וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום אוויר וחסכון כספי: הסיבות מדוע כולנו צריכים לעבור לסוללות נטענות

יודי ליאון

18.6.2019 / 14:31

הסוללות אצבע בשלטי הטלוויזיה, עכבר המחשב ועוד, הן כאן ולצערנו הן כאן כדי להישאר. עם זאת, הן מזהמות לנו את הסביבה ועולות לכם הרבה כסף. הפתרון? לעבור לסוללות נטענות. כל הסיבות מדוע לעבור לסוללות הנטענות

בטריות סוללות. ShutterStock
זיהום אוויר וחסכון כספי: הסיבות מדוע כולנו צריכים לעבור לסוללות נטענות./ShutterStock

לא משנה לאן נסתכל, הסוללות מקיפות אותנו מכל עבר - בשלט של הטלוויזיה, בעכבר של המחשב, במכשיר למדידת לחץ דם ואפילו בצעצועים של הילדים שלנו. המשותף לכל המכשירים הללו הוא שכולם משתמשים בסוללות חד פעמיות, שבסיום השימוש נזרקות לפח והחומרים הרעילים שבתוכן, שכוללים חומצות וחומרים מסרטנים, מחלחלים למאגרי מים ופוגעים אנושות בטבע, בבעלי החיים ואפילו בבני אדם.

אמנם בשנים האחרונות חלה עליה במספר הסוללות הנטענות והבטוחות יותר, אך היקף השימוש בהן נמוך - כפועל יוצא של חוסר הבנה של הצרכנים לגבי היתרונות שגלומים בהן. להלן 3 סיבות עיקריות שיגרמו לכם לחדול מלרכוש סוללות רגילות ולהתחיל להשתמש בסוללות נטענות.

צמצום הפגיעה בטבע ובבריאות שלנו

כל סוללה מכילה חומרים מסוכנים. המינון שלהם נקבע על פי סוגה ואופן השימוש בה. רבות מהסוללות מכילות מתכות כבדות: עופרת, כספית, אבץ, קדמיום, נחושת, ניקל, ליתיום וכדומה. אלו הם חומרים רעילים הגורמים לזיהום אקולוגי חמור. הם מחלחלים אל תוך האדמה ומזהמים אותה ואת מי התהום המצויים בה. החומרים הרעילים, דוגמת העופרת שבסוללות, גורמים לבעיות התפתחותיות של מערכת העצבים, לירידה ביכולת השכלית, למחלות לב וכלי דם, לפגיעה בתפקוד הכליות, לעלייה בלחץ דם ולפגיעה בפוריות. עוברים, תינוקות וילדים קטנים פגיעים במיוחד להשפעות עופרת, משום שמערכת העצבים המרכזית שלהם מתפתחת בקצב מהיר.

כשהסוללות אינן מופרדות מהפסולת הביתית ואינן מובאות למחזור, הן נטמנות לצד הפסולת הביתית במטמנות, נדחסות, נשברות ומתפרקות עם זאת הביתית, וההשלכות הסביבתיות והבריאותיות קשות. מה עושה הצרכן הממוצע כאשר הסוללה שלו סיימה את חייה? בדרך כלל הוא זורק אותה לפח הזבל הקרוב ביותר. התוצאה היא אלפי טונות של מתכות כבדות וחומרים כימיים רעילים נפלטים לסביבה, גורמים לזיהום אוויר, קרקעות ומי תהום שמגיעים לברזים הביתיים שלנו. שימוש בסוללות נטענות חוסך או לפחות מצמצם את הפגיעה הקשה הזו בנו ובטע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
זיהום אוויר בבירת תאילנד, בנגקוק, ינואר 2019. רויטרס
פוגעים בבריאות שלנו./רויטרס

שומרת על ביצועים לאורך זמן

סוללות חד פעמיות מסוג AA מתחילות את חייהן עם הספק של 1.5 וולט. ההספק הזה הולך ויורד ככל שהסוללה קרובה אל סוף חייה, מה שכמובן גם משפיע בהתאם על הביצועים שלה ושל המכשיר בו היא נמצאת. לעומת זאת, סוללות נטענות אמנם מגיעות להספק של 1.2 וולט בלבד, אך הן שומרות על ההספק הזה לאורך כל חייהן. המשמעות היא שגם כאשר הסוללה הנטענת כבר כמעט מרוקנת לחלוטין אין הדבר משפיע על הביצועים שלה ושל המכשיר אליו היא מספקת חשמל.

בנוסף, קל מאוד להטעין מחדש סוללות נטענות באמצעות מטען פשוט לשימוש שמחברים אל שקע החשמל בבית, או במקרים מסויימים דרך חיבור ה-USB של המחשב. רוב המטענים מסוגלים להטעין מספר סוללות במקביל, בדרך כלל עד 4 סוללות בבת אחת, מה שחוסך זמן רב עבור הצרכן. יתרון נוסף של סוללות נטענות הוא שהן מוצר שנהנה מזמינות גבוהה בישראל וניתן למצוא אותן לרכישה בלי שום בעיה בכל חנות אלקטרוניקה שמכבדת את עצמה.

חסכון כספי לטווח ארוך

במבט ראשון, ההוצאה הכספית הראשונית עלולה להרתיע את הצרכן מאחר והיא גבוהה יותר בהשוואה לרכישת סוללות חד פעמיות בסופר. יש כמובן צורך לקנות מטען, שזו הוצאה כספית נוספת בנפרד מהסוללות הנטענות עצמן, אך גם מחירן גבוה קצת יותר מזה של הרגילות. אך אם מסתכלים אל הטווח הארוך מגלים כי יש פה פוטנציאל לחיסכון כספי עצום. לכל סוללה נטענת יש בממוצע 500 מחזורי טעינה בהתאם לאיכותה, כלומר במלים פשוטות יותר ניתן להשתמש בה שוב ושוב כמה מאות פעמים לפני שנאלצים להחליפה. תחשבו לרגע מה יוצא זול יותר - לקנות סוללה נטענת אחת קצת יקרה יותר ומטען או 500 סוללות חד פעמיות?

גיף שטרות נספרים. Giphy
תחשבו על הטווח הארוך./Giphy

הסוגיה הזו הגיעה גם לפתחו של צה"ל, שעד לאחרונה הוציא בכל שנה עשרות מיליוני שקלים לרכישת סוללות חד פעמיות עבור המכשירים, המשמשים לתקשורת בין יחידות צבא היבשה. בעקבות עבודת מטה שנערכה באגף הטכנולוגיה ומפקדת זרוע היבשה, הוחלט כי הסוללות הנטענות הגיעו לבשלות טכנולוגית ויוכלו להחליף את הסוללות החד פעמיות. לא רק שקיבולת האנרגטית שלהן גדולה ב-133%, מה שמאפשר זמני שימוש ארוכים יותר בטרם טעינה, אורך חיי הסוללות כאשר הן ממתינות טעונות לשימוש גדול פי שתיים מאשר בסוללות חד פעמיות. החלפת הסוללות תחסוך בכל שנה בחמש השנים הקרובות כ-18.5 מיליון שקל, ובמצטבר - 93 מיליון שקל.

לסיכום, אומנם לסוללות הנטענות יש מספר חסרונות כמו הספק חשמלי נמוך יחסית ומחיר התחלתי מעט יקר, אבל בשורה התחתונה - שימוש בסוללות כאלו יכול לחסוך לכם אלפי שקלים וחשוב הרבה יותר - לשמור על הסביבה, על בריאותכם ובריאות הסובבים.

הכותב הוא מנהל מקצועי של חברת ליאון אלקטרוניקה בע"מ.

  • עוד באותו נושא:
  • סוללות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully