וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות בזמן אמת? אתר משרד הפנים קרס בשיא הבחירות לרשויות המקומיות

31.10.2018 / 8:59

"מפה המעודכנת בזמן אמת בנתוני הבחירות המקומיות", התגאה משרד הפנים. אלא שכל קשר בין ההכרזה של המשרד לבין המציאות, הינו מקרי בהחלט. אמש קרס אתר משרד הפנים, הגולשים זעמו והופנו להורדת טבלה לא מעודכנת. כרגיל, הגולשים זועמים ונראה שגם את זה ניתן היה למנוע

קלפיות. ראובן קסטרו
מדינת הסטארטאפ? ב-22:00, רגע סגירת הקלפיות, אתר משרד הפנים קרס./ראובן קסטרו

יותר מ-3.6 מיליון אנשים "נהרו לקלפיות" אמש, בבחירות המקומיות שהתקיימו לראש הרשות והמועצה. לראשונה, התקיים יום הבחירות במתכונת של יום שבתון במשק, במטרה להעלות את אחוז ההצבעה. עוד בניגוד לבחירות לכנסת, לא רק אזרחי ישראל מגיל 17 הצביעו אלא גם תושבי קבע. ישראל מכונה כמדינת הסטארטאפ ולא מעט חידושים, פיתוחים ופריצות דרך יצאו מכאן אבל בכל מה שקשור לדיגיטל ולממשלה, נראה שכל קשר למציאות, הינו מקרי בהחלט ועוד הוכחה ניתן למצוא בבחירות שהתקיימו אמש ובמפה "המתעדכנת בזמן אמת" של משרד הפנים ואת ההמשך אתם כבר יכולים לנחש.

אסטוניה הייתה הראשונה שאפשרה להצביע דרך האינטרנט בשנת 2007 ונראה שאנחנו רחוקים שנות אור מהצבעה מהבית, דרך המחשב או הסמארטפון. אלא שהשנה משרד הפנים "חידש" ואפשר לצפות בנתוני ההצבעות בזמן אמת, על מפה מתעדכנת. כמו שאתם מתארים לעצמכם, זה לא באמת עבד והמפה קרסה לעיתים תכופות וברשת זעמו על כך.

"האתר לא עובד בסלולר, תקוע לחלוטין", כתב אחד הגולשים בדף הפייסבוק של משרד הפנים. "בושה שהאתר שלכם שמציג תוצאות אמת לא עובד.. היו לכם חמש שנים לבנות את המערכת.. פשוט בושה... אבל בגלל שזה משרד ממשלתי, כנראה לאף אחד לא אכפת וכנראה שלא יינקטו שום צעדים כלפי מי שפיתח את האתר", כתב גולש נוסף. אלו רק תמצית התגובות שכתבו ברשת, כשאת חלקן תוכלו לקרוא בסוף הכתבה, אך נראה שהתסכול ברור והציפייה ממשרד הפנים הייתה גם היא ברורה, במיוחד במדינה שמתגאה בפיתוחים הטכנולוגים המתקדמים. בשעה 22:00, השעה שבה נסגרו הקלפיות והחלו להספר, המפה "המתעדכת בזמן אמת" קרסה. הפתרון של משרד הפנים? להפנות את הציבור להוריד קובץ אקסל שכפי שניתן לנחש, היה מעודכן לשעה 04:00 ולא סיפק תוצאות באחוזים.

"כנראה שהתרשלו ולא עשו את בדיקות העומסים"

שוחחנו עם רן בר זיק, מתכנת ב-OATH שציין כי נפילות של אתרים כתוצאה מעומס הן אל גזירות גורל וכשגוף מקצועי בונה אתר, הוא יכול לבצע בדיקת עומסים, טרם העלייה לאוויר. " בבדיקות העומסים האלו, שנעשות עם כלים פשוטים, חינמיים ומבוססי קוד פתוח, בודקים כמה גולשים האתר יכול להכיל. הבדיקות האלו נחשבות לסטנדרטיות ועושים אותן בכל אתר חשוב שעולה", אמר בר זיק והוסיף: "כאן כנראה התרשלו ולא עשו את הבדיקות האלו. בנוסף, האתר נבנה כך שכל כניסה אליו והפעלה סטנדרטית שלו מייצרת עומס על השרת. כך שאפילו מספר קטן של מבקרים יגרום לעומס גדול. השילוב של שתי העובדות גרם לקריסת האתר".

מנכ"ל חברת logz.io המשמשת חברות מהגדולות בעולם בניתור אירועים מתפרצים, בדומה לאתר למעקב אחר הנתונים בזמן אמת, תומר לוי אמר: "במערכת הבחירות ניסו לייצר מערכת שתאפשר מעקב אחר הנתונים בזמן אמת. מדובר במערכת קריטית שאמורה לספק נתונים ובו זמנית לאפשר גישה עבור כמות גדולה מאוד של משתמשים. במקרים אלו, חשובה במיוחד יכולת הזיהוי המהיר בין אם מדובר בתקלות במערכת ובין אם מדובר בהתקפה מכוונת על המערכת. כמו כן, במידה ומדובר בתקלה שמקורה בעומס, היה צורך בביצוע הדמיית עומס על האתר בשביל להיערך ולמנוע נפילות עתידיות. במקרים מסוימים המערכת שלנו יודעת אף לצפות מראש אירועים מסוג זה".

עדכון 09:25: משרד הפנים מסר: "אתר האינטרנט שהוקם לצורך הבחירות הותקף. ובהתערבות אנשי מקצוע חזר לתפקד".

עדכון 11:38:

"האתר עבד נפלא ומי שעקב אחרי זה, שלח לנו תגובות והיה באז מאוד יפה. האתר עבד בשני שלבים, הראשון שהראה את אחוזי ההצבעה ב-251 רשויות מקומיות בזמן אמת והשלב השני היה בשעה 22:00, ספירת הקלפיות", מסרו לנו ממשרד הפנים והוסיפו: "משעה 22:00 האתר היה אמור להעביר תוצאות וגם אז, זה היה אמור להיות מרשים ביותר. נכנסים לרשות, מקבלים עמודות, חיתוכים של הרשימות, אחוזי ההצבעה, אתר כמו שצריך להיות במדינה מתקדמת כמו אסטוניה".

"חלק מהתפיסה שלנו הייתה שהאתר צריך להיות מונגש, מביל התיווך של התקשורת וכך מי שגר בפריפריה יוכל לראות את הנתונים, גם של הערים הקטנות. כל המשרד נרתם לסיפור שעלותו מוערכת בסך הכל בכמה עשרות אלפי שקלים", ציינו. מדובר בעלות יחסית נמוכה בהתחשב בעלות - תועלת של השירות, במיוחד כשמדובר במפה שמתעדכנת בזמן אמת ומקבלת נתונים ממשרד הפנים וכך מספקת שירות לציבור. אולם בשעה 22:00, האתר קרס ונראה שבניגוד לתגובה הראשונה, לא מדובר במתקפת סייבר. "ייתכן וזה הפסיק לעבוד בגלל עומס של אנשים, ייתכן מתקלה פנימית, אך לאורך כל הלילה היינו בטלפונים עם ארצות הברית והצלחנו לעלות רק שעתיים אחרי זה. היחידים שנפגעו אלו היו הציבור, אבל הייתה לנו חלופה עבור העיתונאים ואלו טבלאות אקסל שמוכנות מראש".

תחילה, משרד הפנים מסר לנו כי מדובר היה בתקיפה לאתר, אך אחר כך במשרד חזרו בהם. גורם בכיר במשרד טען בפנינו כי הפריצה כלל התרחשה באתר חיצוני שלא היה מחובר לשום מאגר נתונים והוקם לצורך הבחירות. אותו אתר הוקם על ידי לפ"מ ואליו ניסו לפרוץ, אולם אנשי סייבר מנעו את הפריצה אחרי כמה נסיונות של הפרוצים. מנגד, גורמים בלפ"מ מוסרים כי לא היה שום ניסיון לפריצה וכי האתר עמד בעומס של 18 אלף כניסות בדקה וציינו כשכשהמפה קרסה, הם עזרו למשרד הפנים והסירו את ההפניה למפה, בניסיון להוריד את העומס.

מלפ"מ נמסר:
ללפמ אין קשר לקריסה. לשכת הפרסום הממשלתית הקימה את דף נחיתה המפנה את הגולשים לאתר משרד הפנים.
אתר משרד הפנים כלל בתוכו מערכת תוצאות אמת שלא עמדה בעומס וקרסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully