וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טכנולוגיה ישראלית: המכונית שיודעת אם אתם מנקרים על ההגה

הטכנולוגיה של eyeSight הישראלית בודקת בזמן אמת מתי הנהג עייף, או גרוע מכך - מוריד את העיניים מהכביש. חיישנים ברכב בודקים טמפרטורה ותנועה, וזה ממש לא הכול

עריכת וידאו:ניר חן

עולם המובייל הוא הרבה יותר מסמארטונים. חיישנים ויכולת תקשורת אנחנו מוצאים היום במוצרי חשמל חכמים, רמקולים חכמים עם עוזרות אישיות, מוצרי בית חכם, מחשוב לביש וגם במכוניות. למעשה, תערוכות טכנולוגיה, בראשן MWC בברצלונה (וגם CES בלאס וגאס), כבר מזמן לא מציעות רק סמארטפונים וגאדג'טים ובשנתיים האחרונות אפשר לראות מכוניות בכל פינה בתערוכות אלקטרוניקה. כלי הרכב המתקדמים עברו ממזמן את השלב המכני והפכו למכונות ענקיות המשלבות אינספור טכנולוגיות מתקדמות, שנועדו לשמור על חיי הנוסעים ברכב ובכלי הרכב האחרים בכביש, להעניק חווית נסיעה חלקה יותר, בכל תנאי מזג אוויר, וכמובן לשפר את חווית השהייה ברכב.

בעוד יצרניות רבות מתמקדות בכלי רכב אוטונומיים, בסיאט - שבסיסה בברצלונה - החליטו להתמקד דווקא בנהג עצמו ולאפשר לו לעשות שימוש בטכנולוגיות שונות כדי להישאר בשליטה. את הדגש שמה החברה הקטלונית על בטיחות הנהגים. בתערוכת המובייל MWC 2018, שהתקיימה השבוע, השיקה סיאט את מערכת Cristobal (הקדוש אליו מתפללים נהגי המרוצים שישמור עליהם) ואת השילוב של העוזרת הווירטואלית של אמזון, "אלקסה", ברכב. אלקסה תסנכרן את סדר היום שלכם עם הרכב שיידע כל מה שקורה בתוכו ובסביבתו.

מערכת Cristobal משלבת בתוכה כמות גדולה של טכנולוגיות. בבסיסה טכנולוגיות ישראליות של חברת eyeSight הבודקת בזמן אמת מתי הנהג עייף, או גרוע מכך - מוריד את העיניים מהכביש. ברגע שמהערכת מזהה שהנהג מתחיל להירדם, או במצב של נהיגה לא בטוחה, היא מפעילה רטט בכיסא, התראה קולית, התראה על גבי המסך ולאחר מכן היא מאטה את הרכב באיטיות עד שהיא מכבה אותו במצב של עצירה. את הפרטים על הנסיעה מעבירה המערכת לאפליקציה של מנהל הרכב, אם זה ההורה של הילד הנוהג או קצין הרכב של החברה אם מדובר ברכב חברה.

אם זה לא מספיק, לרכב מחובר רכיב ינשוף, שבודק האם הנהג שתוי ומדווח לאפליקציה בבלוטות' האם הנהג שתוי או שהוא כשיר לנהוג. אם הנהג אינו כשיר לנהוג, הרכב פשוט לא יאפשר לו להתניע את המנוע. פיצ'ר נוסף, שרלוונטי לצערנו בישראל, אמור למנוע את תופעת הילדים שנשכחים באוטו. המערכת מרשתת את הרכב בחיישנים המודדים טמפרטורה, מזהים תנועה בתוך הרכב ועוד. ברגע שהאוטו כבוי אך המערכת מזהה תנועה, תופעל התראה באפליקציה של הנהג ותמליץ לו לחזור לרכב. אם הנהג מתעלם, הרכב יפתח את החלונות ברגע שהטמפרטורה תגיע לגובה מסכן חיים. אם אחרי זה הנהג עדיין לא הגיע לרכב, האוטו ירעיש ויבקש מעוברי אורח עזרה.

סיאט רכב חכם MWC 2018. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
המערכת הישראלית מזהה עייפות, ויודעת גם להאט את האוטו עד לעצירה מלאה בעת הצורך./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

הורה, שירצה לנהל את הרכב, יהיה מסוגל באמצעות האפליקציה למשל לקבוע אזורים בהם מותר לנהג לנסוע, לקבוע מהירות מקסימלית, לקבל התראות היכן הרכב נמצא, האם הרכב נוסע מעל המהירות המותרת, סטטיסטיקות, כמות הדלק במכל ועוד. מערכת הבלימה האוטומטית של הרכב תדע מתי הנהג מתקרב לרכב אחר בצורה מסוכנת ותמנע זאת. אבל לפני בלימת החירום, בקרת שיוט אדפטיבית תדאג לשמור על מרחק מהרכב שמקדימה. המערכת מזהה את תנאי מזג האוויר ומגבילה את מהירות הנסיעה אם קשה לראות את הכביש בגשם או בשלג.

טכנולוגיה נוספת שמצאנו ברכב העתיד החכם של סיאט היא המראה האמצעית, שבמקום לשקף את מה שרואים בשמשה האחורית, למעשה מציגה שידור ממצלמה עם עדשה רחבה של 180 מעלות, המותקנת בחלק האחורי של הרכב. גם בחלק הקדמי יש מצלמה המתעדת ללא הפסקה וברגע שמתרחשת תאונה, היא דואגת לשמור את הרגעים החשובים לפני ואחרי. המערכת הזו מאפשרת לנהג, או להורה, לשלוט בכל האלמנטים ברכב אבל היא גם הופכת את הרכב לחשוף מאוד להאקרים. בסיאט הבטיחו שעד שהמוצר לא יאובטח ברמה הגבוהה ביותר, הוא לא יגיע לשוק - אבל בכל מערכת יש נקודות תורפה וכדי למנוע אסון תהיה חייבת להיות מערכת מקומית שתנתק את הרכב מהמחשב ששולט בו ותעביר את השליטה הידנית לנהג.

בשלב זה לא ברור האם ומתי כל החידושים הללו יגיעו לישראל (למרות שחלקם פותחו בישראל) אך נודע לנו כי יבואנית סיאט, צ'מפיון מוטורס, בוחנת את הנושא.

גילוי נאות: הכותב היה אורח של חברת סיאט.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
סיאט רכב חכם MWC 2018. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
המראה מציגה זווית של 180 מעלות בזכות מצלמה המותקנת ברכב./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully