וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההודעה הדרמטית: מתי אמזון תציע את כל שירותיה גם בישראל?

1.5.2019 / 9:11

אמש (שלישי) שלחה אמזון הודעה למוכרים ישראלים והציעה להם להצטרף לשירות מקומי שיפעל בישראל. השירות יציע לסוחרים אפשרות למכור בתוך ישראל, אפשרות שהייתה חסומה עד כה. זו עדיין לא אמזון במלוא תפארתה, אך נראה שישראל על המפה. מתי נראה שירות משלוחים גם בישראל?

צלמים זמניים מורשים

על רקע הודעת האימייל ששלחה אמזון למוכרים ישראלים, מניות הקניונים צנחו והבועה החלה להיסדק. זהו אולי הסיוט הגדול ביותר של הקניונים בישראל, לראות את מה שאמזון עשתה בארצות הברית קורה בישראל. אבל צריך גם לקחת את הדברים בפרופורציה: המייל של אמזון בעברית לאו דווקא מעיד על כך שהחברה הולכת להקים מחסנים בישראל, בטח שלא בטווח הקרוב. "לפני שנתיים היה השלב הראשון כשהם התחילו לשלוח לארץ עשרות אלפי מוצרים. השלב השני היה כשהם פתחו אמש את הפלטפורמה לסוחרים מקומיים וכאן הצרכנים מרוויחים", אמר יניב קוטר, מבעלי חברת השילוח DealTas שבין היתר גם מאפשרת איחסון ושילוח עבור מוכרי אמזון. "המהלך השלישי זה שאמזון תתרגם את הממשק לעברית, זה יוביל לפתיחת אמזון ישראל. זה יגרום לכולם לנצח, הצרכנים יקבלו ממשק בעברית, והסוחרים ירוויחו כי עכשיו יש להם יותר אמצעי מכירה", הוסיף.

למעשה אולי מדובר בחיסרון: אמזון לא תפעיל כאן שירות משלוחים, השירות שהיא התפרסמה בזכותו. על השירות המשלוחים יהיו אחראים המוכרים ודואר ישראל או שירות המשלוחים שהם יבחרו. אמזון מחייבת את המוכרים לזמן הגעה מרבי של עד חמישה ימים, מה שאולי עשוי להיות מעט לחוץ עם שירותי המשלוחים בישראל. עוד יהיו אחראים המוכרים על מדיניות ההחזרה של אמזון, כלומר אמזון תכתיב את הכללים ואילו המוכרים אם אלו שיצטרכו להחליט: האם להחזיר את המוצר, את הכסף או שלא להתייחס לבקשה. שירות הלקוחות של אמזון נחשב לאחד מהשירותים הטובים והמהירים ביותר. יש גם כאלו שמנצלים אותו לרעה ומבקשים החזרים על מוצרים יקרים, למרות שהם הגיעו ליעד תקינים. כאן הישראלים יעמדו במבחן: האם הם ינצלו את הנדיבות של אמזון או שלא.

אמזון. ShutterStock
תהליך שצפוי לערוך כמה חודשים: קודם אתר בעברית ואז אולי גם משלוחים בישראל./ShutterStock

אז מתי אמזון תגיע לישראל עם שירותי משלוחים תוך יומיים?

"אמזון היו אצלנו לפני שנה והגיעו שוב לפני מספר חודשים, כשהסיבה היא שהם ראו שיש תנועה ערה של ישראלים ברכישות באמזון ארצות הברית", אמר שלומי נידם, המחזיק בקבוצת חברות שמפעילה עשרות חנויות באמזון ב-14 מדינות. "במהלך השנתיים האחרונות הם מסתובבים פה בארץ והם בעצם רצו לקבל קצת יותר מידע, אם כדאי להקים כאן אתר. לפני מספר חודשים הם הודיעו שהם לא בטוחים, ולא יודעים האם כדאי להשיק חנות בעברית", אמר. "אפשר להניח שבחודשים הקרובים יפתחו את האתר בעברית, מספר חודשים אחר כך יכריזו על שירות משלוחים בישראל ואולי גם מחסנים". חשוב לזכור שבאוסטרליה, מדינה שגדולה פי כמה עשרות מישראל, אמזון עבדה במשך שנה ללא מחסן. גם במדינות אחרות אמזון לא עשתה מהלך דומה, היא פשוט הקימה זירת סחר מקומית כמו אמזון טורקיה ואמזון אוסטרליה. לא מן הנמנע שתרגום האתר, יקפיץ את המכירות של הסוחרים המקומיים. זה אומנם עדיין יהיה במשלוח מקומי, אבל המכירות צפויות לעלות".

אולם יש גם מי שסבור שאמזון לא עשויה לפתוח מחסנים בישראל אלא להשאיר את השירות במתכונת של הספקים המקומיים. "לאמזון בהולנד אין מחסנים, הם תרגמו את הממשק ופתחו אמזון הולנד, אבל הם עובדים עם סוחרים מקומיים, ממש בדומה למה שאמזון הכריזה בישראל. אמזון לא באים לישראל באופן ספציפי, יש כאן מהלך גדול יותר ורחב יותר של פריסה עולמית של האתר", אמר קוטר. "לאט לאט הם מתרחבים לעוד מדינות אבל לאו דווקא בכל מדינה יש מחסן. ישראל כוח קנייה משמעותי, אבל עדיין קטן לעומת אירופה או מדינות אחרות. זו הסיבה שאני לא חושב שאמזון תכנס פיזית לישראל והם יסתפקו בסוחרים המקומיים. אולי גם זה לא כלכלי כי עלות השילוח כל כך נמוכה, שאולי היא תעדיף להמשיך את המשלוחים לישראל בלי לפתוח מחסנים".

רמת השירות תעלה ומי שלא יהיה שם ייעלם

אמזון ידועה בתור ספקית השירות אחת מהטובות בעולם והיא נמנית לצד אפל: אם המוצר לא הגיע או הגיע פגום, אמזון תזכה את הלקוח באופן מיידי, בלי לשאול שאלות מיותרות. יש רוכשים שניצלו את זה לרעה, אך הנוהל הוא ברור: הלקוח תמיד צודק. אך לצד שירות הלקוחות, אמזון מכתיבה סטנדרטים בעולם הסחר האינטרנטי כמו יומיים משלוח בארצות הברית ואירופה, מה שגרם לכל האתרים להתיישר. "אנחנו מדברים על תקן של עולם הסחר המקוון וזה לא כולל רק את המחיר עצמו, אלא גם את הלוגיסטיקה שעומדת מאחורי כל המהלך הזה וגם שירות לקוחות, מהירות השילוח, החזרות וכל מה שהיה טיפה מאתגר בארץ בתחום - הולך לעבור מתיחת פנים", אמר קוטר.

  • עוד באותו נושא:
  • אמזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully