וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהלוכות של גופות ונשקים: דאעש החל להפיץ סרטונים ברשת החברתית טיקטוק

25.10.2019 / 6:25

מטריד והזוי: ארגון הטרור דאעש החל להשתמש ברשת החברתית "טיקטוק", שבה הילדים מבצעים ליפסינק (תיאום שפתיים) לשירים. בארגון מנסים למשוך ולעורר סקרנות בקרב הצעירים. נראה כי באפליקציה אין סינון מיטבי, כך שאם הילדים שלכם משתמשים בה, כדאי שתפקחו עיניים

דאעש בטיקטוק. TikTok, צילום מסך
דאעש בטיקטוק/צילום מסך, TikTok

דאעש מצאה דרך חדשה לגייס לוחמים לשורותיה בצורה די מטרידה: ארגון הטרור החל להציף את הרשת החברתית טיקטוק, שהפכה לפופולרית במיוחד בשנה האחרונה בישראל, בסרטוני תעמולה של הג'יאהד. בכך, ארגון הטרור מקווה לעודד יותר ויותר ילדים להצטרף לשורות האיסלם הרדיקלי. הסרטונים כללו בין היתר מצעד גופות ברחובות הערים שעליהן השתלט ארגון הטרור, וכן מצג של חיילי דאעש עם נשקים, בתקווה לעורר סקרנות בקרב צעירים. עוד על פי עיתון הוול סטריט ג'ורנל האמריקני, בסרטונים אחרים שפורסמו באפליקציה, דאעש אפילו הפיצו שירי קריוקי שמעודדים צופים לשיר יחד איתם.

לאפליקציית טיקטוק יש כבר מעל למיליארד משתמשים - חלק לא מבוטל מהם ישראליים. האפליקציה מאפשרת להעלות סרטונים באורך של עד דקה, במהלכם המשתתפים מבצעים קטע משיר ולעיתים מצרפים אליו ריקוד. יתרה מכך, אחד מתוך כל שלושה משתמשים באפליקציה הוא ילד. לרוב, התוכן שמשותף באפליקציה הוא קליל ואינו מציג דברים פוגעניים, אולם כפי שניתן לראות, ארגוני טרור מנסים לנצל אותו על מנת להפיץ תוכן אלים ושידורי תעמולה. "אנו מביעים נאמנות עד לרגע מותנו", נשמע בערבית באחד מהסרטונים שהופצו בשבועות האחרונים. מומחים בנושא הזהירו שהסרטונים הללו היו, כאמור, ניסיון לשטוף את מוחם של הצעירים המשתמשים באפליקציה. "החריזה, הקצב, המילים המעוררות וצורת השירה מושכות במיוחד את הנוער", אמרה אליזבת קנדל, מומחית בנושא רדיקליות באוניברסיטת אוקספורד. "מדובר בשיטת השתלה של אידיאולוגיית דאעש בצורה שנקלטת בקלות בזיכרון. זה נוטה להיות יעיל יותר מדיונים רגילים", הוסיפה.

אפליקציית טיקטוק TikTok. GettyImages
אפליקציית טיקטוק/GettyImages

ברשתות החברתיות נחשפו כבר עשרות סרטוני דאעש. לא פעם הועלו לאתרים כמו יוטיוב ופייסבוק סרטוני תעמולה של ארגוני טרור שונים. אולי הסרטונים המוכרים ביותר היו אלו בהם דאעש שפטו אסירים למוות על ידי עריפת ראשם. בסרטון אחר שהועלה ליוטיוב, חיילי דאעש העלו באש אסירים והותירו אותם למות לעיניי המצלמות שהקליטו את הכל. הסרטונים החדשים שהועלו לטיקטוק אפילו הציגו נשים שהצהירו שהן "ג'יהאדיסטיות וגאות" לצד סמלי שלום ואימוג'ים של לבבות ורודים. בטיקטוק מאז הסירו את הסרטונים והשביתו את החשבונות: "לתוכן המקדם ארגוני טרור אין מקום ב-TikTok".

עם זאת, חשוב גם לציין שאפליקציית טיקטוק רחוקה מלהיות נקייה מתוכן לא הולם. למעשה, לא פעם בכירים הזהירו שהאפליקציה עלולה להוות "מגנט לפדופילים" עקב קהל היעד הצעיר שלה. עוד יוצרי התוכן המפורסמים בטיקטוק הואשמו לא מעט פעמים בניצול קטינים, לאחר שאותם משתמשים הודו שקנו להם מתנות באלפי שקלים ושילמו לא פחות מכך רק כדי לדבר איתם. דאעש קיוותה שתוכל לנצל את הפלטפורמה לגייס לוחמים חדשים ולהנחיל את האידיאולוגיה של הארגון בצעירים, אולם בטיקטוק מקווים שבעתיד הם יוכלו לעצור זאת לפני שהסרטונים יהפכו לויראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully