וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברחות סמים והתנקשויות: הצד המסוכן של הרחפנים

10.10.2018 / 10:00

הם עוזרים לאתר אנשים, לתעד עבירות תנועה ולשמור על הסדר. עם זאת יש להם לא מעט שימושים זדוניים: הברחות סמים וטלפונים לבתי כלא ואפילו רחפנים המשמשים ככלי נשק בידי טרוריסטים. תכירו את התופעה המפחידה והמסוכנת

לאתר אנשים שנאבדו בצורה מהירה וחסכונית, לייעל את השקיית השדות, לצלם נופים ואפילו רחפנים בשירות המשטרה שמסייעים לשמור בהפגנות או באיתור של עבירות תנועה. אלו רק חלק מהשימושים של הרחפנים כשיש גם לא מעט שימושים זדוניים כמו הברחות של סמים וטלפונים לבתי כלא, כמו ההברחה שראינו בסוף השבוע האחרון. זה קרה בכלא נפחא ובאמצעות רחפן, ניסו להבריח טלפונים ניידים לידיהם של אסירים ביטחוניים השוהים במתקן. אותם טלפונים יכלו לאפשר למנהיגי המחבלים תקשורת עם ארגוני טרור או עבריינים שיכלו ליצור קשר עם משפחות פשע.

"בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית של עשרות אחוזים בשימוש ברחפנים. בין אם בניסיונות הברחה דוגמת המאורע בכלא נפחא בסוף השבוע ובין אם בפעילות מסכנת חיי אדם שיכולה להתבטא באלמנטים שונים", אמר אסף לבוביץ, מנהל פיתוח מוצר בחברת SKYLOCK מקבוצת אבנון. "השימוש ברחפנים הולך וגובר על שיטות ההברחה המסורתיות לבתי הכלא בעיקר בשנים האחרונות, הן בישראל והן בעולם, זאת מכיוון שקשה מאוד להבחין בכך שנכנס רחפן לשטח בית כלא מהסיבה הפשוטה שלא פשוט לאתר את המפעילים ומכיוון שבדרך כלל דרוש מידע מודיעיני מוקדם".

התופעה המפחידה לא רק בישראל

רק בשבוע שעבר דווח על היה ניסיון הברחה דומה לבית כלא בסקוטלנד, בו המפעילים הכניסו לתוך ביצת הפתעה של קינדר סמים, חיברו את הביצה לרחפן והעלו אותו באוויר. אסירים במקום ככל הנראה הלשינו וכך תפסו את המפעילים. "קשה מאוד לאתר את הרחפנים גם בעזרת מצלמות. כיוון שהמצלמות הן בדרך כלל במעגל סגור וזהו לא הייעוד שלהן. צריך לדעת במה להתמקד וכשאין מידע מוקדם קשה לאתר כלי טיס צעיר שמגיח מהשמיים", הוסיף לבוביץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

גורמי טרור כבר שמו את ידם על רחפנים מהדור האחרון כשהם מסוגלים לשאת משקל של עד 2 קילוגרם. הרחפנים בדאע"ש לדוגמה, כבר מסוגלים לשחרר פגזים מרחוק. השימושים הפליליים גם הם בעלייה וזה נובע בעיקר מהרכישה הפשוטה: ניתן ללכת לחנות בכל מרכז קניות ולרכוש רחפן מבלי פיקוח או ברישום של הרחפן כפי שנדרש לדוגמה בארצות הברית. היכולות של הרחפנים משתכללות, הביקושים עולים וגם הזמן שבו הם יכולים לשהות באוויר עולה וממרחקים גדולים יותר. לא מן הנמנע שבעוד כמה שנים, הרחפנים יגיעו עם זמן סוללה המספיק לשעה באוויר ולטווח של עשרות קילומטרים. במקרה הזה, אין צורך להסביר בכלל את הסכנות הנשקפות לחיי אזרחים, גופי ביטחון ועוד.

"לא רק בתי הכלא בישראל ובעולם הפכו לייעד אסטרטגי ולאיום הרחפנים, קיימים שימושים נוספים שעלולים לאיים על ביטחוננו, דוגמת - איום על אבטחת אישים, שימוש חובבניו לא אחראי ללא כוונת זדון- למשל ספוטרים בשדות תעופה שעלולים בטעות להפעיל מטוס- מספיק שהרחפן יתנגש או ייכנס במנוע של המטוס והוא יכול להתרסק", אמר לבוביץ. "רק לפני כחודש מטוס ריסוס בפתח תקווה התרסק כיוון שנכנס לו רחפן לרוטר ובמזל לא נגרם אסון גדול. תשתיות קריטיות דוגמת תחנות כוח גרעיניות ורגילות גם הן הפכו מאוימות, ריגול תעשייתי ועסקי דוגמת תיעוד פגישות חשאיות בקומה ה-50 - אפשר לתעד אותן למשל בעזרת רחפן שיש לו יכולות להתרומם מעלה ולתעד וגם להקליט שיחות, תיעוד מסיבות פרטיות ועוד".

רחפן. ShutterStock
כך תתגוננו מפני רחפנים/ShutterStock

איך ניתן להתגונן?

ישנן למשל מערכות המתריעות נגד רחפנים ולא מעט מהן מיוצרות בישראל: חברת SKYLOCK מקבוצת אבנון מייצרת מערכת רב שכבתית שיודעת לכסות את כל סוגי האיומים. המערכת מספקת כיפת הגנה אבסולוטית לרחפן בודד ולאיום להקות רחפנים שגם הולך וגובר. המערכת יודעת לאתר את הרחפן בטווחים גדולים של עד כ- 3.5 ק"מ להעביר את המידע , לספק את הנתונים למפעיל ולמנהלי הביטחון, לשבש את הקשר של הרחפן עם המפעיל שלו ואז או להחזיר אותו לעקבותיו או להנחית אותו במקום כדי להמשיך ולשמור על אזור סטרילי או אף להשמיד את הרחפן. בנוסף, בעזרת המערכת אפשר לנפק דוחות על התנהלות עבר וכיווני הגעה של איומים. מה שמאפשר להיערך ולחסוך עלויות בביטחון בהמשך. גם חברת הבת של התעשייה האווירית, חברת אלתא, פיתחה מערכת המשבשת את יכולות כלי התעופה ובבריטניה רכשו מערכת נגד רחפנים מתוצרת רפאל.

  • עוד באותו נושא:
  • רחפנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully