וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריס קאהן מכריז: פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך

13.4.2019 / 20:21

אחרי הנחיתה שהסתיימה בהתרסקות על הירח, יו"ר SpaceIL ומי שהיה התורם העיקרי, מוריס קאהן מכריז: "פרויקט בראשית 2 בדרך". קאהן לא פרסם פרטים נוספים, אך נראה כי הנחיתה צפויה להתקיים בכל זאת וב-SpaceIL נערכים לחידוש הפרויקט

הנחיתה שלא הייתה על הירח - החללית "בראשית" לא הצליחה לנחות על הירח/צילום: spaciIL והתעשייה האווירית

לאחר שנים של ציפייה, השיגור של החללית הישראלית הראשונה לירח נגמר בהתרסקות רק רגעים טרם נחיתתה. ועל אף ההפתעה המאכזבת, צוות SpaceIL כבר החל לדבר על שיגור החללית הבאה. מוריס קאהן, יו"ר SpaceIL ומי שהיה התורם העיקרי בפרויקט, הכריז הערב על הקמת הפרויקט "בראשית 2", בו ינסו לשלוח חללית ישראלית נוספת לירח. בכוונתו של קאהן להוביל את הפרויקט של החללית הישראלית השנייה, על מנת שתושלם המשימה לנחיתה על הירח. "זה חלק מהמסר המרכזי שלי לדור הצעיר- גם אם לא מצליחים, קמים ומנסים שוב", אמר קאהן.

"הגענו לירח, אבל ננסה שוב", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שאירעה בערב ההתרסקות. עוד בלשכת ראש הממשלה הודיעו כי נתניהו אמר שהמדינה תיקח חלק בפרויקט. מתוך 100 מיליון הדולרים שהושקעו בחללית הישראלית הראשונה, הממשלה סייעה ב-10 מיליון. קאהן כבר החל לגבש קבוצת תורמים חדשה, ולשם כך הוא מינה צוות משימה לבראשית 2, בראשו הוא יעמוד. הצוות יפגש כבר מחר לתחילת העבודה. חשוב לציין כי החללית הקודמת השתתפה בתחרות ה-Lunar X Prize של גוגל, ובמהלכה נאסר על גופים ממשלתיים לתרום סכום כסף ניכר, כך שאולי נוכל לראות בקרוב מאוד תרומה גדולה מממשלת ישראל.

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית היא מוקד ידע לאומי בתחומי החלל והלווינות ומשמשת כבית החלל של מדינת ישראל. אנו גאים בתרומתנו להישגי החללית בראשית שהגיעה למפתן הירח. נשמח להיות חלק ממשימות חלל נוספות בשיתוף Spaceil ובהובלתו של מר מוריס קהאן".

זה היה נראה כמעט ומושלם: לאורך כל הדרך, החללית הייתה במסלול הנדרש, למעט כמה תקלות במערכת התקשורת, מחשב המשימה ומערכת עוקבי הכוכבים. על כל אלו הצליחו בתעשייה ובעמותה להתגבר, אולם נראה שבשלב המשימה החללית לא הצליחה להאט, המנוע סירב להיכבות ואילו היא התרסקה במהירות של 400 עד 500 קמ"ש אל תוך הירח.

תהליך הנחיתה החל בסביבות השעה 22:05, אך במהלכו חלו קשיים בקשר ובמנוע של החללית. ניסיון הנחיתה בוצע בצורה אוטונומית, כשהחללית קיבלה מידע מקדים מהקרקע וניסתה לנחות ללא שליטה מכדור הארץ. במהלך ניסיון נחיתתה, העבירה "בראשית" שתי תמונות סלפי שבה נראה אתר הנחיתה. עם זאת, בהמשך אירעו קשיים לאחר שהחללית איבדה קשר עם תחנת הקשר הקרקעית של נאס"א והתגלתה בעיה במנוע. "המצב כרגע נראה לא טוב. אנחנו בלי מנוע ראשי", אמר דורון עופר, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית. בהמשך התקבלה בחדר הבקרה הבשורה על כישלון ניסיון הנחיתה: "לפי כל הסימנים, לצערי הרב, כנראה לא נהיה המדינה הרביעית בעולם. אבל בכל מקרה, הגענו להישג אדיר. היינו מאוד קרובים לירח. אנחנו גם על הירח, אבל לא בצורה שרצינו".

תמונה ראשונה מהירח -חדר הבקרה של התעשייה האוירית לקראת נחיתת החללית בראשית על הירח, 11 באפריל 2019. אלון רון, אתר רשמי
מגובה כל כך נמוך של 25 קילומטרים מפני הירח. החללית ״בראשית״ בסלפי אחרון לפני ההתרסקות./אתר רשמי, אלון רון

החללית הראשונה נבנתה בקפידה במשך מספר שנים, מתוכן רובן הוקדשו לתכנון של צוות SpaceIL, אולם כעת, התוכניות לחללית כבר מוכנות כמעט לחלוטין. כלומר, נוכל לראות חללית ישראלית שנייה בקרוב מאוד, שכן תהליך הפיתוח יתקצר באופן משמעותי. למרות ההתרסקות על הירח, נראה כי החללית "בראשית" הצליחה לסמן את ישראל כמעצמת חלל של ממש. העלות הכוללת של בניית החללית, הייתה כ-100 מיליון דולרים, סכום זעיר לעומת החלליות של ארצות הברית, הודו וסין, ששילמו יותר ממיליארד דולר כדי להגיע לירח. עוד מרבית מההוצאה, היא בכלל על שיגור החללית, שבוצע על ידי טיל Falcon X של המיליארדר אילון מאסק. בתעשייה האווירית ו-SpaceIL ייצרו רכיבים חדשים לגמרי, כאלו שתואמים לחללית הזעירה ובכך הצליחו לחסוך בעלות השיגור ובעלות החללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully