וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האישה הבינלאומי: ראיון עם שלוש נשים יזמיות ופורצות דרך

8.3.2019 / 8:26

יום האישה הבינלאומי: עולם ההיי-טק והיזמות נפתח בשנים האחרונות לנשים כשפערי השכר החלו לרדת ובתעשייה מעודדים יותר ויותר נשים במשרות בכירות, כשמבינים סוף סוף שאין שום הבדל בין נשים לגברים. שוחחנו עם שלוש נשים יזמיות מעולם העסקים וההיי-טק

שלושת מייסדות. יח״צ,
מימין: קרן סלע, חוה זינגבוים וגילת שרייבר./יח״צ

בעשור האחרון הפערים בין גברים לנשים מצטמצמים בצורה משמעותית, פער השכר עדיין קיים, אולם גם הוא מתחיל להצטמצמם. תעשיית ההיי-טק ועולם היזמות, היו נחשבים לכאלו שרק גברים נמצאים בעמדות מפתח. בשנים האחרונות החשיבה השתנתה והחברות הבינו את החשיבות של שילוב נשים כשלא מעט חברות היי-טק שמו להן מטרה להגיע ל-50 אחוזים נשים בחברה. למרות שנשים התחילו בשנים האחרונות להשתלב יותר בתעשייה ולהפסיק לפחד ולפתוח עסקים, נראה כי הפערים עדיין קיימים וישנה עוד עבודה עד שהמצב ישתנה. בינתיים, שוחחנו עם שלוש נשים מעוררות השראה שהקימו חברות מצליחות.

חוה זינגבוים - מנכ"לית ומייסדת חברת קוסמטיקה פורצת דרך

חוה זינגבוים מצאה עצמה בגיל 16 חסרת כל ושנתיים אחר כך נישאה למוטי זינגבוים, מי שהפך בעתיד גם לשותפה לעסק. כמה שנים אחר כך נסעה ללימודי קוסמטיקה בטקסס שבארצות הברית ולאחר לימודיה, התמחתה בקוסמטיקה מתקדמת בבית חולים סקוד אנד וויט. 15 שנים אחר כך, החלה לפתח תכשירים פורצי דרך לטיפול בעור ביחד עם פיזיקאים מאוניברסיטת בר אילן. החברה שנקראת על שמה פיתחה טכנולוגיות ותכשירים פורצי דרך בעולם הטיפוח.

האם עולם היזמות פתוח לנשים כמו בעבר?
העולם התאגידי והעולם הפיננסי הוא בהחלט עדיין עולם של גברים. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות ואם אני נכנסת לישיבת דירקטוריון של בנק או אם אנחנו מנהלים קרנות שאנחנו בקשרים איתם, אז הרוב יהיו גברים. בשנים האחרונות יש יותר ויותר נשים שפתחו עסקים, אבל אני יכולה להגיד לך שרק השנה, חברת לוריאל שהיא חברת בת 100 שנים, מינתה מנכ"לית בפעם הראשונה. יש מגמת שינוי משני הצדדים, יש יותר נכונות לקבל נשים לתוך המערכת ויש יותר נכונות מצד נשים לתת את מה שצריך. גם לשלם את המחיר האישי שצריך לשלם אותו. אני לא חושבת שבעשורים הקודמים הנשים היו פחות מוכשרת, הן פשוט פחות הסכימו לשלם את המחיר האישי. היום העולם נפתח לאנשים מוכשרים, לאנשים שמוכנים לשלם את המחיר, אנשים חזקים ופחות נמדד בין גברים ונשים. אני לא יכולה להגיד שהרגשתי אפלייה בהיותי אישה אלא להפך, המון הערכה.

חברות וארגונים שרוצים לשלב נשים, צריכים להבין ש...?
נשים יכולות הכל.

מה צריך לקרות כדי שנראה בתעשייה יחס גברים - נשים זהה?
אני למשל מנהלת חברה שהיא ברובה מנוהלת בצורה נשית. ההסתכלות הזו ואני רואה שהיא חלחלה אליו והחברה שלנו מתנהלת כחברה נשית. מה זה אומר? יש לי נשים בחברה שלמשל לא נמצאות במשרד כי הן הוציאו את הילדים מהגן והן יוצאות בשעות מוקדמות אבל הן עושות את העבודה והיא תתבצע גם אם היא עכשיו בבית או במשרד. יש הרבה מקומות שלא יאפשרו את זה. אני חושבת שככל שמנהלי דירקטוריון וחברות ובעלי חברות יבינו שזה לא בהכרח נמדד בזמן, בשעות ובלהעביר כרטיס נוכחות אלא ביעילות, ביכולת של העבודה להתבצע, יותר ויותר נשים תוכלנה לשלב את זה. הגמישות צריכה להיות משני הצדדים, גם נשים צריכות לגלות גמישות ואחריות כי אני כבעלים של העסק, צריכה שהעבודה תתבצע.

האם יש דברים שנשים מנהלות שונה מגברים כמו משברים? האם יש דבר כזה סגנון ניהול נשי?
אני יכולה לראות את זה בצורה מאוד ברורה כי המנכ"ל המשותף שלי הוא בעלי וזה מאוד ברור איך כל אחד מאיתנו מנהל את העסק אבל בתוקף היותי בעסקים כמעט 30 שנה אז נתקלתי בהרבה מאוד מנהלות עסקים נשים וגברים וההבדל הוא מאוד ברור. אני חושבת שגברים מאוד ממוקדים בשורה תחתונה, מאוד בביצועים שזה מן הסתם מאפיין גבר. נשים מסתכלות בצורה מאוד הוליסטית על מערך כוח האדם שעובד איתן. הנושא של שביעות רצון, הנושא של מערכות יחסים פנים ארגוניות. אני יכולה להגיד לך מהמקום שלי שאני מנהלת את העסק שלי מתוך השקפה של כמו האמא של כולם. האמא שמסתכלת מלמעלה, חשוב לי שהעובדים שלי ירגישו מאוד בנוח, ירגישו ערכים. חשוב לי להיכנס לנעליים שלהם מדי פעם. הנושא של שכר מאוד חשוב לי. חשוב לי שהעובדים ירגישו מתגומלים, מוערכים. יש לנו מערך תגמול שהוא משוטט לא רק על ביצועים ועל אמביציה ושירות כל המערך של המנהלים שלי ושל העסק.

מה את אומרת לבחורה צעירה שרוצה להיכנס לעולם היזמות?
תשאלי את עצמך קודם כל אם את מוכנה לשלם את המחיר. תבדקי טוב טוב לאן את נכנסת, תדעי במה את טובה ותדעי במה את פחות טובה שזה לא פחות חשוב ומראש אל תכנסי לדברים שאת פחות טובה בהם אלא תקחי עזרה ואל תחשבי שאת יכולה לעשות לבד הכל כי את לא. תהיי מוכנה לשלם את המחיר: בדרך כלל המחיר האישי. אני יכולה לדבר על עצמי שאין לי זמן לחברים או חברות, בשבילי זמן קפה הוא מאוד חשוב. החיים שלי הם בעיקר העשייה העסקית והמשפחה שלי.

קרן סלע - מנכ"לית ומייסדת לייף גרף

קרן סלע, בת 34, נשואה עם שלושה ילדים. בעלת תואר ראשון ושני בהנדסה ביו-רפואית מאוניברסיטת תל אביב. לאחר התואר השני בתחום מדעי המוח, הקימה את חברת לייף גרף יחד עם אורי נבו ואסף ליברמן באוניברסיטת תל אביב.

האם ענף ההיי-טק או היזמות פתוח לנשים כמו בעבר?
ההרגשה שלי היא שהוא הרבה יותר פתוח מבעבר, בשנים האחרונות יש עליה במספר הנשים שלומדות מקצועות ריאלים וכך גם בהייטק ורואים יותר ויותר נשים יזמות. כל שנה יש יותר תוכניות וקהילות לקידום נשים ביזמות וכן קבוצות של נשים שמסייעות לנשים.

חברות וארגונים שרוצים לשלב נשים, צריכים להבין ש...?
אי אפשר לרצות שיהיו יותר נשים מבלי לאפשר הזדמנות לשלב עבודה עם משפחה. נשים צריכות לדעת שהן לא חייבות לשים בצד את המשפחה כדי לעבוד בהייטק או כדי להתקדם בעבודה והארגונים צריכים לאפשר לגברים לקחת חלק שווה לנשים בהקמת המשפחה.

מה צריך לקרות כדי שנראה בתעשייה יחס גברים - נשים זהה?
צריך לעודד נשים שהן מסוגלות ליזום, לנהל ולעשות כל מה שהן רק רוצות, כבר מילדות. להעצים את תחושת המסוגלות שלהן ולעודד אותן להשתלב ביוזמות שונות ובמגמות טכנולוגיות כבר בבית הספר.

האם יש דברים שנשים מנהלות שונה מגברים כמו משברים? האם יש דבר כזה סגנון ניהול נשי?
נשים מביאות פן חשיבה וניהול שונה משל גברים, האינטואיציה והרגישות הנשית היא חלק מהדרך שבה נשים מנהלות משברים והשילוב בין נשים וגברים יכול לחזק משמעותית כל ארגון.

חמש שנים קדימה, איפה אנחנו עם שילוב נשים בהיי-טק ובתעשיות טכנולוגיות?
אני חושבת שכדי שיהיה יחס זהה של גברים-נשים בתעשיה צריך קצת יותר זמן, כי זה עניין של חינוך, אבל אין ספק שבעוד חמש שנים נראה הרבה יותר נשים שעוסקות ויוזמות בתחום הטכנולוגי.

מה היית אומרת לבחורה שרוצה להיכנס להייטק הישראלי?
לכי על זה בכל הכוח ותהיי מי שאת, אל תנסי לשנות את האופן שבו את מתמודדת ומגיבה לדברים כי "ככה מקובל". יזמות היא מאתגרת לכל המינים ויחד איתה מגיע סיפוק אדיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גילת שרייבר, מנכ"לית חברת MyHomeDoc

גילת שרייבר, מנכ"לית חברת MyHomeDoc הפועלת במסגרת פלטפורמת ההשקעות 'סנארה ונצ'רס', המוחזקת במשותף על-ידי טבע ופיליפס. נשואה לאייל ואמא ל-3 ילדים קטנים, למדה ביורפואה בהתמחות באלקטרוניקה ובעלת תואר שני במנהל עסקים. "בחרתי בתחום המדיקל כדי לשפר את איכות החיים של חולים ולהכניס לשימוש טכנולוגיות חדשות שיכולות להשפיע על חיי כולנו", אמרה גילת.

האם ענף ההיי-טק או היזמות פתוח לנשים כמו בעבר?
ענף הביוטק בהייטק תמיד היה פתוח מאוד לנשים ובשנים האחרונות יש עליה באיוש תפקידים בכירים ע"י נשים, אני מאמינה שאנשים טובים ומוכשרים ייקלטו במקומות עבודה ללא קשר למגדר.

חברות וארגונים שרוצים לשלב נשים, צריכים להבין ש...?
אין הבדל בין אישה לגבר מבחינתי, לא מבחינה מקצועית ולא משום בחינה אחרת. עבודה בצוותים הטרוגניים מגבירה את היצירתיות ואיכות התוצרים. חברות וארגונים יכולים להרוויח ממגוון דעות והשקפות ללא קשר למגדר.

מה צריך לקרות כדי שנראה בתעשייה יחס גברים - נשים זהה?
על מנת לראות יחס זהה בתעשייה יש לעודד נשים ללמוד מקצועות טכנולוגיים עוד בתיכון, לדאוג לשוויון בשכר ולעודד גברים לבלות עם הילדים והמשפחה באופן זהה לנשים שבמשפחה.

האם יש דברים שנשים מנהלות שונה מגברים כמו משברים? האם יש דבר כזה סגנון ניהול נשי?
לדעתי לא.

חמש שנים קדימה, איפה אנחנו עם שילוב נשים בהיי-טק ובתעשיות טכנולוגיות?
דרוש שינוי תפיסתי בחברה שלנו, חלקנו באוכלוסיה צריך להתבטא בכל התחומים. בתור התחלה, הייתי רוצה לראות ייצוג הולם לנשים בכנסת, בקרנות הון סיכון ובמקומות שעדיין נחשבים טאבו, הייצוג הנשי בהייטק טוב מהייצוג בתחומים אלה אבל בהחלט יכול וצריך להשתפר בשכבת מקבלי ההחלטות.

מה היית אומרת לבחורה צעירה שרוצה להיכנס לעולם היזמות וההיי-טק?
אותה תשובה שהייתי עונה גם לבחור צעיר בתחילת דרכו: תואר טכנולוגי ויחידה טכנולוגית בצבא הם נקודת פתיחה מצוינת להייטק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully