וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבריאל גרסיה מארקס - יום ההולדת של חתן פרס נובל

6.3.2018 / 7:42

היום הוא יום הולדתו ה-91 של הסופר חתן פרס נובל גבריאל גרסיה מארקס. ספריו נמכרו במיליוני עותקים ברחבי העולם. ספרו "מאה שנים של בדידות" לבדו מכר מעל ל-50 מיליון עותקים לאחר שתורגם ל-25 שפות לפחות

דודל גבריאל גרסיה מארקס. GOOGLE, אתר רשמי
הדודל של גוגל לציון יום הולדתו ה-91 של גבריאל גרסיה מרקס/אתר רשמי, GOOGLE

הדודל של גוגל היום (שלישי) מוקדש ליום הולדתו של הסופר גבריאל גרסיה מארקס, שנולד בקולומביה בשנת 1927. מארקס הוא חתן פרס נובל לספרות לשנת 1982, מאושיות הספרות הלטינית במאה ה-20, אשף המלים, בורא עולמות שלמים, היוצר הגאון שהמציא את מקונדו, שפילח לבבות רבים כל כך בסיפורים על אהבה ומוות ומי נחשב לאבי הסוגה הספרותית הידועה בשם "ריאליזם קסום". ספריו נמכרו במיליוני עותקים ברחבי העולם. ספרו "מאה שנים של בדידות" (1967) לבדו מכר מעל ל-50 מיליון עותקים לאחר שתורגם ל-25 שפות לפחות.

את שנותיו הראשונות העביר בבית סבו וסבתו בעיירה הקולומביאנית ארקטקה. שנים אלה נחשבות לאלה שעיצבו את סיפוריו. ימי ילדותו, בהן שמע את סיפורי הרוחות של סבתו לצד סיפורי המלחמה של סבו, התגבשו במהלך השנים לסגנון הסיפורי המיוחד שלו והעשירו את עולמות התוכן מהן ינק את ההשראה שלו.

מארקס לא פחד לבצע ניסויים מחשבתיים ולחדש כל הזמן בעת הכתיבה שלו. כבר בספרו הראשון - הנובלה "סופת שלכת" שפורסמה בשנת 1955, הדגים יפה את היכולות שלו, כאשר טווה סיפור מרתק המתרחש במהלך חצי השעה שנלווית להתאבדותו של רופא העיירה השנוא של מקונדו, העיר הדמיונית שייסד בעמל רב במהלך השנים. 12 שנים מאוחר יותר פרסם כבר את יצירת המופת שלו, זו שבזכותה קטף את פרס הנובל לספרות, "מאה שנים של בדידות", ספר המופיע עד היום בדירוגים השונים של הספרים המשפיעים ביותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחשב לאבי הסוגה הספרותית הידועה בשם "ריאליזם קסום". גבריאל גרסיה מארקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת הגדולות של מארקס הייתה בכך שהצליח לסחוף מיליוני קוראים ברחבי העולם אחרי העולם הסוריאליסטי והמוזר שלו. איכשהו, הוא הצליח להכניס את הסוריאליזם, שהיה מאז ומעולם חתרני בהגדרתו, תחת המטריה המגוננת של המיינסטרים, ואף זכה בפרס נובל על "מאה שנים של בדידות", ספר הסוחב על גבו התרחשויות שלו היו מתרחשות בין דפיו של כל ספר אחר כדי היו גוררות תגובות חשדניות משהו מצד הממסד. אין בזה לומר דבר על גישתו של מארקס לספרות הממוסדת, או לכל ממסד שהוא, או לרמוז כי הוא מכר את האמנות שלו בתמורה לנזיד העדשים. ההפך הוא הנכון - למרות שלא התפשר אף פעם בכתיבתו, הצליח לשנות את הגישה של העולם לספרות מהצד הפחות חתרני של המתרס, ובכך פתח את הדלת לסופרים רבים שבאו אחריו והושפעו ממנו רבות.

מארקס לא כתב בשנים האחרונות לחייו ואף סבל, לפי הצהרתו של אחיו, מדמנציה שהפריעה לתפקודו, והוא הלך לעולמו באפריל 2014 מסיבוך של דלקת ריאות. הספרים שלו נגעו במיליוני קוראים מסביב לעולם, הישג השמור למתי מעט, ומכרו בעולם דובר הספרדית מספר עותקים השני רק לתנ"ך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully