וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יצרניות רכבים לא מעוניינות ברכבים אוטונומיים": נסענו ברכב האוטונומי של יאנדקס

8.1.2019 / 7:42

העתיד כבר כאן: בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם ממזמן כבר לא מציגים רק גאדג'טים או טלוויזיות חכמות אלא גם רכבים אוטונומיים. הפעם נסענו עם הרכב האוטונומי של יאנדקס לנסיעה קצרה ברחובות לאס וגאס והופתענו לטובה

מייקי לוי

תערוכת CES הינה תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם והיא ממזמן כבר לא עוד מקום להכרזה על טלוויזיות חדשות, מוצרים ביתיים או רמקולים. בשנתיים האחרונות ניתן לראות בלאס וגאס נוכחות עזה של יצרניות רכבים שמכורח הנסיבות, גם הן הפכו לחברות טכנולוגיות והן מגיעות לכאן כדי להציג את הרכבים האוטונומיים ופתרונות האבטחה לרכבים הללו. לפני שנתיים הדגימה מובילאיי הישראלית את הרכב האוטונומי, לצד ב.מ.וו ונראה כי הטכנולוגיה קיימת וכבר שם. אולם ישנן שאלות רבות שטרם ענו עליהן כמו מי אשם במקרה של תאונה ועוד נראה כי חברות הרכבים לא ממהרות להגיע לעולם שבו הרכבים אוטונומיים, מה שעשוי לגרום לירידה ברכישת המכוניות. הפעם הצטרפנו לנסיעה של יאנדקס הרוסית שהשיקה לאחרונה את שירותי המוניות והמוזיקה בישראל. הנוכחות של יאנדקס בתערוכה היא יחסית קטנה ובחניה אחורית של אחד מהמלונות, מקיימת החברה את ההדגמות על הרכב של טיוטה מדגם פריוס.

בעוד ששירות המוניות מתקשה להתמודד בתחרות אל מול גט, החברה מתמקדת בעולם הרכבים האוטונומיים ואף הודיעה לאחרונה כי תפעיל בישראל תוכנית ניסוי לרכבים האוטונומים ותהיה החברה השניה בישראל המפעילה רכב אוטונומי בישראל, לצד מובילאיי בשיתוף פעולה עם פולקסווגן. כאמור מדובר ברכב הדגמה של טיוטה, אולם נציגי החברה טענו בפנינו כי מערכות הרכב מיוצרות על ידם בצורה מלאה, לרבות מחשבי העל הנמצאים בתא המטען של הרכב. עוד סיפרו הנציגים כי החברה לא מתכוונת לייצר רכבים אוטונומיים אלא לייצר מערכת היקפית ליצרניות רכבים ולצייד את צי המוניות של יאנדקס עם הטכנולוגיה, כך שיהפכו לרכבים אוטונומים.

יאנדקס רכב אוטונומי CES 2019. מייקי לוי, לאס וגאס, מערכת וואלה!
הרכב האוטונומי של יאנדקס/מערכת וואלה!, מייקי לוי, לאס וגאס

בשנה שעברה פרסם משרד ההגנה הליטאי בשיתוף מטה הסייבר, המלצה תקיפה שלא להתקין את אפליקציית יאנדקס מחשש לאיסוף מידע. גם כאן, אחת מהשאלות ששאלנו הייתה סביב האבטחה והפרטיות. שאלה שנראה כי גרמה למעט אי נוחות למדגים ששהה ברכב. בתגובה ענה כי לחברה מספר שרתים בעולם והם כפופים לחוקי הפרטיות בארצות הברית ובאירופה. "גם הסמארטפון שלך אוסף עליך מידע", ענה לנו בתגובה.

הנוכחות של יאנדקס יחסית צנועה ונראה כי מדובר ברכב בודד או כמה בודדים שהגיעו ללאס וגאס. לשם השוואה, חברת ב.מ.וו בשיתוף עם מובילאיי ו-Aptive מפעילה בלאס ווגאס כ-75 רכבים אוטונומים. כבר ביום הראשון, במקום מונית רגילה, הגיעה מונית אוטונומית. החוויה ברכב של יאנדקס היא די זהה לנהיגה ברכב אמיתי, למעט האצה היחסית גבוהה. אם המהירות המקסימלית בכביש הינה 75 קמ"ש, הרכב יאיץ כאילו שהדוושה לחוצה עד הסוף. הנסיעה הייתה במסלול קבוע ונראה שמערכות הרכב מתורגלות, אולם לקראת סוף הנסיעה הפתיע הולך רגל, מה שגרם לרכב להאט.

יאנדקס רכב אוטונומי CES 2019. מייקי לוי, לאס וגאס, מערכת וואלה!
המערכת המפעילה את הרכב האוטונומי של יאנדקס/מערכת וואלה!, מייקי לוי, לאס וגאס

ההדגמה נעשית באחד מהמלונות הצדדים של לאס וגאס והיא נעשית על ידי ארבעה נציגים מהחברה, הבכיר ביותר הוא מי שאחראי על תוכנית הרכבים האוטונומים. רגע לפני שנכנסנו לרכב קיבלנו הצצה לכל החיישנים ומחשבי העל שנמצאים ברכב. למעשה, מתחת לתא המטען ישנם שני מחשבי על שאחראים על תפעול המערכות האוטונומיות. ברגע שנכנסנו אל הרכב, המפעיל לחץ על הכפתור הירוק והרכב האוטונומי החל לנהוג לבדו, כשאת מושב הנהג מאייש אחד מהמדגימים, לוודא שהכל פועל כשורה ובמידה וישנה תקלה, הוא יתפעל במהירות את הרכב. "אנחנו מבצעים את ההדגמות האלו כשאין אף אחד שיושב על כיסא הנהג אלא על יד כיסא הנהג. במידה ומשהו קורה, הוא מזנק למושב השני, אך המערכת מאוד בטוחה", אומר לנו המפעיל שהצטרף לנסיעה עמנו. יש משהו נורא מבלבל, מצד אחד הנהג יושב במושב ומצד שני, הוא כלל לא נוגע בהגה והכל נעשה באמצעות המחשב.

הנסיעה ארכה כעשרים דקות ונעשתה בכביש מהיר ועירוני. ביאנדקס מיקמו אייפד בחלקו האחורי של הרכב, כדי שנוכל לראות בדיוק את מה שהמערכת האוטונומית רואה. מדובר במערכת היקפית שרואה את מה שקורה מלפנים וגם מאחורה. היא מזהה תמרורים, האטה של מכוניות וגם בני אדם. עוד בהדגמה שיתפו במחשבות מעניינות אודות הרכב האוטונומי כמו העובדה שהיצרניות לא רוצות את זה באמת מכיוון שזה עשוי להחליש את מכירות הרכבים וגם כי מדובר במערכת שעשויה להיות מורכבת לאחזקה ותפעול. מלבד ההאצה של הרכב, הנסיעה הייתה חלקה והרגישה אפילו יותר טוב מנהיגה של אדם. הרכב בלם בצורה מבוקרת, אולם גם חשוב לזכור שמדובר בנסיעה יחסית קצרה ואחרי הכל - זהו מסלול קבוע שהרכב מבצע מדי יום.

  • עוד באותו נושא:
  • יאנדקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully