וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עדן בן זקן יכולה לתבוע את החנות בה היא צולמה בעירום?

עו"ד דן חי

20.2.2018 / 12:59

החנות שהתקינה את המצלמות, חייבת לאבטח את הצילומים הנמצאים ברשותה. הדליפה ברשת היא עבירה על החוק, המאפשרת למצולם להגיש תביעה ולקבל פיצוי של עד 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק. פרשנות משפטית

יח"צ - חד פעמי

לפני יומיים התבשרנו בכלי התקשורת כי סרטון עירום של הזמרת עדן בן זקן הופץ ברשתות החברתיות, לאחר שצולם במצלמות אבטחה בחנות בגדי-ים. בן זקן סיפרה שהיא מדדה את בגדי הים במחסן כדי לשמור על פרטיות אבל מה שקרה זה בדיוק ההיפך. המקרה הזה עורר אצל ישראלים רבים את השאלה, האם ניתן לצלם אותנו בכל חנות אליה אנחנו נכנסים, האם אנחנו חשופים בכל החנות או רק בחלקה והאם בכלל אפשר לתבוע את החנות במקרה שצילומי האבטחה זולגים החוצה? החוק שעוסק בנושא - חוק הגנת הפרטיות - חוקק בשנת 1981; אז לא חשבו על מצלמות במרחב הציבורי והחוק עוסק בשני מצבים: עצם פעולת הצילום שלנו והפרסום של הצילום.

ביחס לצילום עצמו, החוק אוסר על צילום אדם ללא הסכמתו כשהוא מצוי ב"רשות היחיד"; אין הגבלה על צילום ברשות הרבים. עם זאת, החוק אינו מגדיר מה זה "רשות היחיד". הבית שלנו, ודאי יחשב ככזה, גם בית של חברים שלנו, הזכות היא לא קניינית אלא מתייחסת לאופי המקום בו נעשה הצילום. אבל לפי פרשנות של הפסיקה, גם כל מקום אחר שבו יש לנו סיבה אובייקטיבית לחשוב שאנחנו מצויים בו לבד, בעצמנו או עם האנשים שאיתנו יהווה "רשות היחיד". מקום כזה יהיה, למשל, חדר הלבשה בחנות או כל פינה אחרת, כמו מחסן.

הגבלה נוספת קשורה לצילום עצמו, ללא הסכמתנו - שיכול ליצור אפשרות מעקב אחרינו. אם, למשל, מפוזרות בקניון מצלמות, נוצרת אפשרות מעקב אחר כל התנועות שלנו בקניון. גם פעולה כזו בעייתית ויכולה להוות עבירה על החוק. כדי לענות לשני המצבים האמורים התפתחה הנורמה, לפיה מי שמצלם צריך לשים בכניסה לכל מקום מצולם שלט שמודיע שהמקום מצולם, לאיזו מטרה הוא מצולם ולמי ניתן לפנות בנושא. התפיסה היא שאם אדם נכנס למקום למרות קיומו של השלט, ניתן ללמוד מההתנהגות שלו שהוא מסכים לצילום.

סוג ההגבלות השני שקיים בחוק עוסק בפרסום הצילום. תוצרי צילום של מצלמת אבטחה שהותקנה בחנות לטובת ביטחון ומניעת גניבות, יכולה לשמש רק למטרה הזו; כל שימוש אחר בצילומים יהווה עבירה על החוק.

מתיאוריה למציאות

אם נכנסתם לחנות ולא ראיתם בכניסה או בחנות עצמה שלט המודיע שהמקום מצולם במצלמות אבטחה, זכותכם להניח שהמקום לא מצולם. היה והמקום מצולם בכל זאת, ככל והצילום הוא במרחב ציבורי של החנות - האזור בו מצויים המוצרים והקופות לתשלום - סביר שלא תהיה בכך בעיה. היה הצילום במקום שהוא "רשות היחיד", כמו תאי ההלבשה או מחסן - צילום שם יכול לבסס תביעה כנגד החנות.

ליתר בטחון, גם אם אין שלט בחנות - תשאלו אם אכן המקום לא מצולם. הלכתם למדוד בתא מדידה - תוודאו שוב שהמקום לא מצולם. שלחו אתכם למדוד במחסן - שוב תוודאו שהמקום לא מצולם. הפעולות האלה ימנעו מכם אי-נעימות. חשוב לציין שאין לכם חובה לשאול ואם החנות מצלמת בתא המדידה או המחסן מבלי להודיע על כך, היא עוברת בכך על החוק.

אם החנות שבה הייתם מצלמת אתכם, על פי הוראה של הרשות להגנת הפרטיות יש לכם זכות לקבל העתק של כל הצילומים שבהם אתם מופיעים. כמו כן, החנות שהתקינה את המצלמות, חייבת לאבטח את הצילומים הנמצאים ברשותה. במידה והצילומים דלפו לאינטרנט או לרשתות החברתיות, מדובר בעבירה על החוק, המאפשרת למצולם להגיש תביעה ולקבל פיצוי של עד 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק ועד 100 אלף שקלים אם מדובר בהדלפה בזדון.

הכותב עומד בראש משרד עורכי הדין דן חי ושות', המתמחה בדני טכנולוגיה, פרטיות וסייבר.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

רק נראה נוצץ - הפניה עדן בן זקן. אינסטגרם, צילום מסך
גם אם לא הייתה הדלפה בזדון, לחנות יש אחריות./צילום מסך, אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully