וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: פייסבוק ו"המשרוקית של גלובס" ישתפו פעולה בניטור "פייק ניוז" ברשת החברתית

בר לביא

5.3.2019 / 12:09

"המשרוקית של גלובס" היא ארגון בדיקת העובדות העצמאי ה-40 במספר שמצטרף למערכת בדיקת העובדות של הרשת החברתית בדיקת העובדות תופנה כלפי תוכן בעל פוטנציאל השפעה על השיח הפוליטי, אך פוליטיקאים לא ייבדקו. כך זה יעבוד

פייסבוק. ShutterStock
פייסבוק/ShutterStock

35 ימים לבחירות, פייסבוק משיקה מהלך בשיתוף המשרוקית של "גלובס" לבדיקת "פייק ניוז". מדובר במהלך ראשון מסוגו בישראל על-פי מודל שכבר פועל במדינות נוספות בעולם (ארה"ב, צרפת, בריטניה, מדינות במזרח התיכון ועוד).

לפני כחודש השיק "גלובס" מדור יומי לבדיקת אמירות פוליטיקאים. שיתוף-הפעולה החדש עם פייסבוק יפעל במנותק מהמערכת העיתונאית (ראו גילוי מלא), ייערך במרחבי הרשת החברתית ויפעל על-פי המודל שמתקיים כבר היום עם 39 ארגוני בדיקת עובדות בעולם.

כל ארגוני בדיקת העובדות שמשתפים פעולה עם פייסבוק הם חלק מרשת עולמית של ארגונים המאושרים על-ידי הרשת הא-פוליטית הבינלאומית לבדיקת העובדות IFCN) International Fact-Checking Network), והם פועלים על-פי סטנדרטים וקריטריונים מוגדרים בעת קביעת אמיתות התוכן.

איך זה יעבוד בפועל? כבר היום גולשי הרשת החברתית יכולים לדווח על פוסט כ"חדשות מזויפות". בודקי העובדות של "המשרוקית של גלובס" יהיו חשופים לפוסטים שדווחו ויבדקו את רמת האמינות של התוכן בהם.

כל תוכן שעובר בדיקה יקבל מהבודק ציון, כאשר קיימות 5 דרגות שונות:

1 . שגוי לחלוטין
2 . מעורב - הטענה העיקרית לא נכונה, אבל יש כמה עובדות נכונות
3 . הכותרת מטעה, אבל התוכן נכון
4 . התוכן נכון
5 . התוכן בלתי ניתן לבדיקה - מדובר בסאטירה או בדעה אישית

ומה קורה כאשר תוכן מוגדר כ"שגוי לחלוטין"? הוא לא יורד מהרשת. בפייסבוק טוענים כי הם לעולם לא מורידים תוכן, אלא אם הוא נוגד את כללי הקהילה, ו"פייק ניוז" לא נחשב לכזה. ואולם החשיפה של אותו תוכן תצומצם מאוד, ואם מישהו ירצה לשתף תוכן שגוי, הוא יקבל התראה שמדובר בתוכן שגוי, והחשיפה תהיה קטנה.

אבל יש גם מי שיחמוק מהבדיקה העובדתית - הפוליטיקאים. בפייסבוק הסבירו כי אנשים צריכים להיות מסוגלים לראות מה פוליטיקאים משתפים בפייסבוק, ולכן פוסטים של פוליטיקאים לא יהיה כפופים לבדיקת עובדות. "אנחנו מנסים למצוא את האיזון הנכון בין עידוד חופש הביטוי לבין המאבק שלנו בהפצת מידע כוזב", מסרו.

שירות בדיקת העובדות של פייסבוק נולד לאחר שהיא ספגה ביקורת על חלקה בהפצת חדשות מזויפות בעיקר בבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016. מאז מנסה הרשת החברתית להיאבק בחדשות כוזבות ומזויפות כדי לנקות את הפלטפורמה שלה וגם את תדמיתה.

*** גילוי מלא: שיתוף הפעולה בין פייסבוק לבין המשרוקית של גלובס לניטור וסימון מידע כוזב ברחבי הרשת החברתית יתבצע באופן עצמאי ונפרד ממערכת "גלובס". השת"פ נוצר כחלק ממהלך כולל של פייסבוק המתבצע מול מספר ארגונים לבדיקת עובדות בעולם שהוסמכו ואושרו בתקן IFCN והוא כולל תגמול. בתקופה האחרונה הושקעו מאמצים רבים להשקת שיתוף הפעולה ערב הבחירות מפאת החשיבות הציבורית של הדבר, ווליום הפעילות לפיכך ילך ויתגבר בהדרגה. בדיקת העובדות תתבצע כלפי תוכן (טקסט, תמונה, סרטון) שעשוי להשפיע על השיח הפוליטי הציבורי, בעברית, בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully