וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסייעים למלאכים בלבן: האזרחים שמדפיסים לרופאים מסיכות במדפסות תלת - מימד

20.4.2020 / 13:21

בעוד במגזר הרפואי קיים חוסר אדיר במסכות ואמצעי מיגון מקצועיים, התעוררה לה יוזמה מדהימה: עשרות יוצרים ואנשי טק שחברו ספונטנית להדפיס מסכות מיגון לבתי חולים ומרפאות בכל רחבי הארץ - וכל זאת בהתנדבות מלאה

צילום ועריכה: יח"צ

הכירו את קבוצת הפייסבוק Masks4Docs - Israel התארגנות חברתית התנדבותית שקמה מתוך מטרה לסייע לצוותים הרפואיים עם אמצעי מיגון - כולם על טהרת ההדפסה בתלת מימד. מדובר במערך התנדבותי שלם, יוזמה של ממש שנולדה מהשטח מתוך זעקת הצוותים הרפואיים והרצון לסייע להם. הקבוצה מורכבת משלל מהנדסים ומייקרים אשר ברשותם מדפסות תלת מימד או מכונות חיתוך לייזר ולמעשה אוספת מידע אודות הצורך באספקת מגני פנים לצוותים רפואיים מכל סוג (בתי חולים, קהילה, צוות רפואי וסיעודי) וגם חלקי חילוף או שיפורים למכונות הנשמה.

"יש לי ידע מוקדם בתכנון וייצור, ומהרגע שהחל סיפור הקורונה חיפשתי אתגרים שאוכל לסייע בהם" מספר אלכסנדר גכט מחיפה, מתנדב בקבוצה וחוקר הדפסה תלת - מימדית במסלול לעיצוב תעשייתי בטכניון. גכט משמש ביום יום גם כיזם שותף של abililab, מיזם הדפסה תלת - מימדית של ציוד שיקומי לילדים עם מוגבלויות. "אין ספק שישנם המון דברים מאתגרים בתקופה הזו" הוא אומר, "אך לפני הכל צריך לדאוג למגן את מי שנלחמים מדי יום בשוחות בשביל כולנו".

אלכסנדר גכט. יח״צ,
״ומהרגע שהחל סיפור הקורונה חיפשתי אתגרים שאוכל לסייע בהם״, אלכסנדר גכט/יח״צ

"בין אם אלו יושבים בבתי החולים או במרפאות עירוניות , הרי שבישראל קיים מחסור עצום בציוד מגן עבור הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית המאבק הזה" אומר גכט. "מדובר בהפקרה של ממש של המוסדות הללו והעובדים בהם. ברגע שהבנתי שיש ביכולתי להעניק פתרון בדמות הדפסת תלת - מימד של מסיכות - לא הייתה שום דילמה. הרופאים, האחיות ושאר עובדי המגזר הרפואי נמצאים בחזית, אנחנו רק עוזרים לשמור עליהם", אומר גכט.

נתנאל גואטה ממושב נחלה מספר כי מהרגע שמגפת הקורונה פרצה, הוא חיפש כיצד לתעל את הידע והיכולות שלו למען המאבק בנגיף. גואטה, המשמש כמנהל מעבדת החדשנות של חברת התוכנה אוטודסק בישראל, ומי שמרכז את תחום ההדפסת בתלת ממד בחברה אומר כי משהבין כי הוקמה פעילות מתנדבים שמטרתה לרתום את טכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד היה לו ברור שהוא חייב לסייע להם: "המתנדבים המדהימים האלו, שבעצם באים מכל חלקי הארץ ומשקיעים מכספם ברכישת חומרי הגלם ומוציאים סכומים מכיסם על נסיעות לחלוקת המסכות - עושים זאת דווקא בתקופה בה המצב הכלכלי לא נודע וכאשר חלק מהם בכלל נמצאים בחל"ת ללא עבודה וללא הכנסה כי הם כי בשעת צורך הרי שחובת כל אזרח היא לעזור ככל הניתן, כל אחד ויכולתו".

צוות רפואי עם מסיכות. באדיבות הקבוצה masks4docs,
הצוות הרפואי עם המסיכות המודפסות/באדיבות הקבוצה masks4docs

ההתלהבות של גואטה הצליחה להדביק גם את הנהלת חברת אוטודסק, שבימים אלו תרמה למאבק למעלה מ-140 קילו של חומרי הדפסה שיספיקו ללמעלה מ-7,000 מסיכות מיגון, מעבר למה שהדפיסו שם עד היום.

איך גילית על האפשרות הזו?

אני מעורב בכל מיני קהילות מייקרים ברשתות החברתיות והנושא עלה שם די מהר. תוך מספר ימים הוקם מערך שלם של קבוצות פייסבוק וואטאספ על טהרת ההתנדבות תחת השם Masks4Docs - Israel בהן אנשים חולקים ידע, טיפים, עוזרים בפתרון תקלות - ממש מרגש לראות את זה. באופן אישי מהרגע שהיה לי ברור שאני חייב להיות חלק מהפעילות הזו, גם המנהלים שלי ב-AutoDesk נרתמו בצורה מלאה והעניקו יד חופשית בכל מה שנוגע לרכישת חומרי הדפסה ובשימוש בציוד של החברה. למעשה לקחתי 4 מדפסות תלת מימד מהמשרד והבאתי אותם הביתה כשהן פועלות מסביב לשעון בייצור המסיכות. למעשה הסבתי חדר בבית שמשמש כחדר ייעודי להדפסה.

כמה קל להדפיס מסכה בבית?

"מדובר בפעולה פשוטה למדי - למעשה המסכה מורכבת משני חלקים: הרכיב המודפס והשקף הפלסטי, אותו רוכשים. כל מה שצריך הוא לשגר את הקובץ הנכון למדפסת ואז להשחיל את השקף וזהו. האתגר האמיתי הוא לבנות קובץ הדפסה טוב שימצא את יכולות המדפסות בצורה האופטימלית ביותר מבחינת הכמות ולשמחתנו - בנינו כבר כמה כאלו".

"בין אם מדובר במי שמדפיס את הרכיבים עצמם, מי שתורם מכספו לרכישת חומרי ההדפסה ומי שמסייע בהפצת המסכות לבתי החולים" אומר גכט, "הרי שאני ועוד עשרות רבות של מתנדבים שלוקחים חלק בפרוייקט הזה רואים בו כפעילות אזרחית חשובה מאוד. בימים כאלו הרי שישנה חשיבות רבה שכולנו נתגייס כתף אל כתף לתת פתרון מיידי לבעיות מסוג זה. יחד עם זאת מוסדות הבריאות צריכים להתעורר ולצייד את כל הצוותים שעובדים. החל מעובדת הקבלה במרפאה עירונית שנמצאת במעגל הראשוני של המגע עם החולים ועד לרופאים בבתי החולים - למעשה עד לרגעים אלו , במדינת ישראל אין מי שייתן מענה ראוי לבעיה הזו".

נתנאל גואטה אוטודסק הדפסת מסכות. -,
נתנאל גואטה/-

יש לכם מדפסת תלת מימדית בבית? כך תדפיסו מסיכות

נתנאל גואטה, שכאמור משמש כמנהל את תחום הדפסת התלת מימד והחדשנות של אוטודסק ישראל, הכין מדריך קצר למי שברשותו מדפסת תלת מימד ומעוניין להצטרף ליוזמה:

1. מורידים את קובץ ההדפסה מאחת הקבוצות בהן מתרכזת הפעילות. עדיף להתעדכן בקובץ הכי נכון שקיים באותו זמן בעיקר מאחר והקבצים הללו עוברים עדכונים ושיפורים שנועדו לייעל את תהליך ההדפסה.

2. מייצאים את הקובץ להדפסה. כמו תמיד בכל מה שנודע להדפסת תלת מימד חשוב למקם את המדפסת על משטח יציב ועמיד שלא ינוע או יזוז במהלך הפעילות של המדפסת ויפגע בהליך ההדפסה עצמה.

3. רוכשים חבילת שקפים קשיחים, מהסוג שניתן למצוא בכל חנות לציוד משרדי.

4. בתום ההדפסה פשוט מכניסים את השקף אל המקום המיועד לו במודל שהודפס.

5. כל מה שנות למי שיקבל את המסיכה הוא לחבוש אותה על מצחו ולהתמגן.

"מבחינת העלויות" , אומר גואטה "הרי שמחיר סליל חומר הדפסה פלסטי, מה שמכונה בשפה המקצועית כ"פילמנט", נע בין 70 -100 שקלים וניתן להנפיק ממנו קרוב ל-50 מסיכות. חבילה של 100 שקפים עולה בערך 30 שקלים מה משקף עלות ייצור לכל מסיכה באזור ה-2.5 שקלים. מבחינת זמן ייצור המסיכה, הרי שזה כבר תלוי בסוג המדפסת ובקובץ בו עושים שימוש - יש מדפסות שיוכלו להדפיס מסיכה אחת בכמעט שעה ויש כאלו שידפיסו גם 19 בשעה ואולי אף יותר".

גם אם אין ברשותכם מדפסת, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצה ולבדוק כיצד ניתן בפעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully