וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזהרו! הרשת הזדונית שעומדת מאחורי הפצת סרטוני מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה

5.1.2020 / 6:25

חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, עורר עניין רב ודאגה בעולם ובפרט בישראל. קבוצת האקרים מחו"ל זיהתה את הפוטנציאל ובימים האחרונים הפיצה קישורים בפייסבוק ל"סרטוני החיסול". בדקנו מי עומד מאחורי זה

עריכה:שאול אדם

בוידאו: חיסול קאסם סולימאני - תיעוד מהפיצוץ בבגדאד בו חוסל כוח משמרות המהפכה האיראני ע"י ארצות הברית

"צפו בווידאו של רגע ההתנקשות בקאסם סולימאני בידי התעופה האמריקאית", נכתב בפוסט בפייסבוק, המתחזה לעמוד חדשות של אחד מהאתרים הגדולים בישראל. אך אל תיפלו בפח, מדובר במתקפת הפייק ניוז של ההאקרים התימנים נגד ישראל. לחיצה על הלינק המצורף לפוסט תוביל אתכם לאתר שנועד כולו להציג לישראלים חדשות כזב - כאלו שבמקרי קיצון עלולים לגרום לבהלה לא קטנה, ובמקרים מסוימים עלולים אף לגרום לאסונות גדולים. הכתבה הראשית באתר החדשותי, במידה ותהיתם, היא זו שדיווחנו עליה רק לפני כחודש: "איתי לוי ביטל את החתונה עם הדר חיון בגלל סרטון סקס שדלף". עוד בין הכתבות שהועלו כחלק מקמפיין הפייק ניוז הגדול היו הודעה על מותה של הזמרת רוני דלומי, ותמונות עירום של הזמרת נסרין קדרי. מבדיקה שערכנו ביחד עם עידו נאור, מנהל מחקר בקספרסקי, עולה כי גם ההודעה הנוכחית, שייכת לקבוצת ההאקרים תימנית.

"על פי הממצאים שבידינו מדובר בקמפיין רחב היקף של דיס-אינפורמציה במטרה לייצר רווח כלכלי. לקמפיין שורשים של ניסיונות דיוג קליקים עוד מ-2016, ונראה כי הוא משויך לקבוצה אשר מקורה בתימן", אמר לנו נאור, בבדיקה שערך עבורנו לפרסום אחר, המגיע מאותה הקבוצה. "המודיעין של קספרסקי זיהה עשרות אתרים דומים אשר גם בהם תוכן חדשותי דומה, כאשר הם מתחזים לאתרי חדשות מהעולם הערבי והמפרץ הפרסי". חשוב לציין שהכתבות, וכן ההפניות שבהם אותה הקבוצה משתמשת עבור העמודים שלה, נכתבים בעברית לקויה ורצופה בשגיאות כתיב. עם זאת, מהבדיקה של נאור, אותם הלינקים הפכו לויראלים ברשת וכן שותפו בעשרות קבוצות ועמודים שונים, מה שלכאורה מעורר אמונה גדולה יותר בקרב הקוראים. "האתרים מראים דמיון רב לתקיפות דיס-אינפורמציה גלובליים אשר מקורם דווקא הגיע באיראן, ברוב המקרים". נכון לעכשיו, נראה כי דף הפייסבוק שהפיץ לראשונה את הפוסט נמחק, אולם אין זה אומר שהלינק לא מופץ בקבוצות אחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פוסט הפייק ניוז על חיסולו של קאסם סולימאני. צילום מסך
פוסט הפייק ניוז על חיסולו של קאסם סולימאני/צילום מסך

מה עושים אם לחצתי על הקישור?

כמעט ובכל הפעמים בהם מפיצים "תיעוד חיסול" או "סרטוני עירום" בפייסבוק, אלו נסיונות להפנות לאתר חשוד שידביק את חשבון הפייסבוק שלכם, או ניסיון להרוויח כסף מפרסומות. פייסבוק הוסיפה לאתרי חדשות רשמיים סימון "וי כחול", המעיד כי העמוד עבר אימות ומדובר בגוף חדשות אמיתי. העבירו את סמן העכבר על גבי העמוד, ובדקו האם יש לו וי כחול, במידה וכן, מדובר בעמוד רשמי שככל הנראה לא יפיץ קישורים שיסכנו את המחשב. לעולם אל תמסרו את פרטי הפייסבוק שלכם או כל פרט מזהה אחר עליכם שלא דרך האתר הרשמי או האפליקציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully