וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרשת "האטת האייפונים": אפל צפויה לשלם סכום חסר תקדים

3.3.2020 / 9:00

בדצמבר 2017 אפל הודתה כי האטה את מכשירי האייפונים, בהתאמה לביצועי הסוללה שירדו. לטענתה, ההאטה בוצעה כדי להמשיך ולספק יציבות מלאה למכשירי המשתמשים. בעולם פחות אהבו את זה שאפל הסתירה, וכעת אפל נדרשת לשלם סכום חסר תקדים בהסדר פשרה בארצות הברית

האייפון 11 פרו בהצצה ראשונה בהשקה במטה אפל/צילום: מייקי לוי, סן חוזה

עד 500 מיליון דולרים: זהו הסכום אותו אפל עשויה לשלם, כחלק מהסדר של תביעה ייצוגית המבוססת על טענות כי החברה האטה אייפונים ישנים על מנת לגרום למשתמשים בין היתר, לרכוש את האייפונים החדשים. במהלך חודש אפריל, יידרש השופט הפדרלי בקליפורניה, שאחראי על התביעה הייצוגית, לאשר או לדחות את ההסכם, אליו אפל, לפי הדיווחים, הסכימה. רוב הדיון בתביעה היה על התוכנה שהותאמה להאט את המכשירים לשם הימנעות מ"כיבויים פתאומיים". למען הסר ספק, בדצמבר 2017 אפל הודתה כי התאימה את מערכת ההפעלה של מכשירי האייפון, iOS, כך שתאט את הביצועים של מכשירי אייפון ישנים, שחיי הסוללה שלהם התדרדרו, על מנת למנוע מהם להיכבות באופן אקראי.

המבקרים האשימו את אפל בכך שאילצה את המשתמשים לקנות אייפונים מוקדם יותר משתכננו. התוצאה הייתה קטסטרופלית עבור אפל, שהייתה צריכה להציע הנחות גדולות על החלפת הסוללה במכשירי האייפון וכן לשדרג שוב את תוכנת ה-iOS במהירות כדי שתכלול אפשרות בחירה למנוע האטת המכשיר. ממסמכי בית המשפט עולה כי ההסדר שהונח על השולחן קורא ליצרנית האמריקנית לשלם לפחות 310 מיליון דולרים, אך לא יותר מ-500 מיליון דולרים, על מנת לפצות את בעלי האייפון האמריקנים שהושפעו, וכן לשלם עבור עורכי הדין של התובעים. אנשים שהיו בבעלותם אייפון בדגם השביעי ומעלה יקבלו 25 דולרים עבור כל מכשיר, כשהסכום הכולל יעלה וירד בהתאם לכמות האנשים שיגישו את הבקשה לקבלת הפיצויים.

אפל אייפון. GettyImages
האייפון 11 פרו/GettyImages

באפריל 2018, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מסרה על מעבר לחקירה גלויה של חברת אפל בישראל. לחקירה זומן מנכ"ל אפל ישראל, רוני פרידמן. החקירה נפתחה אחרי שהתקבלו טענות רבות על כך שאפל שילבה לכאורה, רכיב הגורם להאטה מכוונת שלה מכשירים במסגרת עדכון תוכנה שהיא מציעה לצרכנים. עוד מסרה הרשות כי קיים חשד כי דברי ההסבר המוצגים לצרכן טרם קבלת עדכון הגרסה, אינם כוללים את גילוי המידע המהותי המתייחס לקיומה לכאורה של תכונת האטה, כלומר המשתמש לא מיודע כלל שמהירות האייפון תואט משמעותית אחרי שישדרג לגרסה החדשה.

כמו כן, עורכי הדין שעומדים מאחורי התביעה עשויים להכניס לכיסם 93 מיליון דולר מכספי הפשרה בתוספת כ-1.5 מיליון דולר עבור הוצאות מכיסם הפרטי, כך צוין במסמכים המשפטיים. בצרפת טענו כי אפל הסכימה לשלם כ-25 מיליון יורו בתביעה דומה. אפל טענה דאז כי סוללות האייפונים מתיישנות אחרי מספר שנים (כמו בכל סמארטפון) וכן ככל שהתוכנה שלהם משתדרגת, היא מפעילה לחץ גבוה יותר על המעבד והסוללה. כתוצאה מכך, במידה ומכשירים לא יואטו, הם עלולים להתכבות מלחץ יתר. עם זאת, לאחר לחץ גבוה מאוד מצד המשתמשים, אפל הוסיפה את האפשרות לבטל את ההאטה לבחירת המשתמש החל מ-iOS 11.3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully