וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע של פייסבוק: "נעשה לפיננסים מה שהאינטרנט עשה לתקשורת"

אורי ברקוביץ'

18.6.2019 / 11:59

ענקית המדיה החברתית חברה לעשרות תאגידים ברחבי העולם וייסדה בבירת הפיננסים ז'נבה שבשוויץ קונסורציום בשם "ליברה", שינהל את תשתית הבלוקצ'יין של המטבע החדש. בין הגופים: ויזה, מאסטרקארד, פייפאל, eBay, ספוטיפיי, אובר, וודאפון ועוד

גלובלקוין (Globalcoin) של פייסבוק. הדמיה: Shutterstock, גלובס
ליברה./גלובס, הדמיה: Shutterstock

עשר שנים לאחר השקת המטבע הקריפטוגרפי הראשון "ביטקוין", ופחות משנתיים לאחר ההייפ הקריטוגרפי של 2017, טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאומצת על ידי המיינסטרים באחת ההכרזות הטכנולוגיות והפיננסיות החשובות והדרמטיות בעשור האחרון. ענקית המדיה החברתית פייסבוק הכריזה היום (ג') על הקמת קונסורציום של תאגידים וארגונים לא-ממשלתיים מרחבי העולם, בשם "ליברה" שינהל את תשתית הבלוקצ'יין על בסיסה יונפק מטבע קריפטוגרפי חדש בשם זהה. מקום מושבו של הארגון החדש בבירת הפיננסים ז'נבה שבשוויץ.

המטבע הקריפטוגרפי החדש פותח עד כה על ידי שני צוותים של פייסבוק, אחד בארה"ב, והשני, הקטן מבין השניים במרכז הפיתוח של פייסבוק בתל אביב. בראש המרכז התל אביבי עמד הישראלי תומר בראל, ובראש הצוות האמריקאי עמד דיוויד מרקוס - שניהם בכירים לשעבר בענקית התשלומים "פייפאל", שגם היא בין החברות ששותפות בקונסורציום החדש. עם השקת המטבע ב-2020 בכל רחבי העולם יעבור ניהול הרשת החדשה והמטבע לידי הארגון השוויצרי שבו יהיה לפייסבוק קול שווה לשאר הגופים. את פייסבוק תייצג בארגון חברה בת חדשה של פייסבוק בשם "קליברה" שתפתח ארנק מטבעות דיגיטליים בשם זהה.

לדברי קווין ווייל, סגן נשיא בקליברה, אחת הסיבות שפייסבוק הקימה את קליברה כחברה בת היא "כדי לשמור את המידע על המשתמשים בנפרד, ובמיוחד את המידע הפיננסי". קווין הבטיח בשיחה במפורש כי "ההעברות שיבוצעו כחלק מקליברה לעולם לא ישמשו לטיוב מודעות בפייסבוק".

בין הגופים הבולטים שחברו לפייסבוק ניתן למצוא את ארגונים מסוגים שונים - חברות פיננסים, טכנולוגיה, תקשורת, מסחר אלקטרוני, שירותים, לצד ארגונים ללא מטרות רווח מרחבי העולם. בין הגופים: חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד, ענקית התשלומים הדיגיטליים פייפאל, ענקית המסחר המקוון eBay, חברת המוזיקה המקוונת ספוטיפיי, חברת ההסעות אובר, קרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים coinbase, ענקית הסחר האלקטרוני MercadoLibre שפועלת בדרום אמריקה, והחברה האם של אתר הזמנות התיירות בוקינג.קום. לצד אלה תפעל חברה בת החדשה קליברה וחברת פייסבוק עצמה.

בין החברות המשתתפות גם ענקית התקשורת הבריטית וודאפון, בעלת שווי השוק הרביעי בגודלו בעולם ששולטת בכשליש מהשוק בהודו ופעילה מאוד באפריקה - שווקי היעד המוצהרים המרכזיים של המטבע החדש, כפי שנמסר ל"גלובס" בשיחת ועידה בווידאו עם בכירים בצוות הניהול והפיתוח של המיזמים החדשים בניו יורק.

המטרה: לחבר מאות מיליוני בני אדם נטולי חשבון בנק

מטרת המטבע החדש לחבר מאות מיליוני בני אדם נטולי חשבון בנק במדינות מתפתחות ולאפשר לרבים אחרים להנות מיכולת להעביר כספים באופן מיידי "ללא עמלות או תמורת עמלות אפסיות, וזאת בהשוואה לממוצע של 7 אחוזים ומשך זמן העברה של שלושה ימים". לדברי פייסבוק, "העברת כספים בין משתמשים ממדינות שונות צריכה להיות פשוטה וקלה כמו שליחת הודעת טקסט או תמונה", ובחברה מגביהים ציפיות - "נעשה לעולם הפיננסים את מה שהאינטרנט עשה לעולם התקשורת" - הם מבטיחים ומכריזים כי הם צופים שהפרויקט יצית גל של השקעות, יצירת מקומות עבודה, וצמיחה במדינות מפתח רבות ברחבי העולם".

הפשטות והקלות הללו, הם מה שלדברי פייסבוק יקדמו הכללה פיננסית (financial inclusion) - ביטוי שפירושו נגישות של פרטים לשירותים ולמוצרים פיננסיים במחיר שווה לכל נפש. זו גם הסיבה שלדברי פייסבוק הקונסורציום כולל ארגונים כמו kiva, שפועל ב-80 מדינות בעולם ומקדם מיקרו-הלוואות מן הלוואות למעוטי יכולת בעולם המתפתח.

במסגרת שיחת הוועידה הציגה פייסבוק את ארנק קליברה ואת האופן שבו תשולב יכולת העברת הכספים גם בוואטסאפ ובפייסבוק מסנג'ר. במצגת נראו שיחות רגילות בהן פעולת העברת הכסף מופיעה כמו הודעה רגילה כחלק ממהלך השיחה. בפייסבוק הבטיחו כי מדובר בהעברה מיידית ללא המתנה לאישור וזאת בניגוד להמתנה הנדרשת לאישור פעולה ברשת ביטקוין למשל.

פייסבוק הבהירה כי היא מודעת לכובד האחריות שנובע מהטיפול בכספים של אנשים. לדבריה היא תפעיל שרות לקוחות 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. ההצטרפות לשרות תהיה בסגנון צ'אט וכי יופעלו אמצעי אבטחה כאלה שיבטיחו את כספי הלקוחות גם אם חשבון הפייסבוק שלהם נפרץ או המכשיר הסלולרי שלהם יאבד.

הסיבה לכך היא שפעולות העברת הכספים בתוך אותו שירות (לצורך העניין, וואטסאפ, פייסבוק מסנג'ר או ארנק קליברה הם שירות כל אחד) מתבצעות באופן פנימי ולא על גביי רשת הבלוקצ'יין. את רשת הבלוקצ'יין יתחזקו כל החברות המעורבות ולדברי פייסבוק, החברה שואפת כי מספרן יגדל מ-28 ביום ההכרזה, לכמאה חברות ביום ההשקה, ב-2020.

"קליברה לא תעשה כסף בשלבים הראשונים"

כיצד תראה פייסבוק רווחים מהפרויקט החדש? "קליברה לא תעשה כסף בשלבים הראשונים. אנו מצפים שקליברה תציע שירותים של אכסון וניוד נכסים ללא עלות או בעלות נמוכה מאוד לכל מקום. בטווח הארוך אנו מצפים לפתח סט של שרותים פיננסים שיקיף את פונקציונליות הליבה של החזקת ליברה ותשלום איתה, ושירותים אלה יהיו בעלי ערך לפייסבוק או לקליברה מבחינה עסקית", אמר בראל, שמשמש כעת בתפקיד סגן נשיא למבצעים (operations) בחברה.

רשת הבלוקצ'יין, כאמור, לא תהיה בשליטה ישירה של פייסבוק והיא תנוהל על ידי הקונסורציום השוויצרי. בכוונה שהמטבע יאפשר שימוש יומיומי ולא יהיה נתון לתנודות חדות, המאפיינות את שוק מטבעות הקריפטו ככלל, הוגדר המטבע החדש כ-StableCoin - מטבע הצמוד בהגדרה לסל מטבעות פיאט בולטים כמו דולר ואירו, לצד איגרות חוב ממשלתיות. פייסבוק הבטיחה כי המטבע החדש לא יהיה נתון לספקולציות וכי הוא יהיה מגובה ביחס הלימות הון של 1 ל-1. מטבעות חדשות יונפקו או ייגרעו מהמערכת אך ורק כנגד הכנסה או הוצאה של נכסים מהגיבוי.

רשת הבלוקצ'יין עצמה תהיה בקוד פתוח והחברה תפרסם ביום ההכרזה את מסמכי ההגדרות שלה (whirepapers) כדי לקבל ביקורת מקהילת מפתחי הבלוקצ'יין העולמית שתאפשר לשפר אותה וכן תאפשר למפתחים חיצוניים לפתח עבורה אפליקציות גם אם לא חלק מפייסבוק או מאחת החברות בקונסורציום. ההשוואה שערכו אנשי פייסבוק הייתה שכפי שאפשר לגלוש באינטרנט באמצעות דפדפן כרום או דפדפן ספארי, כך ניתן יהיה להשתמש ברשת ליברה באמצעות אפליקציות שונות. לדברי דאנטה דיספארטה, ראש תחום מדיניות ותקשורת בליברה, "הניירות הלבנים יכללו גם פירוט לגבי מנגנוני הייצוב הפיננסי של המטבע החדש באמצעות רזרבת הנכסים היציבים, ואת המידע יפרסם הארגון באתרו libra.org".

באשר לטכנולוגיית הבלוקצ'יין שנבחרה, אמר מנהל צוות הפיתוח התל אביבי תומר בראל כי "ביצועים היו אחד המניעים המרכזיים של פייסבוק לבחור לבנות בלוקצ'יין חדש. אנחנו ממנפים את פרוטוקול הבלוקצ'יין BFT ששונה מכמה מהפרוטוקולים שבחוץ כמו 'הוכחת עבודה' או 'הוכחת עניין' - שהם אמנם בעלי יתרונות אבל אינם מאפשרים את הסקיילביליות שאנחנו מדברים עליו. עשינו התאמות, והשתמשנו לצור העניין בגרסה של טכנולוגיית הוטסטאף שפותחה במקור על ידי VMware שסביבה בנינו סביבה יכולות ממוקדות סקיילביליות, ועוד הרבה דברים שאנחנו עושים כדי להפוך את הטכנולוגיה לכמה שיותר. זו אחת הסיבות שאנחנו משיקים את המערכת עם כ-100 צמתים (nodes) וזאת כדי להיות בטוחים שרמת הביצועים תשמר. ככל שיש יותר צמתים הבלוקצ'יין יותר מסובך לניהול ואנו מצפים שככל שהטכנולוגיה תתבגר, נהיה מסוגלים להגדיל את מספר הצמתים".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully