וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הרשויות? "כלבים מסוכנים" נמכרים בפייסבוק בגלוי בניגוד לחוק

21.2.2018 / 9:45

בישראל מוגדרים שמונה גזעי כלבים אותם אסור למכור או למסור, למעט לכוחות הביטחון, אך בפייסבוק עשרות אלפי גולשים סוחרים בגורים בגלוי. דיברנו עם המשטרה, משרד החקלאות, משרד הפנים ופייסבוק - אבל אף אחד לא לקח אחריות, והסחר נמשך

https://www.facebook.com/dan.tillery.1

הרשת החברתית מחברת בין אנשים ממקומות שונים, עם תחומי עניין דומים, אבל מה קורה כשקהילות שלמות - עם עשרות אלפי עוקבים - פועלות בניגוד לחוק? בישראל, מתברר, התשובה היא כלום. תעשיית מכירת הכלבים, המוגדרים בחוק כמסוכנים, אינה מוסרית וגם אינה חוקית, אך היא מתקיימת באין מפריע ברשת החברתית בישראל.

כלב מוגדר בישראל "כלב מסוכן" אם הוא נשך אדם וגרם לחבלה, או שהוא אחד משמונת הגזעים שהוגדרו בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג-2002: אמריקן סטאפורדשייר טרייר, בול טרייר, דוגו ארגנטינאי, טוסה יפני, סטאפורדשייר בול טרייר, פיטבול טרייר, פילה ברזילאי ורוטוויילר - למרות שכל חובב כלבים יודע שהכלב לא באמת מסוכן, רק הבעלים שלו. פיטבולים ורוטויילרים הפכו לכלבי משפחה פופולריים ברחבי העולם, למרות שהכוח הפיזי שלהם גם הפך אותם לקורבנות מועדפים למארגני קרבות כלבים.

כלבים המוגדרים בחוק "מסוכנים" הם לרוב כלבים גזעיים ותעשיית מכירת הגורים בישראל (המוכרת בכינוי "מטחנות גורים") לא פוסחת גם עליהם. חשוב להבהיר, יש מאות אלפי כלבים מעורבים בישראל, הזקוקים לבית חם ומחכים לאימוץ במכלאות. תעשיית הכלבים הגזעיים מתעלמת מהם לחלוטין ומייצרת גורים שנמכרים תמורת אלפי שקלים לכל גור, ובכך מביאה להמתה של כלבים רבים, שלא ימצאו בית חם. קניית גור גזעי ממטחנת גורים, במובן מסוים, היא גזירת עונש מוות על גור אחר שמחכה לאימוץ.

לפי התקנות להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ה-2004, קיים איסור מפורש למכור או למסור "כלב מסוכן" למעט מסירה לכוחות הביטחון, לווטרינר עירוני או למכלאה או אדם שאושרו על ידי וטרינר עירוני לאחר שהוא השתכנע שלא ניתן למסור את הכלב המסוכן למערכת הביטחון. בנוסף על האיסור למכור אותם, קיימת חובה לסרס את הגזעים האלה בגיל חצי שנה, מה שלא קורה בקרב המרביעים.

פיטבולים למכירה ברשת. צילום מסך
כלבים, המוגדרים בחוק כמסוכנים, נמכרים בניגוד לחוק./צילום מסך
פיטבולים למכירה ברשת. צילום מסך
מספרי טלפון מפורסמים בגלוי - אבל אף אחד לא אוכף./צילום מסך

"למכירה גורה מפלצת"

עד כמה הסחר בכלבים חופשי ברשת? לקבוצה אחת בפייסבוק, לדוגמה, בשם "פיטבולים למכירה" יש כ-27,000 עוקבים ומוצעים בה למכירה או למסירה מאות כלבי פיטבול וגזעי כלבים נוספים שהוגדרו כמסוכנים בחוק. בנוסף, ניתן למצוא בקבוצה פוסטים רבים של בעלי כלבים המחפשים נקבה להרבעה. בפוסט אחד בקבוצה פרסם הגולש דוד "למכירה גורה מפלצת בת חודש וחצי, הכי גדולה בהמלטה"; בפוסט אחר הציע אסי "שלושה גורים אחרונים. המחיר ירד דוגו ארגנטינו בני חודש לא למחפשי מציאות" - וזה רק קצה המזלג. בכל פוסט יש תמונות ומספר טלפון וקל להגיע למוכרים באותה הקלות שנכנסתם לכתבה הזו.

כשניסינו לברר מי אמור לקחת אחריות על הפעילות הלא-חוקית בפייסבוק פנינו קודם כל למשטרה, שם הופתעו מהשאלה שלנו, וסיפרו לנו שהם לא חוקרים עבירות על החוק להסדרת הפיקוח על כלבים. המשטרה הפנתה אותנו לסעיף 15 בחוק, לפיו "לרופא וטרינר עירוני או למפקח תהיה סמכות לערוך חקירות על עבירות לפי חוק זה; בהשתמשו בסמכות כאמור יהיו לו סמכויות שוטר ... יהיה רשאי להשתמש בכל הסמכויות הנתונות לקצין משטרה בדרגת מפקח לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), וסעיף 3 לפקודה האמורה יחול על הודעה שרשם מכוח סמכות זו". עוד קובע הסעיף כי "היה לרופא וטרינר עירוני, למפקח או לשוטר, יסוד סביר לחשד כי נעברה עבירה לפי חוק זה, רשאי הוא להיכנס לכל מקום ולערוך בו חיפוש...". או במילים אחרות: זה לא באחריות שלהם.

פנינו למשרד החקלאות, שם נמסר לנו כי "האכיפה על מכירת כלבים מסוכנים מצויה בידי הרשויות המקומיות. החוק להסדרת הפיקוח על כלבים, שאוסר על מכירת כלבים מגזע מסוכן, מחייבים רשות מקומית למנות מפקחים מטעמה לעניין. המשרד אינו מוסמך לבצע אכיפה בנושא זה". העניין הוא שבפייסבוק אין רשות מקומית, ולכן אין וטרינר עירוני שיכול להיות אחראי על הפעילות המתקיימת באתר. אנשים מערים שונות, מאזורים מרוחקים בארץ, מתקבצים שם כדי לעבור על החוק יחדיו אז פנינו למשרד הפנים, האחראי על הרשויות המקומיות, שם נמסר לנו כי "החוק להסדרת הפיקוח על כלבים התשס"ג 2002 הוא באחריות שר החקלאות ופיתוח הכפר". פנינו חזרה למשרד החקלאות לנסות לברר את עמדתם בהתייחס לתגובת משרד הפנים אך הובהר לנו שרצון לטפל בתופעה יש, אך סמכות אין.

פיטבולים למכירה ברשת. צילום מסך
כשמעודדים את מטחנות הגורים לייצר גורים למכירה, גוזרים את דינם של הכלבים המחכים לאימוץ במכלאות./צילום מסך
פיטבולים למכירה ברשת. צילום מסך
נכון, הם חמודים - יש הרבה כלבים חמודים שמחכים לאימוץ בחינם./צילום מסך

לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין, "אפשר ורצוי להתווכח האם יש להותיר את החוק במתכונתו הנוכחית שכן הגדרתו עושה עוול לציבור גדול של בעלי כלבים מיומנים שמחזיקים בידע הדרוש על מנת לגדלם בבטחה. אולם המציאות מלמדת כי רבים מהכלבים מגיעים בסופו של דבר לידי גורמים לא מיומנים, חסרי הבנה ברזי האילוף. הזלזול בהוראות החוק אינו בא לידי ביטוי רק במכירת הכלבים או בהרבעתם אלא בכך שרבים מאפשרים לילדיהם להוציא לטיול את הכלב שמוגדר כמסוכן, למרות שהחוק קובע מפורשות כי מי שמוציא אותו הוא מעל גיל 18 ויכול לשלוט בו בכל רגע נתון. גם הוראת החוק על פיה פיו של הכלב צריך להיות חסום בזמם, מהווה עבור רבים בגדר המלצה. הבעלים של הכלבים או המחזיקים בהם צריכים לדעת כי נכון להיום, מרבית חברות הביטוח בישראל מחריגות מתן כיסוי ביטוחי למקרה של תביעה שהוגשה על ידי צד ג' בגין נזק שנגרם על ידי כלב מסוכן. בכך למעשה הם חושפים את עצמם לתביעות שיכולות להגיע למיליונים".

ממידע שהגיע לידנו, הקבוצה "פיטבולים למכירה" וקבוצות נוספות דווחו בעבר ואושרו על ידי פייסבוק. דיווחנו על הקבוצה בעצמנו לפייסבוק באמצעות מנגנון הדיווח המוטמע באתר וטרם קיבלנו תשובה. ממשרד יחסי הציבור המייצג את פייסבוק בישראל נמסר כי הנושא בבדיקה. כרגע הסחר ממשיך להתקיים בפייסבוק בחופשיות ובניגוד לחוק, ולמרות שכל הגורמים מודעים לכך, וחלקם אף רוצים לסייע - אף משרד לא מוכן או מוסמך לקחת אחריות.

"בחסות שתיקתה והפקרות של המדינה הגיע השוק השחור הזה של מכירת בעלי חיים לממדים מפלצתיים והפגיעה בבעלי החיים היא בהתאם", אמר ח"כ איציק שמולי לאחר פרסום הכתבה יו"ר השדולה למען בעלי החיים בכנסת ויוזם הצעת חוק שמטרתה להעניש את העבריינים. "המוכרים הפיראטים הופכים נקבות למכונות המלטה עבור בצע כסף, תוך סיכון מוחלט להן ולגורים".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

פיטבולים למכירה ברשת. צילום מסך
זה גם לא חוקי וגם לא מוסרי. לכלבים האלה מגיע בית חם - לא שיסחרו בהם ובזרע שלהם./צילום מסך

קשה לצפייה: כלבים שהומתו לאחר שלא אומצו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully