי אייזנשטיין. צילום מסך
הדודל היומי מוקדש לבמאי המוערך סרגיי אייזנשטיין/צילום מסך

היום (ב') לפני 120 שנה נולד הבמאי המוערך ומפתח המונאז' סרגיי אייזנשטיין - ובגוגל יצרו דודל לציון האירוע. במאי הקולנוע היהודי-רוסי התפרסם בסרטיו "אוניית הקרב פוטיומקין" ו"אוקטובר", ועשרות שנים לאחר מותו סרטיו נחשבים לאבן דרך באמנות הקולנוע כשתאוריות העריכה שלו נלמדות עד היום באוניברסיטאות ברחבי העולם.

אייזנשטיין היה חלוץ בשימוש בעריכה והראשון שידע לתת חשיבות לכוחה של העריכה הקולנועית בהשפעתה על רגשות הצופים. הוא ערך מחקרים בתחום ופיתח את טכניקת המונטאז', משמעות שנוצרת מחיבור בין יחידות צילום שונות. בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת הוא פיתח, לצד וסבולוד מיירהולד, שיטות חדשניות של בימוי תיאטרון נושאות מסר פוליטי. הוא זנח את הפקות התיאטרון כדי לעבור לאמנות עממית יותר - הקולנוע - דרכה הרגיש כי יוכל להעביר טוב יותר אידיאולוגיה קומוניסטית בה האמין. חילוקי דעות בינו לבין המפלגה הקומוניסטית לגבי האופן הראוי להעברת האידאולוגיה הובילו אותו לעזוב את ארצו.

סרגיי אייזנשטיין. ויקיפדיה, צילום מסך
סרגיי אייזנשטיין/צילום מסך, ויקיפדיה

טכניקת המונטאז' שפיתח יושמה לראשונה בסרטו הראשון "שביתה" שיצא ב-1924. סרטו "אוניית הקרב פוטיומקין" שיצא שנה לאחר מכן, המתאר מרד מלחים במהפכת הנפל של 1905, נחשב לאחד הסרטים המצליחים ביותר בקריירה שלו.

אייזנשטיין סבל מדימום פנימי ונפטר בגיל 50. אגדה שלא אומתה מעולם מספרת כי מדענים שימרו את מחמו, שהיה לכאורה גדול יותר ממוח אנושי רגיל, מה שהיווה עבור אותם מדענים סימן לגאוניותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully