וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוז האנטישמים: הרשת החברתית שמעודדת אנטישמיות ותומכת ברוצחים

28.10.2018 / 15:23

הרשת gab עלתה בחודשים האחרונים לכותרת בהקשרים אנטישמיים. רק לפני חודשיים מיקרוסופט דרשה מהמייסדים להסיר פוסט אנטישמי ואמש פרסם ברשת "gab"הרוצח מפיטסבורג, שהוא עתיד לבצע את הרצח. ברשת שומרים על חופש ביטוי מוחלט, אולם היא הפכה ממזמן למעוז האנטישמים

צילום: רויטרס

"אני לא יכול לשבת בצד ולראות איך האנשים שלי נשחטים. תלכו לעזאזל אופטימיים, אני נכנס פנימה", כתב ברשת "החברתית" "Gab", הרוצח רוברט בוארס שאמש (שבת) ביצע רצח נוראי בבית הכנסת "עץ החיים" ורצח 11 הרוגים שמתוכם שני שוטרים שהגיעו למקום וניסו לעצור את הירי. היורה תואר כאדם בהיר בעל זקן בשם רוברט בווארס בן 46 שצעק במהלך הירי "כל היהודים צריכים למות". אלא שעד אתמול, מעטים ידעו על הרשת שמשרתת יותר מחצי מיליון משתמשים והוקמה כתחליף לטוויטר ובעיקר: הרשת החברתית של האנטישמים.

מאז שפרסם הרוצח את הפוסט על כך שהוא "נכנס פנימה" ומודיע בצורה עמומה על מסע הרצח שהוא יוצא אליו, דווח רבות כי הרשת החברתית עשויה לרדת מהאינטרנט למשך כמה ימים, שבועות או בכלל. אולם, מייסד הרשת אנדרו טורבה פתח את הפוסט שלו וכתב "GAB לא הולכת לשום מקום" והוסיף: "לא אכפת לי מה אנחנו צריכים לעשות או מה אצטרך לעשות, אנחנו נבנה את הכל מאפס אם נצטרך. עשויים להוריד אותנו למשך כמה שבועות, אבל האמת שאנחנו עוד לא יודעים כלום. אנחנו עובדים על פתרונות. המשיכו להילחם עבור החופש, אנחנו בטוחים בו. בבקשה מכם, התפללו עבור הקורבנות והמשפחות שלהם. אני יודע שזה מעצבן לא מעט מכם עם מה שקורה לרשת, אבל המיקוד צריך להיות עליהם".

ירי ארה"ב ארצות הברית פיטסבורג רוברט באווארס ציוץ בעת כנסת עץ החיים. מערכת וואלה! NEWS
הציוץ של בווארס ברשת החברתית "Gab", שעתיים לפני הרצח./מערכת וואלה! NEWS

רק לפני חודשיים עלתה הרשת לכותרות כשמיקרוסופט איימה לסגור את שרת החברה בעקבות שני פוסטים אנטישמים. האימייל נשלח למייסד הרשת ובו מיקרוסופט כתבה: "נקטו מיד בפעולה מתאימה כדי לפתור את התלונה, יש לכם שני ימי עסקים או שהשרתים יושבתו". על אחד מהפוסטים אחראי פטריק ליטל, מועמד לסנאט שסולק מוועידה שהתקיימה בחודש מאי האחרון, בעקבות ראייה אנטישמית. הפוסט שכתב היה בן יותר משלושה שבועות וביטא אנטישמיות עזה שענתה על ההגדרה "דברי שנאה".

באותו המקרה, ברשת נענו לדרישת מיקרוסופט ואחר כך הסירו את הפוסטים. מיקרוסופט התנהלה בצורה שיש רק לחקות אותה ברשתות חברתיות אחרות כמו פייסבוק וטוויטר ומסרו אחר כך בתגובה: "קיבלנו את התלונה מגורם שלישי ובדקנו את הנושא ומצאנו שמדובר בהפרה חמורה של התנאים שלנו. אנחנו מאמינים שיש לנו אחריות גדולה לוודא שעושים שימוש תקין בשירות שלנו ולא על ידי אנשים או קבוצות שמעודדות אלימות".

אנטישמים ברשת "gab". צילום מסך, צילום מסך
עברו את גבול חופש הביטוי ממזמן. הפוסטים האנטישמים והמסיתים ב-gab./צילום מסך, צילום מסך

במקרה של הרצח הנוראי שארע אמש, נראה שמדובר באנטישמי מובהק שכתב ברשת כמה שעות לפני שיצא למסע הרצח. אולם מלבדו, ניתן למצוא לא מעט אנשים נוספים שרק מעודדים את השנאה כלפי היהודים. למעשה, אפשר להגדיר את הרשת Gab כמעוז האנטישמים. בשיטוט וחיפוש מהיר מצאנו לא מעט פוסטים המעודדים שנאה, אלימות ולא מעט דברי שנאה כלפי יהודים. כאמור, הרשת משמשת כחצי מיליון משתמשים ומצדם של המייסדים שהקימו את האתר לפני שנתיים, מדובר ברשת חופשית וללא צנזורות.

"היהודים צריכים להיות מפוחדים", "אני אהיה כנה: אני לא מרגיש שום עצב או צער כלפי מי שנהרג בבית הכנסת עץ החיים. היהודים הם בגדר אותות מהגיהינום של אלוהים שאפשר לרצח הזה לקרות. אלוהים לא עצר את זה. אלוהים יעניש אותו לרצח אבל הוא ישחרר את הזיכרונות של היהודים מהארץ הזאת". עוד משתמש כתב: "הבעיה כאן היא שהיהודים מביאים את עצמם למצב הזה שהם פשוט יגרמו לאנשים לצעוד ברחובות, גוררים אותם מהבית שלהם ודוחפים אותם לתאי גזים. ניסיתי לעשות את זה בדרך שלום, ניסיתי מאוד שיהיה דיאלוג. אבל הם לא מאפשרים דיאלוג". אלו תמצית של ההודעות שניתן למצוא ברשת החברתית שמסיתה נגד היהודים, מעודדת רצח ומגנה על הרוצח. אין כאן שום התערבות מצד המייסדים של החברה שלהפך, רק מעודדים התבטאויות כאלו.

בישראל כבר מיהרו להגיב ולהבין את הסכנות של הרשת Gab, כשסגנית יו"ר הכנסת וחברת הכנסת מטעם מפלגת העבודה, רויטל סויד כתבה: "Gab היא רשת חברתית בה מרחב חופש הביטוי אינו מוגבל. הם כנראה שכחו שחופש הביטוי לא חל על ביטויים אנטישמיים וגזעניים. כיו"ר השדולה למרחב הוירטואלי אמשיך לפעול כדי שכל הרשתות יפנימו את אחריותן לשיח, שאסור להן להוות קרקע פורה לאנטישמיות וכאשר הן מאפשרות שיח שנאה- המעשים לא מאחרים לבוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully