וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירת הברבור: אפל קברה את אייטונס ללא טקס ראוי

4.6.2019 / 0:09

באירוע של שעתיים ורבע, אפל לא מצאה כמה דקות להיפרד בצורה ראויה מהתוכנה שחוללה מהפכה בעולם המוזיקה. בכמה דקות בודדות, אפל הודיעה כי תחליף את אייטונס בשלוש אפליקציות שונות, ואם סטיב ג'ובס היה צופה מהצד, ייתכן והיה זועם - ובצדק

סטיב ג'ובס. Justin Sullivan, GettyImages
אם ג'ובס היה צופה מהצד, ייתכן והיה זועם ובצדק./GettyImages, Justin Sullivan

בלי טקס ראוי ובלי מילות פרידה, אפל נפרדה אמש מהתוכנה שליוותה אותה במהלך ה-19 שנים האחרונות, תוכנה שנויה במחלוקת שמצד אחד משתמשי הווינדוס שונאים, ומצד שני משתמשי המק אוהבים. "הודות" לשירותי הענן ושירותי הסטרימינג, במהלך השנים האחרונות אייטונס איבדה מהרלוונטיות שלה ורבים טענו ובצדק כי מדובר בתוכנה מיותרת. עם זאת, באירוע של אפל קברו בשקט בשקט את אייטונס, מבלי לעשות פרידה ראויה לתוכנה שעשתה מהפכה בעולם המוזיקה ועשתה פריצת דרך משמעותית בתחום. אם סטיב ג'ובס היה צופה מהצד, ייתכן כי היה זועם - ובצדק.

אי שם ב-1999 פותחה תוכנה בשם SoundJam MP, תוכנה שאחרי שנה נרכשה על ידי אפל וקיבלה עדכון חדש שמאפשר יכולת לצרוב דיסקים. ב-2001 הושקה התוכנה החדשה והותאמה למערכת ההפעלה של אפל ושנתיים אחר כך, ב-2003 הגיעה גם למחשבי הווינדוס. הרעיון היה ברור: דרך האייטונס יוכלו משתמשי האייפוד, נגן המוזיקה שעשה מהפכו בעצמו, להעביר שירים בצורה קלה ומהירה. סטיב ג'ובס חיבר את הנקודות ועלה על פתרון מבריק: לרכוש מוזיקה דרך אייטונס. בשעה שהתנהל משפט ראווה נגד נאפסטר, ג'ובס הראה לעולם כמה קל, זול ופשוט לרכוש מוזיקה באיכות הגבוהה ביותר. האייטונס הייתה חנות המוזיקה האינטרנטית הראשונה בעולם שהנגישה מאות אלפי שירים בלחיצת כפתור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעם זו הייתה תוכנה שגרמה לאפל לגאווה./מערכת וואלה!, צילום מסך

האייפוד שזכה להצלחה גדולה הפך לנגן המוזיקה הפופולרי בעולם, ובשעה שהיה סגור לתוכנות חיצוניות ועבד רק עם האייטונס, מיליוני משתמשים נאלצו להוריד את התוכנה וכך נחשפו לחנות שהנגישה מבחר אדיר של שירים. בעולם נמכרו יותר מ-400 מיליון ואפל נהנתה ממיליארדי רכישות של שירים דרך תוכנת אייטונס. החזון של ג'ובס התממש והאייטונס הניבה רווחים מרשימים. מאוחר יותר עם האייפוד קלאסיק, השיקה אפל אפשרות לרכישת סרטים וסדרות בארצות הברית, מה שסימן את אפל כספריית תוכן אינטרנטית נגישה, אך במחירים מעט יקרים.

אבל היו גם לא מעט תלונות: התוכנה הייתה כבדה, איטית ומסורבלת עבור משתמשי הווינדוס שנהנו מתמיכה חלקית. באפל התקשו להתאים את נגן המוזיקה למשתמשי הווינדוס והחוויה נפגעה בצורה משמעותית. נראה כי אפל התקשתה לתחזק את התוכנה בשתי מערכות ההפעלה: הווינדוס והמק. מצד אחד החוויה הייתה חלקה במחשבי המק, אך איטית להפליא במחשבי הווינדוס. עוד במהלך השנים האחרונות, אפל לא טרחה לעדכן את התוכנה בתדירות גבוהה, וכבר אותה כי אורך החיים של האייטונס קצוב.

הכתובת הייתה על הקיר: שירותי הסטרימינג חיסלו את האייטונס

אפל לא אשמה בכך שאייטונס הפכה ללא רלוונטית, כמו שנטפליקס לא אשמה בכך שרשת בולקבאסטר איננה רלוונטית. שירותי הענן חוללו מהפכה ובשנים האחרונות פגשנו אותם בעיקר עם שירותי הסטרימינג, נטפליקס, ספוטיפיי, דיזר ולאחרונה גם אפל מיוזיק. אפל נערכה ליום שאחרי עם רכישת המותג Beats שמלבד האוזניות, כלל גם את שירות הסטרימינג. למעשה, אפל מתרחבת בצורה משמעותית עם שירות הסטרימינג שבנתה ולכן גם השיקה שלוש אפליקציות מחליפות: אפל מיוזיק, אפל פודקאסט והאפל TV. כך יוכלו המשתמשים לבחור איזו אפליקציה הם ירצו או רלוונטית אליהם ולקבל תוכנה שעושה פעולה אחת ועובדת בצורה טובה, ולא שלוש פעולות ומגמגמת. אפל לא מסרה מתי תפסיק לתמוך באופן רשמי באייטונס ומתי תפסיק לשחרר עדכוני תוכנה או אבטחה, אך נראה כי זה עתיד לקרות עוד השנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערכה ליום שאחרי עם האפל מיוזיק./מערכת וואלה!, צילום מסך

קשה היה לראות את אפל נפרדת במשפט אחד מהאייטונס, תוכנה שפרצה באופן שבו צרכנו מוזיקה. אולי בכירי אפל הדחיקו ואולי הם רצו לקבור את התוכנה בשקט, אך לסטיב ג'ובס מגיע שיעשו את זה בצורה מכובדת. אייטונס חוללה מהפכה אמיתית, בשעה שכבר אין מהפכות כאלו. היה טוב וטוב שהיה, אייטונס 2001 - 2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully