וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה הפוליטית: בוטים, פרופילים מזוייפים ואיך הם שולטים בנרטיב

4.4.2019 / 9:10

בנימין נתניהו, גנץ ולפיד ואביחי מנדלבליט: כל הצמרת הפוליטית התייחסה השבוע לתחקיר הבוטים והפרופילים של ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס. אבל צעד אחד לפני, מה זה בכלל בוטים ופרופילים מזוייפים ולמה אתם צריכים לפחד מהם יותר משאתם חושבים?

עריכה: טל רזניק

בימים האחרונים המערכת הפוליטית סוערת בעקבות תחקיר של הניו יורק טיימס וידיעות אחרונות אודות הבוטים המשמשים לכאורה את מפלגת הליכוד. בנימין נתניהו, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, כינס מסיבת עיתונאים ובה התייחס לפרשה ואף הציג את חלק מהאנשים שנטען כי הם בוטים. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית את עמדתו בנוגע לעתירה, שביקשה למנוע מהליכוד מלממן או להפעיל חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות לצורכי תעמולה. אולם בין הפרופילים המזוייפים לפרופילים פיקטיביים, נראה שכולם הלכו לאיבוד, ולכן עדיף לקחת צעד אחד אחורה ולעשות סדר בבלאגן. מהם פרופילים פיקטיביים, מה הסיפור עם הבוטים ולמה כולנו צריכים לחשוש מהשיטה החדשה-ישנה שמשנה את הנרטיב ומשפיעה גם עלינו יותר ממה שאנחנו חושבים?

"בוטים הם שם גנרי לכל כלי שהוא בעצם אוטומטי", אמר עידו ספרותי, מייסד PerimeterX, חברה העוסקת בזיהוי בוטים ברשת. "אם אני רוצה לבצע שוב ושוב פעולה מסויימת או להפעיל הונאה או תקיפה, אפשר לכתוב בוט שיעשה את אותה הפעולה שוב ושוב. בוטים הם החל מקוד תוכנה פשוטים ועד לרשתות מאדו מורכבות של תוכנות שיודעות להיראות כמו בני אדם, לגלוש, להזיז תנועת עכבר ולעשות פעולות של בני אדם". למעשה, אם יש ברשותכם חשבון אינסטגרם אתם בוודאי מכירים את זה שאנשים שאתם לא מכירים מתחילים להגיב לכם, עושים לייקים או עוקבים אחריכם. לא תמיד זה בגלל שהעליתם תמונה שמוצאת חן בעיניהם, לרוב מדובר בבוט שתפקידו להגדיל את קהל העוקבים וליצור אינטרקציה לאותו החשבון שמפעיל את הבוט.

מפוצלת בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט. עיבוד תמונה
"אם בליכוד אחראים לרשת - חובה להזדהות"./עיבוד תמונה

פרופיל מזוייף, לעומת זאת, שייך בדרך כלל לבן אדם אמיתי שמעדיף שלא להזדהות תחת שמו. זה יכול להיות כל אחד שיפתח חשבון פייסבוק עם אימייל פיקטיבי, יתחיל להגיב ברשתות החברתיות ויתמוך בראש מפלגה או חבר כנסת כזה או אחר. "בהרבה פעמים יש חיבור בין פרופילים מזוייפים לבוטים. אפשר, לדוגמה, להשתמש בבוטים לייצר פרופילים מזוייפים או שאני יכול לייצר את הפרופיל בעצמי ואז להשתמש בבוטים כדי להגדיל את הפעילות בפרופיל", אומר ספרותי.

"ככל שאתה יותר פעיל, ככה אתה מקבל יותר תשומת לב. כך גם עובד האלגוריתם של פייסבוק וטוויטר, ככל שיש יותר תגובות ולייקים, הפוסט מקבל יותר קידום ויותר אנשים רואים אותו", הוא מוסיף. אפשר להסתכל על זה כמו על רשת: הפרופיל המזוייף שייך לבן אדם אמיתי ברוב המקרים, בעוד הבוטים פשוט מעצימים את הפעילות שלו, מצטרפים להאשטג שהוא מקדם או משתפים את הפוסט שהוא העלה. הפרופילים הפיקטיביים מחוברים זה לזה ואחת מהדרכים לחשוף אותם, זה על ידי רשת שבה כמה עשרות פרופילים בקשר אחד עם השני אבל אין להם קשר עם אנשים אחרים. ברגע שמישהו אחד כותב, כולם מצטרפים ללייקים ושיתופים".

בני גנץ ויאיר לפיד כחול לבן, 1 באפריל 2019. רויטרס
"קמפיין של טרור תודעתי". לפיד וגנץ במסיבת העיתונאים שכניסו בעקבות התחקיר./רויטרס

"דבר אחר שבוטים עושים, והיו מחקרים בנושא הזה סביב הבחירות בארצות הברית: בן אדם שיושב מאחורי הקלעים מייצר את התוכן המקורי, הבוטים עם תוכנה ולמידה ממוחשבת מייצרים גירסאות נוספות לתוכן ומנסים לקלוע לניסוח הכי וויראלי", אומר ספרותי. "כשאתה כותב את התוכן קשה לדעת מה יהיה בדיוק הניסוח הוויראלי. אז אתה כותב תוכן בסיסי והם מייצרים עוד ועוד גרסאות. התוכנה מנטרת את הפעילות, רואה מה תופס תהודה, מה מעניין יותר אנשים אותנטיים ואלו שתופסים משותפים יותר ויותר".

בוט - שלומית. צילום מסך, צילום מסך
חשבון חדש, השם משתמש מורכב מצירוף של מספרים ואותיות והוא עוקב אחרי בוטים נוספים./צילום מסך, צילום מסך

בתמונה שלמעלה ניתן לראות פרופיל החולק מאפיינים זהים לשל בוט: הוא נפתח במרץ האחרון, לפני פחות מחודש, שם המשתמש מורכב מצירוף של אותיות ומספרים והוא עוקב אחרי 14 אנשים שגם שמות המשתמשים שלהם דומים - מורכבים מאותיות ומספרים. אין לה תמונת פרופיל והיא פרסמה פוסטים פוליטים בלבד. עיקר הפעילות שלה פוליטית. בין האנשים שהיא עוקבת אחריהם, ניתן למצוא אדם נוסף שהחשבון שלו לכאורה נפתח באוקטובר 2018 ומאז יש לו בחשבון הטוויטר פעילות פוליטית ענפה. עצם זה שהוא פרסם פוסטים פוליטים בדחיפות גבוהה לא אומר שהוא בוט. מה שכן מעיד על כך הוא הצירוף המשונה של שם המשתמש, ללא תמונה, שאחריו עוקבים בוטים נוספים והוא עוקב אחר בוטים נוספים. בנוסף, הפעילות שלו בטוויטר מסתכמת אך ורק בנושאים פוליטים ונעשית בתדירות גבוהה מהרגיל. כל אלו חולקים את אותם המאפיינים של בוטים.

בפייסבוק ובטוויטר עובדים שעות נוספות לקראת מערכת הבחירות ובמידה מסויימת גם מצליחים להסיר את החשבונות הפיקטיביים והבוטים. מדובר בעשרות אם לא מאות אלפי חשבונות שפעילים או רדומים וכשהם מסירים אותם, חשבונות חדשים נפתחים ומצטרפים "לחגיגה". למרות שמדובר בפוסטים מאוד קיצוניים ברוב המקרים, הם עדיין מצליחים לשנות את השיח ולהשפיע על התודעה שלנו, בין אם אנו בטוחים שאין לכך שום השפעה. כך, לדוגמה, רק לפני חמש שנים נחשף כי פייסבוק ביצעה ניסוי ברגשות של משתמשים. חוקרים של החברה הצליחו לשנות את הפיד של מאות אלפי משתמשים ובחנו האם זה משפיע על מצב רוחם. בחברה טענו כי הנתונים שנאספו לא נקשרו לאף חשבון של אדם ספציפי, אולם לכולם זה ברור שמדובר בתהליך מסוכן ואפשרי לגמרי לביצוע.

עד כמה זה מקדם את השיח ומשנה את הנרטיב?

"אני לא פוליטיקאי, אבל הבוטים בהחלט עוזרים לקבוע את השיח ולקדם את התכנים כך שהם מופיעים גבוה בפיד שלך", אומר ספרותי, "למרות שפייסבוק וטוויטר מנסים להילחם ומשקיעים לא מעט אנרגיה בלזהות את הדברים האלו ולרסן אותם. יש מספיק מוטיבציה למצוא דרכים לעקוף את האמצעים של הרשתות החברתיות ולדחוף את התכנים האלו כך שיהיו יותר ויראלים וישנו את השיח. זה שהם בעצם מקדמים תכנים וגורמים לתכנים להיות פופולריים, הם מטים את השיח לאג'נדה שהם רוצים לקדם".

יש חברות ישראליות שפועלות בתחום הזה?

"יש הרבה חברות ישראליות שפועלות בתחום הזה והישראלים מאוד יצירתיים ואוהבים את הדברים האלו, בדיוק כמו שהישראלים חזקים בעולם הפרסומות והתוספי דפדפן שמפיצים פרסומות וחזקים בעולם הרוגלות, ככה הם חזקים בעולם הבוטים. יש לא מעט ישראלים שעושים דברים כאלו. גם הרוסים טובים בזה,ויש פעילות בדרום מזרח אסיה ובסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully