וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תאריך: החללית "בראשית" של SpaceIL תשוגר השבוע לחלל

18.2.2019 / 9:16

אחרי שנים של תכנון, פיתוח וגיוס כספים: סוף סוף יש תאריך. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון החללית "בראשית" של עמותת SpaceIL תשוגר בלילה שבין יום חמישי לשישי בשעה 03:45 בבוקר (שעון ישראל). ישראל תהיה המדינה הרביעית בעולם שמשגרת חללית לירח ותצטרף ל-4 מעצמות

מערכת וואלה!

עכשיו זה סופי: אחרי שתאריך שיגור החללית SpaceIL נדחה שוב - ושוב, כעת נקבע תאריך סופי שאם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, החללית "בראשית" של SpaceIL תשוגר מקייפ קנוורל שבפלורידה, בלילה שבין חמישי לשישי בשעה 3:45 לפנות בוקר (שעון ישראל). לפני חודש בדיוק, נשלחה החללית הישראלית הראשונה במטוס מטען אל אתר השיגור שבקייפ קנוורל, פלורידה. מוריס קאהן, איש העסקים והפילנתרופ אמר במהלך המסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (שני): "אני רוצה לשתף איתכם סיפור: נסעתי לקייפ קנברל לפני שבוע ונדהמתי ממה שעשינו. אילון מאסק הוא גאון של הדור הזה. הוא יצר אימפריה, טכנולוגיה שהיא מדהימה לגמרי. אם אתם לא שם, אי אפשר באמת להבין את זה. זה יהיה הפרויקט המסחרי הראשון, שהוא לא ממשלתי להגיע לירח. ראינו תמונות קטנות של מה שקרה כשרוסיה, סין וארצות הברית הגיעו לירח. כשטייליתי עם באז אלדרין שהיה האדם השני שנחת על הירח, אנשים הגיעו אליו ואמרו לו: 'באז, אני זוכר איפה אני הייתי כשאתה נחתת על הירח'. אני מאמין שכישראל תגיע לירח, כל יהודי ולא רק ישראלי, יזכור איפה הוא היה כשישראל נחתה על הירח".

מוריס קאהן במסיבת העיתונאים של SpaceIL. מייקי לוי, מערכת וואלה!
מוריס קאהן, איש עסקים ופילנטרופ שגייס עשרות מיליוני דולרים עבור הפרויקט./מערכת וואלה!, מייקי לוי

ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל העמותה: "ביום חמישי אנחנו הולכים לעשות היסטוריה ואם הכל ילך כשורה, החללית תנחת על הירח באמצע אפריל. אנחנו נהיה המדינה הרביעית אחרי שלוש מעצמות: ברית המועצות, ארצות הברית וסין שנחתו בתקציבי ענק. מי שפיתח ושיגר את החלליות אלו סוכניות ממשלתיות ואנחנו כאן. לפני שמונה שנים יצאנו למשימה שנעשית בצורה פרטית כמעט לחלוטין. במה המשימה ייחודית? מדובר במשימה הראשונה על הירח של מדינה קטנה שהיא למעשה, עמותה בשיתוף התעשייה האווירית ונתמכת על ידי מוריס קאהן. אנחנו נהיה הראשונים שמשוגרים לירח במשגר שהוא לא בלעדי לנו, וזו החללית הקטנה ביותר שמשוגרת.

החללית הינה הקטנה ביותר ששוגרה לירח והיא שוקלת 585 קילוגרם עם דלק ושוקלת 160 קילוגרם ללא דלק. עלות הבניה נאמדת בכ-100 מיליון דולרים, סכום נמוך בהרבה מפרויקטים אחרים של שלושת המעצמות סין, ארה"ב וברית המועצות. בסך הכל, את החללית בנו כ-250 עובדים של SpaceIL והתעשייה אווירית. במהלך השיגור, החללית תגיע למהירות של 36 אלף קמ"ש והמרחק מכדור הארץ לירח יעמוד על 384 אלף קילומטרים, כשהחללית עושה מסלול ארוך שהיקפו 6.5 מיליון קילומטרים. משך הטיסה לירח צפוי לארוך כ-7 שבעות עד לנחיתה על הירח. החללית תנחת על הירח ואחר כך תעביר תמונות וסרטונים וגם תבצע משימה מדעית: תאסוף מידע על השדה המגנטי של הירח ותעביר אותו חזרה לארץ.

אירוע השיגור הינו אירוע "טראומתי" לחללית שמפעיל עליה עומסים כבדים. "את זה עוברת כל חללית וכל לווין", אמר ד"ר ענתבי. אולם לחללית "בראשית" אין מערכות כפולות לגיבוי, בדומה ללווינים אחרים שמשוגרים לחלל. החללית צריכה להגיע במיקום, במהירות ובכיוון בדיוק כדי להילכד על ידי הירח ולא לעוף לחלל החיצון או לחילופין להתרסק על הירח. לשם איתור החללית, העמותה ביחד עם התעשייה האווירית, עובדים עם מערכות תקשורת ולווינים הפרוסים בכל העולם. "אין הרבה הזדמנויות ויש הזדמנות אחת להיכנס אל תוך הירח", הוסיף.

עוד באותו נושא

בדרך לירח: החללית של SpaceIL בדרך לאתר השיגור שבפלורידה

לכתבה המלאה
ד״ר עידו ענתבי במהלך מסע״ת של SpaceIL. מייקי לוי, מערכת וואלה!
ד״ר עידו ענתבי, מנכ״ל עמותת SpaceIL במהלך ההכרזה על תאריך השיגור./מערכת וואלה!, מייקי לוי

במהלך האירוע התגאו בעמותה ובתעשייה האווירית, על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם נאס"א. "במהלך הביקור של ראש נאס"א בישראל, הוא התגאה בכך שהחללית הינה אב טיפוס של החלליות הבלתי מאוישות העתידיות. השיתוף פעולה איתם עוזר לנו להקטין את הסיכונים בשיגור החללית, במיוחד בהיבט התקשורת. נוכל להשתמש במערך התקשורת של נאס"א לטובת תקשורת עם החללית וזה מוריד לנו סיכון נוסף באיכות התקשורת ובקצב הורדת המידע שנוכל להוריד מהחללית. נאס"א זוכה לשיתוף במידע המדעי שהחללית תמודד והיא תקינה לייזר שיאפשר לאכן את החללית על הירח בצורה מדויקת וזה יעזור גם להם בעתיד בהתנהלות על הירח והם כמובן יצלמו תמונות שלנו כשנהיה על הירח", אמר ד"ר ענתבי.

החללית תנחת על גבי הירח בצורה אוטונומית ותעשה שימוש בחיישנים שהותקנו על גביה. באמצעות החיישנים, החללית תאתר את מיקומה ותתן פקודות למנועים בזמן הנחיתה. זוהי הולכת להיות נחיתה עיוורת ויתכן כי גם החללית תנחת על סלע, מה שדרש מהעמותה להערך לכך ולבצע ניסויים שמדמים נחיתה על גבי סלעים. במהלך מסיבת העיתונאים מסרו כי החללית לא נבדקה לעולם ואף פעם לא בוצע ניסוי מדמה מכיוון שפשוט אי אפשר לבצע את זה. "חוסר היכולת לבצע ניסוי מלא לפני שהולכים לדבר מבצעי, זהו דבר מורכב. כן ביצענו ניסויים, בדיקות וסימולציות על מנת לוודא שאנחנו מבצעים את זה בצורה הטובה ביותר".

צוות SpaceIL. עמית לגו, מערכת וואלה!
זה התחיל בתור חלום והפך למציאות./מערכת וואלה!, עמית לגו

מהלך השיגור ולוח זמנים

ביום שישי הקרוב לפנות בוקר (שעון ישראל) החללית צפויה להשתגר ב-03:45 לפנות בוקר. אחרי כ-3 דקות, המשגר יפריד את השלב הראשון, אחרי דקה נוספת הוא יסיר את החופה מעל המטען ואחרי כ-32 דקות מזמן השיגור, תשוחרר החללית מהמשגר ותהיה עצמאית בחלל. את כל תהליך השיגור מבצעת SpaceX מקייפ קנוורל. מהרגע שהחללית השתחחרה, היא אמורה לדבר עם המרכז בקרה בתעשייה האווירית ואם הכל עבר כשורה, החללית תעביר מידע ראשוני. בהמשך, הרגליים של החללית יפתחו ושעה לאחר השיגור, החללית תעבור למצב שיוט ותתחיל לבצע אליפסות סביב כדור הארץ. במידה כידרש, אחרי 9 שעות, תבוצע הפעלת מנועים ראשונה על מנת לתקן את המסלול.

מדובר במסע של שבעה שבועות, כשב-20 למרץ, החללית תיכנס למסלול נוסף והאחרון עד לירח. התמרון להגיע לירח יבוצע ב-04 לאפריל ובמשך שבוע החללית תקיף את הירח, כשהמטרה העיקרית היא לאתר את מיקום החללית בצורה מדויקת כדי להעביר לה נתוני נחיתה. ב-11 לאפריל החללית תגיע לאתר הנחיתה, כשהשמש תהיה במקום הנדרש כדי שהחללית תוכל לטעון מצברים והתנאים האידיאלים יהיו בתאריך הזה.

החללית בראשית של SpaceIL. עמית לגו, מערכת וואלה!
החללית בראשית של SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית./מערכת וואלה!, עמית לגו

"הצוותים של SpaceIL והתעשייה האווירית השלימו את הרכבת ובדיקת החללית ומערכותיה, והיא ערוכה לתחילת המסע המדהים והמורכב המגלם בחובו חדשנות, יצירתיות ותעוזה. מסעה ההיסטורי של החללית, הכולל גם משימה מדעית תורם תרומה משמעותית לקידום תעשיית החלל ונושא החלל בישראל", אמר עידו ענתבי, מנכ"ל עמותת SpaceIL בעת הכנסת קפסולת הזמן לחללית בחודש שעבר.

בסוף שנת 2018, הודיעה העמותה כי הכניסה את "קפסולת הזמן" לבטן החללית. הקפסולה כזכור הכילה את ספר התנ"ך, דגל ישראל ועוד עשרות יצירות וסמלים לאומיים, שעתידים בעוד כחודש לשוגר לעבר הירח. באריזת החללית למשלוח המיוחל, הסתיימו באופן רשמי העבודות ההנדסיות במפעל החלל של התעשייה האווירית. אריזת החללית ערכה מספר שעות ובה צפו בהתרגשות מוריס קאהן, נשיא עמותת SpaceIL, מנכ"ל העמותה עידו ענתבי, כפיר דמרי, ממייסדי SpaceIL ועוד.

תהליך תכנון ופיתוח החללית, שכלל עבודה מאומצת של מהנדסים, מדענים ואנשי צוות, החל ב-2013 ונמשך עד לשנה האחרונה, עם תחילת שלב הבנייה במפעלי התעשייה האווירית. החללית שמשקלה כ- 600 ק"ג בלבד, נחשבת לקטנה ביותר שתנחת על הירח. גובהה מטר וחצי, רוחבה כשני מטרים והיא נושאת דלק המהווה כ-75% ממשקלה. מהירותה המרבית תעבור את 10 ק"מ בשנייה. עוד הודיעה העמותה על שיתוף פעולה עם נאס"א שיאפשר ל-SpaceIL לשפר את יכולת המעקב והתקשורת עם החללית לקראת הנחיתה על הירח, במהלכה ולאחריה. כמו כן, תשתף SpaceIL את נאס"א בנתונים שיתקבלו מהניסוי המדעי למדידת השדה המגנטי באתר הנחיתה.

  • עוד באותו נושא:
  • space IL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully