וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים מתשע"ח: כל הפיתוחים, אקזיטים, תופעות רשת, שערוריות וההשקות בישראל

9.9.2018 / 12:00

אקזיטים, תופעות רשת כמו הרצל שחרכו את הרשת, פיתוחים ישראלים וצבאיים, הביטקויין התקרב, שירותים פופולריים כמו ספוטיפיי הושקו בישראל לא מעט בכירים בהיי-טק וחברות הסתבכו. אם נעלמתם באמצע השנה או שלא עקבתם, אספנו לכם את כל מה שקרה בשנה העברית החולפת

עריכת וידאו: ניר חן

(בסרטון: מייקי לוי, עורך וואלה! TECH, על תקלת הענק ברשת פלאפון)

מי היה מאמין כמה אקזיטים היו בישראל בשנה האחרונה? עד שלא עוברים על הפרטים שוב, לא מבינים עד כמה ישראל מעצמת סטארט-אפים כשבחודשים רבים, מספר חברות נמכרו בסכומים של מאות מיליוני דולרים. זו הייתה שנה של אקזיטים, של תופעות רשת כמו הרצל שחרך את הרשת, פיתוחים ישראלים, התקרבות הביטקוין לישראל, לא מעט שערוריות והסתבכויות בישראל של לא חברות כמו הענקיות פייסבוק ואפל. זו הייתה שנה שהיה בה הכל מהכל ואספנו לכם את כל השערוריות, פיתוחים, תופעות רשת ובעיקר את הדברים שאתם חייבים להכיר ולזכור שקרו בישראל, רגע לפני שאנחנו נפרדים מהשנה העברית תשע"ח ומקבלים את תשע"ט.

ספטמבר (תשרי): הפיתוח ישראלי שכמעט ושדרג את עגלת התינוק

אחרי שהאופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים השתלטו על המדרכות, נראה שיש מי שכבר שחושב איך להקל על ההורים עם עגלת התינוק באמצעות המנועים החשמליים. הגאדג'ט הישראלי בשם "סטרולי" מתחבר לעגלה, דוחף אותה באמצעות מנוע חשמלי מובנה למהירות מקסימלית של 4 קמ"ש ואף מנדנד אותה אוטומטית עד להרדמת התינוק. מדובר בגלגל הפועל על סוללות נטענות ומתחבר לרוב דגמי העגלות באמצעות זרוע טלסקופית המסוגלת לשאת עד 50 קילוגרמים. מפתחי הסטרולי פתחו בקמפיין לגיוס כסף ברשת, אך נראה שמאז החברה נעלמה מהרדאר והפיתוח הופסק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנדנד את התינוק עד שהוא נרדם/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוקטובר (חשוון): השיחות על הכרת הביטקוין כמטבע רשמי מגיעות לישראל

בשלהי סוף הקיץ של השנה שעברה, נפגש שר האוצר משה כחלון (כולנו) עם היזם הסדרתי, משה חוגג, על מנת לדבר על אחד מהנושאים שליוו את עולם הטכנולוגיה במשך השנה האחרונה: בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים. "שמח מאוד לעדכן שעכשיו סיימתי פגישה נהדרת עם שר האוצר, משה כחלון, בנושא בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים והשר מאוד חיובי ותומך", סיפר אז חוגג בחשבון הפייסבוק שלו. עוד אמר כחלון בשיחה כי הוא בעד החדרת טכנולוגיות וחדשנות בכל מקום שאפשר להקל על הצרכנים, להוריד מתווכים ועלויות. הביטקוין נשמר בתוכנה המכונה "ארנק" והמערכת דואגת שבכל פעולת תשלום ביטקוין יוצא מארנק אחד ומגיע לארנק אחר. אחר הפעילות העסקית הזו לא ניתן כיום לעקוב כשלפחות, לא ידועה דרך רשמית לעשות זאת. השיחה כנראה תיחשב לימים כאבן דרך בהטמעת המטבעות הדיגיטליים באופן רשמי בכלכלה הישראלית, אם זה בכלל יקרה בשנים הקרובות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר האוצר תומך בבלוקצ'יין וביטקוין/מערכת וואלה!, צילום מסך

נובמבר (כסלו): סמארטפון חדש לצה"ל, סטארטאפ ישראלי במרוקו וחללית במצוקה

בשנתיים האחרונות אנחנו רואים את הדמיון הגובר בין אגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל לעולם ההיי-טק האזרחי. היחידה הצבאית פיתחה גרסה צה"לית ליוטיוב, שילבה משקפי מציאות רבודה (AR) בזירה המבצעית ובנובמבר האחרון סיימה את פיתוח הסמארטפון הצה"לי הראשון, שמאז הגיע ליחידות בשטח. בינואר 2014 חתם משרד הביטחון על חוזה בשווי 100 מיליון דולרים מול ענקית הטכנולוגיה מוטורולה לייצור הדור הבא של מכשירי הסלולר הצבאיים, שנועד להשתלב לצד מערכת "ורד הרים" המיושנת. פיתוח הממשק של צה"ל החל באגף התקשוב כבר לפני כמה שנים, הסביר לנו סא"ל שוורץ, רע"ן תקשורת אלחוטית ולוחמה בספקטרום, בגלל המורכבות של הצפנת מערכת ההפעלה. מלבד מערכת ההפעלה המוצפנת, מדובר בסמארטפון אנדרואיד בסיסי הכולל אפליקציות צה"ליות.

צלמים זמניים מורשים

חודש נובמבר היווה נקודת מפנה עבור מיזם ישראלי נוסף. Workey הוא סטארט-אפ ישראלי שהופך את תהליך ההשמה בעולם ההיי-טק לחכם, ממוקד ואנונימי ובעצם מקשר את מחפשי העבודה למנהלי הגיוס בחברות עצמן. בכך, מאפשרת Workey למשתמשיה לקבל החלטות ארוכות טווח, ביעילות ובדיסקרטיות, בכל הקשור לקריירה שלהם, ואף משפרת ומגדילה את מספר המגויסים הפוטנציאליים בחברות עצמן. החברה זכתה לכתבה מפרגנת באתר הטכנולוגיה המוביל TechCrunch ובעוד שזכתה לחשיפה משמעותית בארה"ב ובאירופה כתוצאה מכך, היא הפכה ללהיט גם במדינה בה היא לא משקיעה כלל בפרסום: מרוקו. כתבות מערוצי טלוויזיה ואתרים פופולריים במיוחד במדינה החלו להגיע וכך השירות מצא את עצמו מוביל את הקונספט גם בשוק הערבי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכתבה באתר החדשות המרוקני. ישראל לא מוזכרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד זכינו לראות כיצד החלום הישראלי להגיע לירח כמעט חמק מבין אצבעותינו כשעמותת SpaceIL נאלצה לחפש מימון רק שלושה שבועות לפני השלמת בניית החללית. 20 מיליון דולרים עמדו בין המשך פיתוח החללית ושיגורה לירח לבין סגירת הפעילות לחלוטין כבר בסוף אותה שנה. אז גייסה העמותה סכום של 55 מיליון דולרים, אך להשלמת הפרויקט דרושים בסך הכול כ-85 מיליון דולרים. בשנים האחרונות תרם איש העסקים והפילנתרופ מוריס קאהן, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר העמותה, כ- 18 מיליון דולרים ובמהלך השנים תרמו רבים נוספים לפרויקט. קאהן הבטיח דאז שאם יגויסו 20 מיליון שקלים מהציבור, הוא יכסה את שאר העלויות הדרושות. כידוע, מאז המיזם ניצל ועל פי התכנון, החללית תשוגר לירח בדצמבר הקרוב.

שלד חללית הישראלית הראשונה בהרכבה בתעא נובמבר 17. התעשייה האווירית,
מנועי החללית והאנטנות כבר הורכבו. עם זאת היו חסרים כמה מיליונים להשלמת הפרויקט/התעשייה האווירית

דצמבר (טבת): תביעה ייצוגית נגד אפל, אתר חדש למציאת אבדות ודיזר מגיעה לראשונה לישראל

אחרי שנים של חשדות, השאלה המסקרנת ביותר נענתה על ידי אפל באישור רשמי כי החברה מאטה בכוונה את האייפונים הישנים, בעלי הסוללה המזדקנת, כדי למנוע מהם לקרוס אקראית בשל דרישות מערכת ההפעלה המעודכנת. המשתמשים בעולם זעמו והתביעה הייצוגית הראשונה בישראל כבר הוגשה בנושא, רק יממה לאחר שהוגשו בארה"ב תביעות דומות. מאז אפל אפשרה למשתמשים לבטל את ההאטה אבל זה בא על חשבון הביצועים והיציבות של מערכת ההפעלה. עוד מאפשרת אפל להחליף את הסוללה בהנחה משמעותית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מאמינים שצריך לתת פיצוי אמיתי - הרי קנינו את המכשירים האלה בכסף"./מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל לתביעה, שירות המוזיקה דיזר היה בימיו הראשונים כאן בישראל. מדובר באחד משירותי המוזיקה הגדולים בעולם עם מעל ל-14 מיליון משתמשים, כ-50 אלף מתוכם ישראלים, הכולל אלגוריתם בשם FLOW, הלומד ומתאים עצמו להרגלי ההאזנה של המשתמשים. לדברי חברת "לב מדיה גרופ", נציגת דיזר בישראל, הבטיחה להרחיב את קטלוג המוזיקה המקומית ולהשקיע גם בקידום ויצירה של תוכן ישראלי על ידי תמיכה באמנים ישראלים שיוכלו להציע את המוזיקה שלהם בפלטפורמה. השירות הציג מאז שלל תכניות פרימיום והתחדש במגוון רחב של פיצ'רים חדשים כמו SongCatcher עליהם דיווחנו במהלך השנה.

דיזר. דיזר,
הממשק לא בעברית אבל יש מוזיקה ישראלית/דיזר

כמו כן, אתר ישראלי בשם לוסטי התחיל את דרכו כאתר חברתי המקשר בין אנשים שאיבדו חפצים לבין מוצאי אבדות, המעוניינים להחזירן לבעליהן. מטרת האתר היא להקים מאגר מקיף ואמין מכל רחבי הארץ. החיפוש הממוקד אמור לחסוך זמן, וגם כסף כמובן, ובמקרים של איבוד מסמכים חשובים - גם לחסוך את הביורוקרטיה. האתר כולל רשימות של כל החפצים שדווחו והוא מספק תשובות מיד. לדברי מפעילי האתר, הוא מציע אמינות גבוהה כי הוא מקשר ישירות בין המאבדים למוצאים כדי להבטיח שמדובר בבעלים החוקיים של האבדה.

סמארטפון אבוד. ShutterStock
כולנו איבדנו חפצים יקרי ערך מתישהו בחיינו/ShutterStock

ינואר (שבט): המשחק הישראלי שמדמה שירות מלא בצה"ל

כמה פעמים ראיתם את משחקי המחשב האמריקניים כמו Call Of Duty ותהיתם למה אין כזה גם עם צה"ל? אז מתברר שיש, וזה הופך ללהיט בישראל בחודשים האחרונים. ארמה 3 הוא משחק "עולם פתוח" המאפשר למשתתפים לקחת חלק בפעולות צבאיות. הפלטפורמה הזו קיימת משנת 2013 ויש לה תוספים שונים שהכינו מעריצי המשחק. אחד התוספים המושקעים ביותר מכניס אתכם לעולם של צה"ל בצורה הריאליסטית ביותר שתוכלו לדמיין - מהמיון והטירונות ועד שמירות בבסיס והיתקלויות עם מחבלים. את התוסף (מוד) הישראלי פיתח מהנדס התוכנה וסגן במגלן, מרק שבתייב, והוא מנהל אותו כמו ארגון צבאי לכל דבר. למעשה, הוא הרמטכ"ל במשחק, וככזה יש לו את הכוח להורות על פעולות צבאיות, לשפוט חיילים ואפילו להכניס אותם לכלא. מחוץ למשחק, הוא מקפיד שהתיכוניסטים יסיימו את שיעורי הבית לפני שהם מתחברים ומסלק את כל מי שלא מוכן לקחת את צה"ל הווירטואלי ברצינות תהומית.

צילום מסך

פברואר (אדר): הישראלים משתלטים על ברצלונה, אורקם חוגגת שווי של מיליארד דולר ואקזיט לחברת סייבר

מדי חודש פברואר מתקיימת תערוכת המובייל בברצלונה וכמו כל שנה, הישראלים השתלטו על התערוכה ואנחנו היינו שם לתעד את זה. הביתן הישראלי, בו מרוכזים הסטארט-אפים היותר קטנים שמציגים ב-MWC, כולל 65 חברות והוא חולש על שטח גדול, שלא היה מבייש אפילו חברה ענקית כמו סמסונג. לתערוכה השנה הגיע גם שר התקשורת, איוב קרא, וגם שגריר ישראל בספרד לחנוך את הביתן הישראלי.
בין המציגות, ניתן היה למצוא את InfinityAR המפתחת תוכנת מציאות רבודה המשתלבת במשקפי מציאות רבודה של חברות אחרות, חברת HopOn המפתחת ומטמיעה פתרונות תשלום וכרטוס מתקדמים בשוק התחבורה הציבורית, Eyesight המובילה בטכנולוגיית ראייה ממוחשבת המאפשרת למכונית ובתים "לראות ו"לחוש" את הנעשה סביבם ו-AppsFlyer שכיכבו בתערוכה עם ביתן נפרד שמשך אלפי מבקרים בשל הייחודיות שלו.

ביתן מכון הייצוא MWC 2018. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
הביתן הישראלי, מאכלס 65 חברות וסטארט-אפים/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

את פברואר מייסדי חברת אורקאם שהם גם במקרה המייסדים של חברת מובילאיי, כנראה שלא ישכחו. בפברואר ציינה החברה שווי של מיליארד דולרים. החברה אמנם עדיין לא הונפקה אך היא כן דיווחה שהיא מתכננת לבצע הנפקה עד סוף השנה הנוכחית. עם זאת, החברה גייסה 30.4 מיליון דולרים בשווי חברה של מיליארד דולר.

בכמה אתם מכרתם את החברה שלכם בפברואר? חברת LightCyber נמכרה לפאלו אלטו נטוורקס תמורת 130 מיליון דולרים כשעיקר הסכום הינו במזומן בסך של 105 מיליון דולרים ואילו היתר במניות. החברה פיתחה תוכנה המאפשרת לאתר התקפות סייבר מתקדמות ברשת כשהפתרון של החברה מבטל התראות שווא על התקיפות, בעוד שחברות אחרות מתקשות לבצע זאת.

מרץ (ניסן): היזם המיליארדר אילון מאסק מבקר בישראל

אחרי שנרגענו מהישראלים שכבשו את ברצלונה, האקזיטים והשווי של אורקם, נראה שחודש מרץ היה די רגוע אולם היזם המיליארדר אילון מאסק הגיע לביקור בזק וחשאי בישראל והצליח לשגע את המשקיעים והעיתונאים. מאסק העלה תמונה אל חשבון האינסטגרם הפרטי שלו כשמולו מגדל כוסות בוער והוסיף את הכיתוב: "לומד לשפוך אבסינת בוער מעל מגדל כוסות בפאב ירושלמי". עוד העלה פוסט נוסף מטיול במצדה וכתב: "הפגנתי כבוד במצדה מוקדם יותר היום, חיה חופשי או מות". הביקור של מאסק לא תועד באף מקום מלבד חשבון האינסטגרם הפרטי שלו. למעשה, מאסק יכל לשהות בישראל ואף אחד לא היה יודע אלמלא היה מעלה תמונות בחשבון האינסטגרם הפרטי שלו.

אילון מאסק בירושלים. אינסטגרם, צילום מסך
מגדל כוסות בוער בירושלים/צילום מסך, אינסטגרם

אפריל (אייר): ספוטיפיי הושקה בישראל, אפל ופייסבוק הסתבכו וקבוצה מהוד השרון זכתה בתחרות רובוטיקה

ההמתנה לספוטיפיי בישראל הרגישה ללא מעט אנשים כמו נצח וחודש אפריל היה חג עבור צרכני המוזיקה הכבדים כשגילו שספוטיפיי, שירות המוזיקה הפופולרי בעולם נחת בישראל. ספוטיפיי ניהלה לפני כן מגעים עם אקו"ם שארכו חודשים, בסוף הדיונים, הגיעו להסכמות לגבי תשלומי התמלוגים בארץ ובספוטיפיי קבעו תאריך להשקת השירות בישראל.

ספוטיפיי. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
ספוטיפיי בישראל/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

איך אתם עושים את הקניות שלכם? מיזם בשם Bring Bring מנסה מאז אפריל לשנות את הדרך שבה אתם רוכשים מצרכי מזון הביתה. לדברי היזמים, האתר מספק חוויה קניה דיגיטלית מתקדמת ומשלוח של עד ארבע שעות מרגע ההזמנה ובחינם. איך זה עובד? החברה חוברת אלא הסופרים הקטנים הקרובים לביתכם ומבטיחה משלוחים מהירים ומחירים משתלמים.

מיזם ישראלי ברינג ברינג. יח"צ,
"ינסה לשנות את הדרך שבה אנחנו מבצעים קניות של מוצרי מזון"./יח"צ

חודש אפריל לא היה החודש השמח ביותר עבור מנכ"ל אפל ישראל כשנחקר בחשד להטעיית צרכנים בפרשת האטת האייפונים. מן הסתם, למנכ"ל אפל בישראל לא הייתה שום השפעה וספק בכלל אם ידע על ההאטה באייפונים, אך הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה כי עברה לחקירה גלויה של חברת אפל בישראל בעקבות פרשת האטת האייפונים. הבלאגן לא נגמר שם, אחרי שהוגשה תביעה נגד אפל על האטת אייפונים, בחודש אפריל הוגשה תביעה נוספת על כך שגבתה כסף באפליקציות בניגוד לחוק כשהמשיכה לחייב משתמשים על מסלולי תשלום באפליקציות, גם אחרי שהמשתמש ביטל את המינוי ולא ביצעה חיוב יחסי.

לראשונה בתולדות תחרות הרובוטיקה העולמית זה קרה ונבחרת בני נוער ישראלית זכתה באליפות הרובוטיקה העולמית שהתקיימה ביוסטון. הקבוצה מהוד השרון זכתה בתחרות מתוך מאות קבוצות שהשתתפו ואלפי קבוצות שהשתתפו בתחרויות מקומיות בעולם.

מאי (סיוון): אקזיט בעשרות מיליוני שקלים, אמזון עושה את צעדיה הראשונים בישראל ותערוכת אקומושן מתחילה

חודש מאי היה חודש ענק עבור היזם משה חוגג, שכן מכירת החברה האבחון הרפואי, GeneSort, נמכרה לקרן ההשקעות AID פרטנרס מהונג-קונג בסכום של 23 מיליון דולר (כ-83 מיליון שקלים). העסקה סיפקה ל-GeneSort משאבים ותמיכה נוספים במטרה להתרחב לדרום מזרח אסיה ושווקים גלובליים אחרים. קרן סינגולריטים של משה חוגג היא המשקיעה הגדולה ב-GeneSort, עם השקעה של 2.2 מיליון דולר בחברה. עבור חוגג, היה מדובר במכירה שלישית בתוך כחודש, לאחר שחברת ג'ונו נרכשה על ידי גט ב-200 מיליון דולר ומובלי מכרה לסנפצ'אט פטנט ב-7.7 מיליון דולר.

עוד בתחילת החודש גילינו הפתעה שתרגש מספר לא מועט של אנשים - אמזון החלה להתקרב יותר לשוק הישראלי. בתחילת השנה דווח כי אמזון נפגשה עם ספקיות וחברות מזון ישראליות והתחילה את שלב המשא ומתן כדי להשיק את הפעילות שלה גם בשוק הישראלי. על פי הדיווחים של גלובס, גורמים באמזון ביצעו בדיקות ראשוניות וציינו כי הם מעוניינים להקים פעילות מקומית בישראל ואף התעניינו לרכוש את המחסן של טבע בשוהם. באותם ימים העלתה אמזון מודעת דרושים באתר המשרות שלה ושם ציינה כי היא מחפשת מתרגם מומחה לעברית מאנגלית. "אתה מחפש לעבוד באחד מהמקומות החדשניים והממוקדים במסחר אונליין על פני כדור הארץ?", כתבו בתחילת תיאור המשרה - משרה שאולי סיפקה רמז מטרים לתכניות הגדולות יותר של החברה.

אמזון. ShutterStock
אמזון מתקרבת יותר לישראל/ShutterStock

אם תזכרו, חודש מאי היווה אבן דרך נוספת בפיתוחים הישראלים בתחום התחבורה עם פתיחתה של תערוכת אקומושן. התערוכה הציגה אז כיצד בשנים הקרובות אנו צפויים לראות את עולם הרכבים שמתעצב מחדש ועם השנים, יוביל גם למהפכה במשק, הקטנת זיהום האוויר, שינוי הדרך שבה אנחנו נסע לעבודה או ממקום למקום ואולי גם לא נרכוש רכב אלא רכב אוטונומי ישמש אותנו ובזמן שלא, הוא יסיע אנשים אחרים. התערוכה הייתה מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, מנהל תחליפי דלקים ותחבורה חכמה והמשרד לכלכלה. היה ניתן לראות בה את ביסוסה של ישראל גם כמרכז חדשנות עולמי לתחבורה. זו הייתה הפעם השישית שהתערוכה התקיימה בישראל והציגה חידושים מעניינים כמו מכוניות שנשלטות מרחוק, מתקן מיוחד המסוגל לסרוק רכבים ולזהות מטען חבלה ועוד.

צלמים זמניים מורשים

במקרה אחר באותו חודש גילינו כי בשירות הפופולרי נטפליקס, בחרו להסיר כיתוב בעברית מחולצתו של הראפר ג'יי זי ומפיק הסדרה "זמן סיפורו של קליף בראודר". בתמונה, הצטלם לצד הכוכב הראשי ובנטפליקס אהבו כל כך את התמונה שבחרו לשים אותה כתמונה המקדימה אך נראה שפחות אהבו את המילה שלום על חולצתו.

יוני (תמוז): הרכישה של מיקרוסופט, חברה ישראלית בשידורי המונדיאל, הסרטון של הרצל ששבר את הרשת וסטארטאפיסטים ישראלים פוגשים את הנסיך הבריטי

חודש יוני היווה נקודת מפתח בחייה של חברת קלדוין כשענקית התוכנה מייקרוסופט הציעה לרכוש אותה בסכום עתק של 50-70 מיליון דולרים. הפתרון של קלודין עוסק למעשה בניתוח השימוש בשירותי ענן בעיקר עבור מפתחים שעובדים על מספר פרויקטים במקביל. ניתוח הנתונים מאפשר למפתחים לדעת בכל רגע נתון מה ניצולת התשתיות שלהם ואת עלותה ולאחר מכן לבצע ניתוחים ואופטימיזציה של הפעילות שלהם בהתאם. עבור מיקרוסופט מדובר בכלי נוסף שיסייע למשתמשי שירותי ה-Azure שלהם המתחרה בשורה של ענקיות כמו אמזון וגוגל.

עוד באותו חודש התבשרנו כי חברת LiveU הישראלית תהיה האחראית לשידורי המונדיאל. החברה עוסקת מזה שנים רבות בפיתוח של יחידות המסוגלות לשדר וידאו מכל מקום בעולם הודות לטכנולוגיות ייחודיות שפיתחה. החברה מספקת את הציוד למאות חברות תקשורת ברחבי העולם וגופי שידור. בסוף חודש יוני הגאווה הישראלית הגיעה גם למונדיאל כשנבחרה להיות זו שתעביר את שידורי המונדיאל באיכות 4K ברחבי העולם.

גבר צופה במשחק כדורגל בטלוויזיה. ShutterStock
"LiveU מסייעת בכיסוי אירועי ספורט גדולים בכל מקום בעולם" - שמוליק וסרמן, מנכ"ל LiveU/ShutterStock

ולא נשכח כמובן את הביקור הרשמי וההיסטורי של נציג ממשפחת המלוכה הבריטית בישראל מזה 70 שנים. הנסיך וויליאם ביקר במקומות החשובים ביותר בישראל ובין היתר, נפגש גם עם ארבעה סטארטאפים ישראלים, פורצי דרך בתחומם - אורקם, אלגובריקס, ReWalk ו-MyndLift. עוד המתכנת הישראלי רן בר זיק מצא כיצד רובוטים משפיעים על השיח הפוליטי ברשת על ידי מחקר אחר פרופילים בהם חשד. הוא מצא כי אין להן שום מקבילה בפייסבוק או בכל מקום אחר ואישר את החששות שאכן מדובר בחשבונות מזויפים.

orcam חיצונית. AP, AP
הנסיך וויליאם מבקר באורקאם/AP, AP

דבר נוסף שאי אפשר לשכוח הינו הסרטון הוויראלי ששבר את הרשת, אותו אחד בו ישראלית נראתה צועקת "הרצל" לעיני המצלמות של כתב ערוץ 4 השוודי שדיווח מהכותל. האישה אז לא הבחינה בכתב שהחל להגיד "ובירושלים חצי מגני הילדים" ולפני ששם לב התפרצה לשידוריו והותירה אותו המום. זהו כנראה היה הפוטובומב המוצלח ביותר של השנה.

צילום מסך

יולי (אב): אמזון החלה לשלוח לישראל בחינם, המחאה הלהט"בית הגדולה מגיעה לחברות ההיי-טק, הספירה לאחור של החללית הישראלית החלה ושתי חברות ישראליות נמכרות בסכום של 100 מיליון דולרים

בתחילת חודש יולי ענקית הסחר אמזון החלה לבצע משלוחים בחינם עד הבית לישראל. המבצע היה זמין למשך כמה ימים בודדים ובמהלכו נראה כי אמזון ביצעה ניסוי כדאיות, האם יש ביקוש מספיק גדול על מנת שתפתח מרכז הפצה בישראל ותרחיב את פעילותה. אנשים רבים ניצלו את המבצע כדי להזמין מוצרים גדולים כמו טלוויזיות כשהמשלוח כאמור בחינם. אחרי כמה ימים בודדים המבצע הופסק אך הוא במהרה שב.

חבילות של אמזון. ShutterStock
אמזון הציעה משלוחים בחינם לישראל/ShutterStock

באותו זמן גילינו על חוק הפונדקאות החדש של הממשלה שהצליח לעורר סערה עצומה בקרב הקהילה הלהט"בית. חברות ההיי-טק הישראליות תמכו במאבק הצודק לחלוטין של חברי הקהילה והציעו מגוון רחב של אמצעים לסיוע במחאה. חלקן הציעו לעובדים יום חופש על חשבון החברה על מנת להשתתף במחאה וחלקן הרחיקו אף יותר והציעו מענק כספי לעובד שיתחיל בהליך פונדקאות.

הפגנה של עשרות להטבים בצומת השלום במחאה על חוק הפונדקאות 16 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה על חוק הפונדקאות בצומת השלום/מערכת וואלה! NEWS

כמו כן, חברת SpaceIL הודיעה באירוע חגיגי בשיתוף התעשייה האווירית על מועד שיגור החללית הבלתי מאוישת לירח, זאת בתום שמונה שנות פיתוח. החללית תועבר בחודש נובמבר הקרוב לאתר השיגור קייפ קנוורל שבפלורידה, משם היא צפויה להישלח לחלל בחודש דצמבר באמצעות רקטת Falcon 9 של חברת SpaceX שבבעלות המיליארדר אילון מאסק. על פי הודעת החברה, החללית צפויה לנחות על הירח ב-13 בפברואר 2019, והיא תעביר תמונות בשידור חי אל מרכז הבקרה של החברה. בכך תהפוך ישראל למדינה הרביעית בעולם להגשים הישג זה, ותצטרף למעצמות שכבר עשו זאת - ארה"ב, רוסיה וסין.

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

וכמובן לא נשכח את שתי החברות הישראליות שנמכרו תמורת 100 מיליון דולרים כל אחת. חברת Redkix הישראלית-אמריקאית פיתחה מוצר המשלב אימייל, הודעות מיידיות ולוח שנה באפליקציה אחת ונמכרה לחברת פייסבוק המפעילה את הרשתות החברתיות הגדולות בעולם. סכום הרכישה לא נמסר אך הוערך על ידי גורמים המקורבים לעסקה בכ-100 מיליון דולר. באותו זמן חברת הסייבר סולביט, המפתחת פלטפורמה המסייעת לארגונים להתמודד עם האקרים ופושעי סייבר באמצעות פתרונות אבטחה אוטומטיים המונעים פריצה לארגון, נמכרה לחברת Mimecast Limited, מובילה בתחום אבטחת האימייל והמידע.

אוגוסט (אלול): כמעט מיליארד דולר במכירות, השקות ענק בישראל ותופעת הסמסים הזדוניים בשיאה

בדומה לחודש לפניו, אוגוסט גם היה מלא במכירות של מיזמים ישראלים. כך, חברת פלאריום נרכשה על ידי Aristocrat, חברת משחקים אוסטרלית, תמורת סכום עתק של 500 מיליון דולרים. החברה הישראלית מעסיקה כ-1,200 עובדים ברחבי העולם, כ-400 מתוכם בישראל ומפתחת משחקים שצברו יותר מ-250 מיליון שחקנים ברחבי העולם. עוד חברת הולה הישראלית מכרה את חטיבת רשתות הפרוקסי שלה לחברת EMK תמורת כ-200 מיליון דולרים. מכירה נוספת הייתה זו של Swell Rewards לחברת Yotpo ב-16 מיליון דולרים. יוטפו מפתחת פלטפורמה למותגי קומרס המאפשרת להם לשווק את עצמם באמצעות הצגת חוות דעת של גולשים, תמונות, דירוגים, ביקורות וסרטונים. החברה הנרכשת פיתחה פלטפורמת מועדון לקוחות המאפשרת לתגמל לקוחות באמצעות נקודות. הרכישה נועדה לאפשר ליוטפו לתגמל גולשים שייצרו תכנים שסייעו למותגים לבצע מכירות. כמו כן, סלקום הודיעה באופן רשמי על השקעתה במיזם הסיבים האופטי ותסייע לפיתוחו בתקווה להגיע לחצי מיליון משקי בית תוך 3 שנים בלבד.

אוגוסט היה גם חודש מלא בהשקות, וכך למדנו כי הנוט 9 של סמסונג, מכשיר האנדרואיד היקר ביותר בישראל, אזל מהמלאי תוך שבוע לאחר השקתו בארץ. לוואלה! TECH נודע שלמרות מחירו הגבוהה שעומד על 5,000 שקלים, ה-Note 9 אזל מהמלאי בחנויות בישראל כשהמלאי שיובא היה בכמויות גדולות. עוד נפתחה החנות הרשמית הראשונה של שיאומי בישראל על ידי היבואן הרשמי "המילטון". החנות הייתה חייבת לעמוד בעומסי ענק, שכן על פי הסיפורים התפתחה קטטה בזמן שההמונים ניסו להיות הראשונים להיכנס לחנות וליהנות ממבצעי הענק שליוו את ערב הפתיחה.

הסמסונג גלקסי נוט 9. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
הנוט 9 של סמסונג אזל מהמלאי תוך שבוע בלבד/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

ולבסוף אוגוסט יזכר גם כחודש בו הונאות ה-SMS הגיעו לשיאן. האקרים רבים ניסו להוציא מכם כמעט ובכל דרך אפשרית את פרטי האשראי או לחילופין, לשתול תוכנות זדוניות על הסמארטפון שלכם ועד כה מאות אלפי לקוחות סלולר קיבלו סמסים זדוניים. ההודעות הגיעו ממספר רב של חברות שעל פני השטח נראו כלגיטימיות וחוקיות לחלוטין, אך בבדיקה מקיפה יותר גילינו מציאות אחרת בה ההודעות היו ניסיון לחלץ ממשתמשים תמימים מידע.

בסרטון: מייקי לוי באולפן מסביר על העדכון החדש של ווטסאפ שיתריע בפני הונאות/עריכת וידאו:ניר חן

ספטמבר (אלול): המשלוחים בחינם מאמזון מפסיקים, תקלת הענק בפלאפון, רמי לוי שובר את השוק עם חבילת סלולר בשקל ועלי אקספרס מתקרבת יותר מתמיד בישראל

לפני כחודשיים התבשרנו שאמזון תבצע משלוחים לישראל בחינם, תחילה המשלוחים היו ללא הגבלה על גודל החבילה או המחיר וניתן היה להזמין כל דבר, לרבות טלוויזיות, במשלוח חינם לישראל. כמה שבועות אחר כך, שינתה אמזון את המדיניות ואפשרה לבצע משלוחים בחינם לישראל רק על מוצרים שנמכרים דרכה ומחיר סל הקניות צריך להיות 75 דולרים לפחות. זהו היה חודש וחצי שבו אמזון אפשרה ללא מעט ישראלים לרכוש מוצרים עם משלוח בחינם, עד הבית ונראה כי כבר המשלוחים בחינם, הפכו למדיניות קבועה של אמזון. ביום שבת האחרון התבשרנו כי החברה החליטה להפסיק את המשלוחים בחינם לגמרי, ככל הנראה עקב רצון לנתח את השוק הישראלי ולהעריך אותו. באותו זמן שמענו על בשורות הפוכות ומשמחות יותר מרשת קניות אחרת, הלא היא עלי אקספרס. החברה פתחה מחסנים בקפריסין כשהמטרה לספר בין היתר משלוחים לישראל תוך ימים ספורים בכלל, ולבסוף להתחרות גם במשלוחים של אמזון.

מחסן של אמאזון בגרמניה. ShutterStock
אמזון מפסיקה את המשלוחים בחינם לישראל/ShutterStock

מלבד החדשות הרעות של אמזון, גם לקוחות פלאפון נאלצו לקבל חדשות רעות כשהרשת קרסה למשך מספר לא מבוטל של שעות בפעם השנייה תוך שלושה ימים. הדיווחים כללו תקלות בעת הוצאה וקבלת שיחות. לקוחות רבים התלוננו על זמני המתנה ארוכים במוקד התמיכה ובמשך שעות ארוכות משתמשי החברה היו מנותקים מהרשת הסלולרית לחלוטין. לדברי החברה, היו אז שיבושים ברשת לחלק מהמנויים לסירוגין, כש-20 אחוזים מלקוחות החברה סובלים מהבעיה. לטענתם, מקור השיבוש נובע מתקלה שנוצרה במהלך עבודות שדרוג ותחזוקה על בסיס הנתונים ברשת. החברה מאז מסרה את התנצלותה ופתרה את התקלה. רק יומיים לאחר מכן ורמי לוי יצא במבצע חסר תקדים בסלולר והחל למכור לחברי המועדון שלו חבילת סלולר בשקל אחד בלבד בחודש למשך שנה הכוללת שיחות סלולר וגלישה בהיקף של עד 8 גיגה בחודש.

בניין פלאפון בגבעתיים, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
כבר כמה שעות שמשתמשי פלאפון מדווחים על קושי בהוצאת וקבלת שיחות/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully