וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכון סלולרי, איתור באמצעות אשראי ועוד: כל הדרכים בהן ניתן לעקוב אחריכם

15.3.2020 / 0:52

במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע כי יביא לאישור הממשלה שימוש באמצעים טכנולוגיים ששימשו עד כה למאבק בטרור, למעקב אחר חולים. אז באיזה אמצעים הולכים לנקוט ומה האופציות שעומדות על הפרק? עשינו סדר בכל הטכנולוגיות הקיימות

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה הודיע אמש (שבת) כי במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה, הוא יביא לאישור הממשלה שימוש באמצעים טכנולוגיים ששימשו עד כה למאבק בטרור, למעקב אחר חולים. "האויב בלתי נראה, אבל אנחנו יכולים לאתר אותו", הסביר. "אנו מפעילים את כל האמצעים שבידינו, גם אמצעים טכנולוגיים ודיגיטלים שהשתמשנו בהם למלחמה בטרור, נמנעתי להשתמש בהם בציבור האזרחי, אבל אין ברירה". לדבריו של ראש הממשלה, "המלחמה בנגיף מחייבת אותנו לנקוט באמצעים מיוחדים. יש פגיעה מסוימת בפרטיות של אותם אנשים שנבדוק עם מי הם באו במגע, מה קדם לזה ומה בא אחרי זה". וללא ספק, מדובר באמצעים שפגיעתם בפרטיות חמורה ביותר.

נתניהו הזכיר כי האמצעים המדוברים כבר נוסו בטייוואן. מדינת האי הקטנה שהצליחה באופן יחסי עד כה לבלום את התפשטות הקורונה, נקטה באמצעים קיצוניים ודרקוניים כדי לעשות זאת. במאמר שפורסם בתחילת החודש בירחון האיגוד הרפואי האמריקאי (JAMA), מפורטים הצעדים השונים שנקט הממשל בטייוואן. בין היתר מוזכר שם כי ב-29 בינואר החלה הממשלה לעקוב באמצעות טלפונים סלולריים יעודיים אחרי אנשים שהיו אמורים להיות בבידוד. הוא הוסיף כי "זה נותן כלי אפקטיבי לאיתור הנגיף ולנסות לבודד אותו, במקום לבודד את המדינה כולה. זו הדרך לכוון את המאמצים שלנו: איתור מהיר ואפקטיבי של הנגיף".

ישראל נחשבת ל"סטארט-אפ" ניישן, ולא בכדי. באמתחתה אינספור המצאות, פיתוחים ושינויים שעשו מהפכות טכנולוגיות. יחידת 8200 המפורסמת ודומותיה במערכת הביטחון מעניקות לבוגריהן, על פי אינספור פרסומים, ידע בתחומי הריגול שאי אפשר ללמוד בשום אוניברסיטה. אז באיזה אופציות הולכים לנקוט? נכון לעכשיו נראה שהמדינה תאכוף בידוד באמצעות איכון מכשירים ניידים. עם זאת, יש עוד כמה שיטות שנעשה בהן שימוש בעולם, ועל אף שהסיכוי שישראל תיישם אותן בזמן הקרוב אינו גבוה במיוחד, חשוב להכיר אותן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
האקתון של 8200. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"יחידת 8200 מעניקה לבוגריה ידע בתחומי הריגול שאי אפשר ללמוד בשום אוניברסיטה"./מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

כך זה ככל הנראה יעבוד: איכון סלולרי

מדובר בשיטה "הפשוטה" והמוכרת ביותר בתחום המעקב, אך היא נגישה רק על ידי צו בית משפט, או לפחות הייתה עד המצב הנוכחי. חברות הסלולר יודעות היכן אתם נמצאים בכל רגע נתון, על ידי שימוש באנטנות הסלולריות. כך ניתן לקבוע את מיקומו של כל מכשיר נייד, וכשכל קו טלפון משוייך לתעודת זהות, כך ניתן לדעת היכן הייתם והיכן אתם נמצאים עכשיו. כאמור, עד היום המשטרה הייתה יכולה לקבל את המידע באמצעות צו בית משפט, או במקרים בהם הוא דרוש בדחיפות להצלת חיי אדם או למניעת עבירות חמורות. עם זאת, לאחר אישור הממשלה, המידע הזה יהיה נגיש גם ללא צו. במשטרה הכחישו כי הם מתכוונים לבלוש אחרי אנשים באמצעות איכון סלולרי, וציינו כי "השימוש באמצעים הטכנולוגיים שעליהם דיבר ראש הממשלה, לא הוטל על המשטרה".

המדינה מתכוונת לעשות שימוש בשיטה הזאת עבור בדיקה מדוקדקת לאחור של המסלול שעבר כל חולה ו"לבנות מפה" להתפשטות הנגיף. מהשב"כ נמסר: בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות, נבחנת, עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, האפשרות להסתייע ביכולות טכנולוגיות של שירות הביטחון הכללי, במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות מגפת הקורונה. יודגש כי בכל מקרה אין הכוונה לעשות שימוש ביכולות האמורות לצורך אכיפה או ניטור של הנחיות בידוד.

זה עבד בדרום קוריאה: איתור באמצעות אשראי

גם פה מדובר בשיטה מוכרת למדי, וגם היא, בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה — נתוני תקשורת), דורשת ברוב המקרים צו בית משפט על מנת ליישם אותה אלא במקרים חריגים. כפי שאתם בטח יודעים, בכל פעם שאתם מעבירים את כרטיס האשראי שלכם בבית עסק, התיעוד הזה מועבר לחברת האשראי ונשמר, ברוב הפעמים למשך שנים. ניתן להשתמש בשיטה הזו על מנת לאתר אנשים ובדרום קוריאה עשו בה שימוש בחודש האחרון על מנת לבנות מפה בה היו חולי הקורונה מאז שנדבקו. לא מן הנמנע שניתן להשתמש באמצעי הזה גם כאן בישראל על מנת לבנות ציר זמן לנדבקים החדשים. כך גם ניתן לדעת אם הפרתם את חובת הבידוד, ובמקרה הייתם בתחנת דלק עם הרכב שלכם או בסופר.

זוג חובש מסכות פנים להגנה מפני נגיף הקורונה בפארק בקוריאה הדרומית. 7 במרץ, 2020. רויטרס
איכון באמצעות אשראי - בדרום קוריאה זה כבר עבד/רויטרס

התרחיש הלא סביר שכבר בשימוש בשטחים: הטכנולוגיה של AnyVision

חברת "AnyVision" מפתחת טכנולוגיית זיהוי ביומטרי, ולאחרונה נטען כי צה"ל הטמיע את המערכת בגבולות ישראל. לפי תחקיר של NBC, הטכנולוגיה משמשת גם את משטרת ישראל למעקב אחר חשודים ברחובות מזרח ירושלים. הטכנולוגיה של החברה מאפשר לדעת היכן נמצא רכב או אדם, ולהצליב עם מידע שנאסף בעבר. בשונה מטכנולוגיות ייעודיות אחרות, הטכנולוגיה של החברה מאפשרת זיהוי חפצים עם כל מצלמה, כמו סמארטפון או מצלמת אבטחה, ולא דורשת חומרה מתקדמת מדי, מה שהופך אותה למעולה עבור מעקב פשוט. מדובר בתרחיש שהוא לא סביר כלל, ובספק אם המשטרה, או השב"כ יעשו בו שימוש, אך הוא עדיין קיים.

מצלמות LPR

מי שביקר בחניון מודרני בשנים האחרונות כבר מכיר את מהפכת ה-LPR, אותם מצלמות זיהוי לוחיות רישוי המותקנות ביציאה מהם ו"קוראות" את לוחית הרישוי של הרכב כדי לפתוח את המחסום. אז בחניון של הקניון הוא מזהה אם שילמתם את כרטיס החניה, אבל ביישום המשטרתי שלו יש למערכת הזו יכולות ותועלות גבוהות בהרבה. כאלו שהופכים את הכבישים במיוחד במחוז הדרום לבטוחים יותר. המערכת המחולקת בפריסה שלה בין צמתים ראשיים ומיקומים ניידים המוקמים בשטח, מצלמת את המכוניות החולפות על פני המצלמה. זו "קוראת" את לוחיות הרישוי של המכוניות, ובכך מאפשרת גם היא מציאה אדם או מכונית מסוימת.

יש לכם מערכת מעקב ברכב? כך גם ניתן לאתר היכן אתם נמצאים

חברות ביטוח רבות מחייבות רכבים, בדרך כלל מעל סכום מסויים, להטמיע מערכת מיגון מתקדמת הכוללת יכולת איתור בכל זמן נתון. בישראל פועלות שתי חברות עיקריות: איתוראן ופוינטר. שתיהן מתמחות באיתור כלי רכב, סיכול גניבות, וניווט ועזרה בדרך. באמצעות מערכת זו, ניתן לדעת היכן הרכב נמצא, וכך לאתר אתכם מרחוק. בשיטה הזו ניתן להרכיב ציר זמן מדויק יותר של היכן ביקר כל חולה קורונה מאשר שימוש במצלמות ה-LPR. קשה להאמין כי המשטרה או השב"כ יעשו שימוש במידע זה, שכן הוא חלקי מאוד ולרכבים רבים אין את המערכת, אך זה עוד מקום שממנו ניתן להוציא מידע על המיקום שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully