וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו ממכ"ם הגשם אבל יש פתרון חלופי: דיברנו עם מנהל השירות המטאורולוגי

2.1.2019 / 7:22

מכ"ם הגשם הושבת סופית בעקבות תקלה ובפתרון בזק ויצירתי, הצליחו בשירות המטאורולוגי לספק שירות חלופי לאזרחים המתבסס על מכ"מים חלופיים, חיישני גשם ועוד. שוחחנו עם ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי על הפתרון החדש והשבתת המכ"ם

הפתרון החלופי למכם הגשם. צילום מסך, צילום מסך
פתרון הבזק של השירות המטאורולוגי לזיהוי מערכת הגשמים הבאה./צילום מסך, צילום מסך

מכ"ם הגשם עדיין תקול אבל השירות המטראולוגי מצא פתרון זמני שיעזור לכם לחזות את הסערה הבאה. המכ"ם פועל על ידי משרד התחבורה באמצעות השירות המטאורולוגי והושבת לפני כשבועיים בשיא מערכת הגשם. לפני כן, היה המכ"ם תקול לסירוגין ולא הצליח לספק תמונת מצב רציפה, עד למערכת הגשם הקודמת שנראה כי השביתה אותו סופית. המכ"ם משמש כראדר של השירות המטאורולוגי ומאפשר לעקוב בזמן אמת אחר השינויים בתנאי מזג האוויר ונועד לתת מענה עדכני ואמין לאזרחים. טל שמאי, חזאי מזג האוויר של ערוץ 10 כתב בעמוד הפייסבוק שלו ודיווח על מכ"ם הגשם התקול, כתב ניר סתיו מנהל השירות שהרגיע את האזרחים וטען כי לחזאי השירות גישה למכ"מים צבאיים וגם למערכת זיהוי ברקים, כך שבמידה ונשקפת הצפה, הם ידעו להתריע עוד מראש. אולם שבועיים אחרי התקלה, בשירות המטאורולוגי מצאו פתרון זמני שיספק מענה עדכני לשימוש האזרחים.

הפתרון הזמני של המשרד הינו "תוצר אנליזת גשם עשר - דקתית", כלומר מפה המתעדכנת מדי עשר דקות ושואבת נתונים מכמה מכ"מים, חיישנים ותצלומי לווין; ביניהם של רשות המים בצפון ובדרום, מד ברקים, תמונות לווין ושילוב מדי גשם אוטומטיים הפזורים ב-90 תחנות ברחבי ישראל ומשדרים נתונים מדי עשר דקות. בפתרון בזק, הצליח השירות המטאורולוגי לייצר פתרון זמני ואף לשתף פעולה ביחד עם השירות המטאורולוגי של קפריסין. "עם ירדן טרם הצלחנו ליצור קשר אבל אנחנו נשמח אם ישתפו עמנו פעולה. הם יכולים להשלים את הפריסה שלנו בצורה יפה מאוד", אמר ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי. עוד למרבה ההפתעה, הוסיפו בשירות המטאורולוגי הסברים על התוכנה שפיתחו באמצעות קוד פתוח, מה שיכול לשמש מפתחים בשימושים עתידיים. המכ"ם התקול, הפתרון החלופי והאם השבתת המכ"ם מהווה סיכון? דיברנו על כל הנושאים האלו עם ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי.

מכ"ם הגשם מושבת בעקבות תקלה. צילום מסך
מכ״ם הגשם הושבת סופית אבל בשירות המטאורולוגי חשבו על פתרון יצירתי./צילום מסך

מה עם המכ"ם התקול? האם יש סיכוי שיחזור לעבוד עוד בחורף 2019?

יש צוותים שעדיין מנסים להחיות את המכ"ם אבל אנחנו לא אופטימים וככל שהזמן עובר, אנחנו מאבדים את התקווה לגבי חזרתו לשירות. ככל הנראה שבחורף הקרוב איבדנו אותו לגמרי. המכ"ם של רשות המים בצפון גם תקול, אולם נקווה שכבר לקראת מערכת הגשם ביום חמישי הוא כבר יחזור לפעילות והוא ישפר את הדיוק במפה שלנו באזור הצפון. אנחנו גם מכניסים מכ"מים צבאיים אל תוך המערכת שלנו.

חזאים יצאו מגדרם וטענו כי מדובר במחדל שמסכן חיי אדם שהמכ"ם לא עובד. יש אמת בדבריהם?

מכ"ם הוא רק כלי אחד לחיזוי גשם ויש כמה: בצפון, בדרום, בירדן ובקפריסין. לצידם, יש גם תמונות לווין שאותן אנחנו מנתחים. יש לפחות עשרים ערוצים שונים של לווינים ואפשר לזהות ענני ערפל, קרח, אובך, סופות רעמים ועוד. דבר אחר שיש והוא מאוד שימושי וקרוב למה שהמכ"ם מספק זה מד ברקים. יש לנו מיפוי ברקים בכל רחבי הארץ וכל רגע נתון אני רואה איפה יש ברק. עננים של סופות הרעמים הם גם אותם העננים של הברקים והגשמים הגדולים. אז נכון שזו עדות עקיפה כי מכמות הברקים אי אפשר לדעת את כמות הגשם. אבל אפשר לדעת את הכיוון, אם זה לכיוון מדבר יהודה אז ניתן לתת התראות בהתאם".

איך חוזים את הסערה של מחר?

"צריך לזכור שכל הדברים כמו מכ"ם, מדידות, תמונות לווין, אלו כלים לחיזוי לטווח קצר - חיזוי לעכשיו. חיזוי לטווח של השלוש שעות הקרובות. משום שזמן החיים של ענן גשם הינו שעה וחצי. למעשה, ענן הגשם שיגיע מחר לישראל עוד לא נוצר. כדי לבדוק זאת, אנחנו משתמשים בסימולציות, במודלים מטאורולוגים וזה הכלי המרכזי של חזאי לטווח של מעל ליום ומעלה. לנתונים שקיימים כרגע יש חשיבות גדולה לשעות הקרובות אבל אין להם חשיבות לימים הקרובים. כדי לחזות את הגשם של מחר בלילה, אני צריך לבדוק מה קורה בכרתים. התופעה שכרגע מתרחשת סביב כרתים היא זאת שתגיע מחר בערב".

איך מזהים במכ"ם את היקף מערכת הגשם שמגיעה?

המכ"ם מקבל החזרים של הגלים האלקטרומגנטים מהענן וזה תלוי בהרכב של הענן. ישנם עננים עם כמות גדולה יותר או כאלו עם טיפות מים גדולות יותר וזיהוי דרך המכ"ם הינו מעט בעייתי. יש באמת קשר כללי בין האזורים של גשם חזק לאזורים שבהם נראים עוצמה חזקה על המכ"ם, אבל זה לאו דווקא מדייק. הצורה היחידה היא לכייל את המערכת לפי מדי הגשם הפרוסים ב-90 תחנות ברחבי הארץ ולמצוא את הקשר בין המכ"ם לבין כמות הגשם בפועל. כשחוקרים מבצעים מפות גשם, הם תמיד משלבים את הנתונים. אולם כדי לכייל את המערכת אנחנו היחידים שעושים את הכיול בזמן אמת, למרות שבדרך כלל נהוג לבצע אותו אחרי שלושה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully