וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף: כך אמזון משמידה מיליוני מוצרים שנמכרים באתר

27.5.2019 / 6:40

השקת פעילות אמזון בישראל קרבה מתמיד, וכעת נחשף הצד הרע של החברה. בין התלונות על תנאי העסקה הקשוחים והפיטורין שנעשים באמצעות מחשב, נראה כי גם אמזון משמידה לא מעט מהמוצרים שמגיעים לחנויות ב"אזור ההרס" וכעת אנחנו מקבלים הצצה למה שמתרחש שם

צלמים זמניים מורשים

בסרטון: החנות של אמזון בניו יורק

חקירה חדשה חושפת: אמזון משמידה מיליוני מוצרים חדשים לחלוטין שהיא לא מצליחה למכור. כשאתר המכירות הגדול בעולם נתקע עם מלאי שאינו יודע מה לעשות איתו, בין אם זה ספרים או טלוויזיות, הוא משמיד אותו לחלוטין. העדויות חושפות כי מיליוני מוצרים, רובם הגדול עוד באריזתם המקורית, מושלכים לאתרי פסולת עצומים או גרוע מכך - נשרפים. הפסולת האלקטרונית המסיבית נחשפה על ידי קבוצת חוקרים שהסתננו וצילמו בסתר אחד מהמחסנים העצומים של החברה.

הכתבים התקינו מצלמות על רחפן, שנשלח לעקוב אחר המשאיות - שם גילו כי אלפי המוצרים שנדחסו לתא מטען המשאית נשלחו מהמחסנים ישירות למרכז סילוק פסולת ולאתר מזבלה של החברה. שם תיעדו בחשאי את צוות העובדים מעמיס צעצועים יוקרתיים, ציוד מטבח שאינו בשימוש וטלוויזיות חדשות אל תוך פחי ענק. החקירה של אתר החדשות הצרפתי התמקדה בעיקר במחסני החברה בצרפת, אולם נאמר כי אמזון פועלת בצורה דומה גם במדינות אחרות בעולם. כתב של אתר החדשות הבריטי DailyMail פנה למנהל באמזון בהתחזות לאחד מעובדי המחסן בשאלה "מה עושים עם סחורה שלא נמכרה?". המנהל לא הכחיש ואמר "חלק מהסחורה חוזרת למחסנים, אולם חלק ממנה מושמד".

מחסן של אמאזון בגרמניה. ShutterStock
מחסן של אמזון בגרמניה/ShutterStock

עם זאת, כשערוץ הטלוויזיה שחשף את הפרשה שאל את אמזון באופן מפורט בנוגע לנושא, לרבות אם החברה משמידה מוצרים שאינם בשימוש במדינות אחרות, היא סירבה להגיב בתוקף. בהתחמקות אלגנטית, אמר דובר החברה כי עם מוצרים שלא נמכרו, הם משתפים פעולה עם מספר ארגוני צדקה וארגונים ללא מטרות רווח על מנת להפיץ אותם. בסרטונים שתיעדו את הפרשה, נחשפו בכירים בניהול מחסני החברה כשהם מספרים על עלויות האחסון שדורשת אמזון מחברות המשווקות מוצרים דרכה. תחילה אמזון דורשת רק 22 ליש"ט (כ-100 שקלים) עבור מטר רבוע של שטח, אולם המחיר קופץ ל-430 ליש"ט (כ-1,971 שקלים) לאחר שישה חודשים ו-860 ליש"ט (כ-3,942 שקלים) לאחר שנה.

אחד מאנשי העסקים שהתראיינו, ציין כי אמזון חייבה את החברה שלו ב- 17 ליש"ט (כ-78 שקלים) עבור החזרת המוצרים, אבל הציעה להשמיד אותם במחיר של 13 סנטים בלבד (כ-60 אגורות). ספקים שיתפו כי העדיפו לא פעם שאמזון תשמיד את המוצרים מאשר שתחזיר אותם חזרה, וזאת כי לא יכלו להרשות לעצמם לעמוד בעלויות האחסון או בעלויות השילוח שדרשו מהם. שר בממשלת בריטניה אמר בתגובה לחשיפה: "אמזון צריכה להתבייש בעצמה. זו אינה דרך עסקית נכונה ואני מעודד אותם לבדוק את ההסדרים המסחריים שיש להם עם הספקים". יושבת ראש ועדת הביקורת על הסביבה במפלגת הלייבור שבבריטניה הוסיפה: "זה מראה מזעזע וקורע לב. בתקופה שבה מיליונים נאבקים כדי לסיים את החודש ולאפשר לעצמם לנהל חיים בסיסים מדי יום עם מוצרי יסוד, זה שערורייתי כי מוצרים שאינם בשימוש פשוט נהרסים, כשאפשר לתת אותם לאנשים נזקקים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
משאית של אמזון. ShutterStock
מוצרים מועמסים על המשאית ונשלחים להשמדה/ShutterStock

בערוץ הטלוויזיה הצרפתי ,M6 שחשף את הפרשה, סיפרו כי בשנה האחרונה השמידה אמזון כ-3 מיליון מוצרים חדשים לחלוטין. אמזון נחשב לאתר הקניות הגדול ביותר ולו מעל ל-300 מחסני אספקה ברחבי העולם - כל אחד מהם בגודל עשרה מגרשי פוטבול. הפרשה שנחשפה אמנם מעלה לא מעט סימני שאלה ותהיות לגבי ההתנהלות של אמזון מול הספקים שלה, אך היא גם מעלה לא מעט תהיות בנוגע למדיניות שלה בשמירה על הסביבה.

  • עוד באותו נושא:
  • אמזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully